موج گرما و شرجی از روز یکشنبه اکثر مناطق استان خوزستان بویژه نوار ساحلی استان را فرا گرفت و این پدیده جوی سبب شد بسیاری از مردم به ناچار ساعاتی از روز را در منازل سپری کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان،  موج گرما که ناشی از عبور هوای گرم از خلیج فارس و کشیده شدن آن به مناطق شمالی می باشد میزان رطوبت در مناطق جنوبی استان از جمله بنادر هندیجان و ماهشهر را تا 80درصد افزایش داد.

گرمای هوا در اهواز مرکز استان خوزستان روز گذشته به 45درجه و میزان رطوبت هوا به 70درصد رسید ولی در ساعات بعدازظهر از میزان رطوبت هوا به نحو چشمگیری کاسته شد.

رطوبت هوا در استان خوزستان در ساعات صبح به حداکثر می رسد و با تابش مستقیم آفتاب از میزان رطوبت در ساعات بعدازظهر کاسته می شود.

افزایش میزان رطوبت در هوا که جنوبی ها آن را ˈشرجیˈ یا ˈخرما پزانˈ می خوانند با وجود اینکه برای شهروندان بسیار آزاردهنده و طاقت فرسا می باشد برای شادابی فضای سبز و باغات بویژه نخیلات که در پهنه ای به وسعت 40هزار هکتار در سراسر استان پراکنده است بسیار سودمندو مفید است.

اداره کل هواشناسی خوزستان اعلام کرده این وضعیت جوی کم و بیش تا فردا دوشنبه ادامه داشته باشد ولی بتدریج از میزان رطوبت هوا کاسته خواهد شد.

شدت گرما و شرجی در استان خوزستان سبب شد تا مردم به استفاده گسترده از وسایل خنک کننده روی آورند که این سبب افزایش میزان مصرف برق شد.

با وجود افزایش مصرف برق در دو روز اخیر در استان خوزستان هنوز گزارشی از قطعی برنامه ای برق نرسیده است.

ˈشرجیˈ در استان خوزستان ، پدیده ای طبیعی است و زمان شکل گیری این پدیده جوی معمولا در ماههای تیر ، مرداد و شهریوراست و گاهی تا آبان نیز به درازا می کشد.

عدم شکل گیری مستمر این پدیده جوی (شرجی) در یک دهه اخیر و خشک شدن هوا، صدمات و لطمات زیادی به باغات مرکبات که در مناطق شمالی استان متمرکز است وارد کرده و تا حدود زیادی کیفیت مرکبات استان را کاهش داد.

اختلال در شکل گیری پدیده شرجی و متعاقب آن وزش گرد و خاک در باردهی کم محصول خرما و کیفیت آن در مناطق جنوبی استان خوزستان نیز تاثیر فراوان داشت.

امسال پیش بینی شده با توجه به بهبود وضعیت آب و هوایی بیش از 190هزار تن خرما ، رطب و خارک از نخیلات خوزستان برداشت شود که نسبت به سال گذشته زراعی حدود 30هزار تن افزایش نشان می دهد.

برداشت رطب و خارک نوبر در استان خوزستان از نیمه دوم تیر ماه شروع می شود./س
برچسب ها: گرما ، شرجی ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.