با اجرای طرح توسعه میدان منصوری ضریب برداشت از این میدان به 45 درصد افزایش می یابد و از جمله طرح هایی است که به ۱۰۰ درصد اهداف تولیدی خود با حداقل هزینه و در زمانی معقول شامل تولید، فراورش و انتقال دست یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سلطان کمالی، مجری طرح توسعه میدان نفتی منصوری درشرکت مهندسی و توسعه نفت، با اشاره به اهداف توسعه میدان نفتی منصوری گفت: هدف از توسعه میدان نفتی منصوری، افزایش سقف تولید نفت خام و ظرفیت فراورش از 60 هزار بشکه به صد هزار بشکه نفت در روز و همچنین مطالعه برای افزایش تولید به یکصد و پنجاه هزار بشکه نفت خام در روز بوده است. 

وی اظهار داشت: خوشبختانه این طرح توانسته به ۱۰۰ درصد اهداف فاز اول با حداقل هزینه و در زمانی معقول شامل تولید، فراورش و انتقال یکصد هزار بشکه در روز، دست یابد. قرارداد طرح توسعه این میدان، داخلی و از محل منابع داخلی تامین شده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی منصوری درشرکت مهندسی و توسعه نفت،تاکید کرد: هزینه طرح تاکنون بالغ بر ۱۳۰ میلیون دلار بوده که بخشی از آن برای تامین برق، آب، بخشی از عملیات مخازن، محوطه سازی، خریداری و نصب بخش عمده ای از تابلوهای برق و ساختمان های مربوط به فاز ۲ هزینه شده تا در زمان اجرای فاز ۲، فعالیت کارخانه فاز اول متوقف نشود.

وی اضافه کرد: پس از ابلاغ شرکت ملی نفت ایران، طرح توسعه از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت به ۷ بسته کاری تقسیم شد و مطالعه جامع انجام شده روی مخزن آسماری منصوری نشان داد پارامترهای اصلی و موثر تعیین تولید روزانه از مخزن آسماری و میزان نفت درجای مخزن که قبلا ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون بشکه اعلام شده، نادرست بوده و ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون بشکه صحیح است.

همچنین با توجه به وضعیت زمین شناسی و آبران مخزن، ضریب برداشت از مخزن آسماری به ۴۵ درصد افزایش یافت. نتیجه تغییر پارامترهای یاد شده، به وجود آمدن امکان افزایش تولید روزانه نفت از ۶۵ هزار به ۱۵۰ هزار بشکه نفت طی دو فاز است. برای رسیدن به این سقف تولید، فعالیت های زیادی در زمینه حفاری، تعمیر چاه های تولیدی، احداث خط لوله اصلی و جریانی، افزایش ظرفیت فراورشی کارخانه موجود با همکاری بیش از ۵۰ پیمانکار اصلی انجام گرفت.

وی خاطر نشان کرد: طرح توسعه میدان نفتی منصوری تا پایان خرداد ۱۳۹۲ با پیشرفت واقعی 97.56 درصد در حال اجرا بوده و اتمام آن بر اساس مصوبه هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت، پایان نیمه اول سال ۱۳۹۲ خواهد بود.

 تولید نفت آسماری منصوری در مرداد سال ۱۳۸۶ به ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید و هم اکنون با گذشت ۶ سال، همچنان به صورت پایدار در همان سقف تعیین شده یعنی بیش از ۸۶ میلیون بشکه نفت تولید شده است.

گفتنی است که این میدان که در حدود ۶۰ کیلومتری شمال خلیج فارس و تقریبا ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز در ناحیه خشکی جنوب غربی ایران واقع شده، از جمله میادینی است که توسعه آن در سال های اخیر در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرارگرفته است.  

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار