رييس اداره زمين‌شناسي "تاجيكستان" گفت: يك شركت فرانسوي براي استخراج اورانيوم در اين كشور اعلام آمادگي كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "ابراهيم عظيم‌اف"، رئيس اداره زمين‌شناسي "تاجيکستان" امروز در يک نشست خبري، شركت آروا مينس فرانسه را در رديف سه شركت بزرگ استخراج اورانيوم در سطح جهان معرفي كرد و افزود: اين شركت علاقه‌مند به فعاليت‌هاي استخراج اورانيوم در "تاجيكستان" است.
وي ادامه داد: مقدمات لازم براي اجراي تفاهم‌نامه در اين مورد ميان سازمان زمين‌شناسي "تاجيكستان" و شركت اروا مينس و ديگر نهادي‌هاي مرتبط فرانسه انجام شده است.
وي با بيان اينكه "تاجيكستان" از ذخاير بزرگ اورانيوم برخوردار است، گفت: با انعقاد اين موافقتنامه شرايط سرمايه‌گذاري در كشور رو به بهبود خواهد گذاشت.

بهره‌برداري از منابع اورانيوم و سود سرشار آن و همچنين دفن زباله‌هاي آسيب‌زاي هسته‌اي در خاك ديگر كشورها يكي از اقدامات دولت فرانسه از طريق شركت‌هاي اين كشور است.
 
دامنه اين فعاليت فرانسوي‌ها كه بويژه در سالهاي بعد از بحران اقتصادي ۲۰۰۸ توسعه يافته ، در نقاط مختلف دنيا از آسياي مركزي تا آفريقا و حتي اروپاي شرقي گسترده است.

استخراج اورانيوم در "تاجيكستان" در زمان تسلط اتحاد شوروي بر اين كشور رواج داشته است بطوريكه هم اكنون دهها مركز استخراج اورانيوم در مناطق مختلف "تاجيكستان" بدون توجه به امنيت و مسائل زيست‌محيطي، بصورت رو باز به حال خود رها شده‌اند.

به تازگي بين "تاجيكستان" و "روسيه" نيز به منظور كاهش خطرات ناشي از استخراج معادن اورانيوم يك توافق‌نامه همكاري امضا شده است.

انتهاي پيام/
 
منبع: ايرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار