در سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران، مقاله محققان دانشگاه تبریز به عنوان مقاله برتر انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، دکتر محمدعلی حسینپورفیضی استاد دانشگاه تبریز در این ارتباط با بیان اینکه سرطان پستان یکی از متداولترین نوع سرطان در زنان و عامل مرگ و میر است، گفت: فاکتورهای ژنتیکی و شیوه زندگی فردی در ریسک ابتلا به سرطان پستان موثر هستند، و ژن xrccl نقش مهمی در تحریک نوکلئوئید و ترمیم شکست تک زنجیرهای DNA دارد که به نظر میرسد آسیب در آن، ژن مسئول برای ریسک سرطان سینه باشد. یکی از پلی مورفیسمیهای متداول این ژن در کدون arg 399 gln می باشد.

 

حسینپورفیضی با بیان اینکه مقاله «ارتباط پلی مورفیسمی کدون arg 399 gln ژن xrccl و ریسک سرطان پستان در میان زنان آذربایجان شرقی» با مطالعه و بررسی 91 نمونه بافت سرطانی و 91 نمونه خون کنترل در استان بدست آمده است، تصریح کرد: در این مطالعه ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم کدون 399 با سرطان سینه یافت شد، بنابراین پلی مورفیسم میتواند به عنوان یک تومور مارکر برای شناسایی افرادی باشد که در معرض خطر بالا برای ابتلا به سرطان پستان هستند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز یادآور شد: سرطان یکی از بالاترین عوامل مرگ و میر در بین انسانهاست، که متأسفانه برآمار ابتلا به انواع سرطانها، به ازای زمان افزوده میشود و عوامل هورمونی، محیطی، تغذیهای، ویروسی، استرس و عوامل ژنتیکی در شیوع آنها موثرند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه از بین سرطانها، شایعترین سرطان عضوی در زنان سرطان پستان بوده و یکی از عوامل مرگهای ناشی از سرطان در زنان 40 تا 44 ساله میباشد، یادآور شد: این بیماری 33 درصد سرطان-های زنان را بخود اختصاص ئداده و عامل 20 درصد از مرگهای ناشی از سرطان در زنان میباشد.

 

به گفته وی اختلاف چشمگیری در شیوع سرطان پستان در کشورهای جهان وجود دارد. شیوع سرطان پستان در زنان کشورهای در حال توسعه کمتر از میزان ابتلاء آن در کشورهای صنعتی به استثنای ژاپن میباشد. بعنوان مثال در کره جنوبی 6/2 سرطان در یکصد هزار نفر و 22 مورد در ایالات متحده گزارش شده است. متأسفانه در منطقهی خاورمیانه نیز همانند کشورهای صنعتی سرطان پستان از شایعترین سرطانها بوده و 12 تا 30 درصد کل موارد را شامل میشود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز گفت: برخی زنان و مردان با تغییر در یکی از دو ژن از ژنهای مهم در تنظیم رشد پستان BRCA1 یا BRCA2 به دنیا میآیند. ریسک بالای سرطان پستان در این افراد موروثی بوده و امکان انتقال این تغییرات به فرزندان نیز وجود دارد. براساس برآورد تنها 5-10 درصد از سرطانهای پستان به دلیل تغییرات ژنتیکی میباشند.

 

به گفته وی در طول سالهای گذشته تغییرات ژنی، پلی مورفیسم ژنهای مربوطه، بیان واریانتهای جدید و ... را در ژنهای موثر در ابتلا به سرطان را در میان زنان آذربایجان شرقی به همراه سایر مطالعات ژنتیکی سرطانها و بیماریهای نادر (هموفیلی و بتاتالاسمی) توسط محققان دانشگاه تبریز مورد مطالعه و بررسی شده و حاصل تحقیقات به صورت مقالات ISI، علمی و پژوهشی چاپ و در کنفرانس های بینالمللی (خارجی و داخلی) بصورت های مختلف ارائه گردیده است.

حسینپورفیضی گفت: در سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران که زیر نظر انجمن ژنتیک پزشکی ایران در تاریخ 25 لغایت 26 اردیبهشت ماه 1392 برگزار شد، پوسترهای حاصل از این تحقیقات ارائه شد و یکی از پوسترهای این مقاله در بخش پوستر عنوان برگزیده و برتر را کسب کرد./س

 

برچسب ها: انتخاب ، مقاله ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.