سال گذشته تحريم شرايط سختي را براي اقتصاد کشور به وجود آورده بود که خوشبختانه ما توانستيم با مديريت مناسب در حوزه هاي مختلف اقتصادي از آن عبور کنيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران سيد شمس الدين حسيني در مراسم رونمايي از طرح جامع مالياتي گفت: در بخشهاي مختلف اقتصادي مانند حوزه ماليات شرايط جديد براي سود ماليات با توجه در تشخيص رقم وصولي ماليات لحاظ شد.

همچنين در حوزه گمرک از سال 90 به بعد با راه اندازي سامانه هوشمند ورود و خروج کالا مواظب مبادي ورود و خروج کالا از کشور براساس جلوگيري از قاچاق کالا بوديم اما در نهايت در سال 90 و 91 با سختي هاي زيادي توانستيم کالاهاي اساسي را تامين و جلوي قاچاق مصنوعات طلا و حامل هاي انرژي مانند بنزين را بگيريم.

شمس الدين حسيني با بيان اينکه بند 23 بار براي پاسخ به سوالات نمايندگان مجلس در جلسات مجلس حاضر شدند تصريح کرد: اين رقم بيشترين ميزان حضور وزرا در مجلس براي پاسخگويي به سوالات نمايندگان است که بايد بگويم بيشتر اين سوالات اصلا مربوط به حوزه وزرات اقتصاد نبوده است و گاهي اوقات سوال مربوطه به هيچ عنوان مربوط به وزير اقتصاد نبوده است.

وزير اقتصاد تاکيد کرد: وزرات اقتصاد در صف مقدم اصلاح نظام اقتصادي کشور براساس شرايط پيشرو بوده است در اين رابطه جاي طرح تحول اقتصادي و قانون اصل 44 مهمترين نکات مربوطه است که براساس قانون سياست هاي کلي اصل 44 تاکنون سهام 668 شرکت در طول عمر دولت هاي نهم و دهم به  ارزش 119 هزار ميليارد تومان يعني برابر با 41 برابر واگذاري هاي انجام شده در دولت هاي گذشته است.

سخنگوي اقتصادي دولت ادامه داد 70 درصد واگذاري هاي از طريق بورس و به صورت کاملا شفاف و 30 درصد باقي مانده بوده و کاملا براساس مقررات شفاف انجام شده است.

ضمن آنکه توزيع سهام عدالت به 45 ميليون نفر يکي از دستاوردهاي مهم اجرا شده در دولت نهم و دهم است که در اين رابطه سهام 63 شرکت سودآور براي سهام عدالت در نظر گرفته شده است.

وي با تاکيد بر اين نکته در اين مدت تراز تجاري کشور مثبت شده است گفت: بر اين اساس تراز صادرات گاز در اين چند سال چند ميليارد دلار مثبت شده است.

هدفمند کردن يارانه ها 

حسيني در رابطه با روند اجراي طرح هدفمندي يارانه ها  و آثار مثبت آن عنوان کرد از زمان اجراي فاز اول هدفمندي يارانه ها ، ما توانسته ايم  دو ميليارد دلار برق به ساير کشورها صادر کنيم اين درحالي است که با اجراي طرح هدفمندي يارانه ها ترکيب مصرف در کشور تغيير عمده کرده است و ديگرکسي به علت بي پولي از گرسنگي رنج نمي برد.

وي با بيان اينکه در رابطه با کار ارزش گذاري پول ملي گام هاي مهمي در دولت نهم ودهم برداشته شده است در خصوص طرح تحول نظام بانکي گفت: در حوزه نظام بانکي تعداد موسسات و بانکها از 17 مورد در سال 84 هم اکنون به 38 مورد رسيده است و سرمايه بانکها بر همين اساس به 51 هزار ميليارد تومان بالغ مي شود که اين کار حاصل تلاش مديران عامل سيستم بانکي کشور است.

دو اقدام مهم در سيستم بانکي توزيع نقدي يارانه ها به صورت الکترونيکي و رواج سيستم بانکداري الکترونيک در کشور است که اقدام مهمي در توسعه و رونق فعاليت بانکي محسوب مي شود.

بازار سرمايه

حسيني در خصوص بهبود عملکرد بازار سرمايه در طول 8سال گذشته گفت: در اين خصوص با تشکيل سازمان بورس و اوراق بهادار و تفکيک شرکت بورس از اين لحاظ در کنار تشکيل بورس هاي کالايي جديد و فرابورس گام هاي مهمي براي توسعه بازار سرمايه کشور برداشته شد .

وي ادامه داد: بر همين اساس در آينده بورس ايده يعني بورس انديشه هاي نو در بازار سرمايه نيز راه اندازي مي شود در اين راستا بايد بگويم ورود اوراق جديد به بازار سرمايه مانند اوراق اجاره و سکوت باعث رشد فعاليت در بازار سرمايه شد که اين کار به رقم تحريم هاي اعمال شده بر عليه کشورمان نشان دهنده روند رو به رشد اين بازار است.

وي تاکيد کرد :در حال حاضر ما شاهد تعداد کدهاي سهام داري و وجود 4 ميليون  و 300 هزار سهام دار در بازار سرمايه هستيم .
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقتصاد ، تحریم ، وزیر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار