مهترين ويژگي گلابدره اي شاگردي او نزد جلال آل احمد و فراتر از اين دوست وي بود.

باشگاه خبرنگاران - سيد محمود گلابرده اي در سال 1308 در محله گلابرده منطقه شميران شهر تهران به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيلات متوسطه براي تحصيل در رشته ادبيات به دانشكده ادبيات دانشگاه تهران وارد شده اما تحصيلش را نيمه كاره رها كرده سپس در دانشگاه بين المللي لندن در رشته ادبيات انگليسي درس خواند.

گلابدره اي با انتشار رمان "سگ كوره پز" در اوايل دهه چهل وارد عرصه نويسندگي شده و از آن زمان چندين كتاب در زمينه ادبيات داستاني و رمان از وي منتشر شده نخستين داستان كوتاه وي نيز در مجله صبح امروز در سال 1341 چاپ شده وي به گفته خودش بيش از ده سال از زندگي اش را در آمريكا به صورت خياباني گذراند. 

ايالت هاي مختلف اين كشور را با پاي پياده طي كرده كه حاصل آن كتابي چند جلدي به نام " ده سال هوم لسي آمريكا" است وي سال هاي 1343 تا 1347 را در انگلستان به سر برده و پس از آن به ايران آمد تا سال 1365 بر جحرفه هاي گوناگون پرداخته "صحراي سرد" رمان ديگر گلابدره اي در سال 62 منتشر شد. 
 
رمان "صحراي سرد" داستان زندگي هنرمندي مشهور و نوازنده تار است كه از همسرش جدا شده چهار فرزند داشته و در عروسي هاي شميران تار نواخته و آواز مي خواند از مهمترين ويژگي هاي گلابدره اي شاگردي او نزد جلال آل احمد بوده شايد بتوان فراتر از اين رفته و گفت جلال آل احمد براي او هم معلم و استاد و هم دوست بوده نويسنده اي متعهد كه داستان نويسي را پديده اي شهري مي دانست كه در چهار چوب آن تعاملات ميان مردم بررسي مي شود. 

كتاب هاي او نيز در همين چهار چوب بوده و كتاب هاي لحظه هاي انقلاب گلابدره اي به عنوان يكي از پر فروش ترين كتاب ها درباره انقلاب نوشته شده است ظاهرا در اواخر عمر از نظر مالي در تنگنا قرار داشته چنانكه در نامه ي به وزير مسكن در سال 86 از حقوق ماهيانه نود هزار تومان و نداشتن مسكن گله و درخواست كمك كرده اين نامه بعد از مرگ وي منتشر مي شود. 

وي در سال 1350 رمان" پركار" را نوشته و "باديد" را در سال 1356 به چاپ رساند رماني كه عباس كيارستمي فيلم نامه اي اقتباسي بر اساس آن نوشته محمد رضا ير شار (رضا رهگذر) رئيس انجمن قلم ايران درباره ي وي مي نويسد: به اعتقاد من محمود گلابدره اي كار مشخصي در تاييد انقلاب ننوشته و يا شايد چنين آثاري تاليف كرده كه من در جريان نيستم. 

گلابدره اي در مجموع 6 كتاب پيش از انقلاب اسلامي ايران داشته كه يكي از آنها ترجمه 6 داستان از نويسندگان روس بوده "پرستوها"، " دان"، "صحراي سرد"، "حكومت نظامي"، "سنگ سه مثقال"، "آقا جلال" و "سفر به مجله گاه عشق" از جمله آثار وي پس از انقلاب اسلامي است. 
 
داريوش مهرجويي از رمان"دال" وي فيلم نامه اي به نام " صحراي سرد" نوشته كه موضوع آن در سوئد گذشته و به زبان هاي خارجي مختلفي نيز برگردانده شده است عباس كيارستمي از رمان "باديد" وي فيلم نامه اي در سال 1365 منتشر كرده و او پس از گذراندان دوره اي بيماري يك شنبه 15 مرداد 1361 دار فاني را وداع گفت. 
 
از جمله آثار محمود گلابدره اي " زن نويسنده و هاويه هوو"، "دال"، "سرنوشت"، "بچه شمرون" "حكومت نظامي"، "آقا جلال "، "سنگ سه مثقال"، "منير"، "سفر به مجله گاه عشق"، "خاطرات سفر به قونيه بايد مادر سگ كوره پز"، "ده سال هوم لسي آمريكا"، "اسماعيل اسماعيل" "ّپركار" "صحراي سرد" و لحظه هاي انقلاب است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار