علي جنتي گفت: كاهش تصدي گري در ميان مديران سينمايي بايد به اجرا برسد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم توديع و معارفه رئيس سازمان سينمايي ؛"علي جنتي" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: وظيفه ارتقاء فرهنگ در كشور رسالتي است بر دوش ارشاد كه تنها بر عهده ما نيست بلكه ساير ارگانها نيز در جهت تقويت ارزشهاي انقلابي و اسلامي بايد همكاري كنند.

وي ادامه داد: 10 نهاد دولتي، عمومي و غير دولتي از جمله حوزه علميه، آموزش و پرورش وزارت علوم و ديگر سازمانها وجود دارند كه به نحوي رسالت خود را در اين زمينه نشان دهند.
جنتي عنوان كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد يكي از وزارتخانه هايي است كه وظيفه بستر سازي، ايجاد زمينه هاي مناسب را دارد و بايد با در اختيار داشتن ابزارهاي قانوني بتوانند نهايت استفاده مطلوب را ببرند.
وي ادامه داد: در برنامه اي به شوراي اسلامي ارائه كردند و با مورد تاييد قرار گرفتن از سوي مجلس راي اعتماد قابل توجهي به اين برنامه ها داده شد به طوري كه بسياري از سياستهاي راهبردي و برنامه هاي اجرايي را در حوزه فرهنگ و هنر و ادب تشريح كردم و از همه عزيزان در وزارت ارشاد مي خواهم كه با مطالعه برنامه نقش خود را در اين برنامه بيابند.
وي افزود: چند اصل مهم و دغدغه هاي متنوعي بزرگان كشور دارند كه تلاش من بر اين است تا اين دغدغه ها را كاهش دهم و به آسيب شناسي زمينه هاي عمومي و فرهنگي بپردازم.

جنتي با يادآوري آسيب هاي گذشته افزود: متاسفانه در گذشته آسيب هاي قابل توجهي وجود داشت كه يادآوري آن تلخ است و همه ما معتقديم در يك نظام ارزشي جاي تاسف دارد كه راستگويي و صداقت و امانت داري در سطح جامعه ما رو به افول است و دولت مردان ما بايد با صداقت خود و حفاظت از ارزشها و صيانت، وجود خودمان را با الگو و اسوه قرار دادن بتوانيم آرمانها را گسترش دهيم.

وي با اشاره به بحث عدالت فرهنگي اظهار داشت: بحث عدالت فرهنگي موضوع ديگر فرهنگ است كه با در اختيار گذاشتن امكانات فرهنگي و هنري فرصت هاي برابري براي همه ي فرهيختگان و اديبان ايجاد كنيم بطوري كه اين امكانات به مكانهاي دور دست و حتي مناطق مرزي برسد.
جنتي در خصوص تصدي گري در سينما ابراز داشت: بحث كاهش تصدي گري از ديرباز به گوش ما رسيده اما كمتر به عرصه عمل رسيده و بايد با واگذار كردن بخشهايي به بخش خصوصي اين عمل به تاخير افتاده را به سرانجام برسانيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به پست هاي اضافي در سازمان سينمايي اظهار داشت: اكنون شاهد هستيم كه 300 پست رسمي و بخش در سازمان سينمايي هست كه ميتوان با كاهش اين بخش ها ساختار كوچكتر اما كارآزموده تر داشته باشيم.

جنتي با اشاره به تبادل فرهنگي عنوان كرد: بايد در اين دهكده كوچك موثر ظاهر شويم چراكه داراي فرهنگ غني ديرينه اي و تمدن سازي هستيم و بايد با در اختيار گذاشتن امكانات براي ديگران خودمان را به جهان ثابت كنيم.

وي ادامه داد: در سينما دوران مختلفي را پشت سر گذاشتيم كه در حال حاضر دوران بلوغ را به سر مي بريم دوران افتخار آميزي كه فيلم هاي خوبي در حوزه دفاع مقدس و يا ساير حوزه ها ساخته شده كه به نوعي ارزشهاي اعتقادي، اسلامي و اخلاقي ما در آنها وجود داشته است.

 جنتي با اشاره به فراموش نشدن دستاوردهاي فرهنگي افزود: انعكاس دادن فرهنگ ايراني و اسلامي و گسترش ارزش هاي انقلابي نكته اي است كه بايد با كمك سينماگران تقويت شود.
 
وي ادامه داد: اخلاق و ارزش مسائلي است كه با مقررات و قوانين بايد به سرانجام برسد، چرا كه مقررات و قوانين دست و پا گير، ممكن است موانعي را ايجاد كند، چرا كه براي ارائه مجوزها بايد فكر شده و انديشه داشت و پاي مجوزهايي كه صادر مي شود، ايستاد.
 
جنتي افزود: نبايد به گونه اي براي برخي از آثار مجوزهايي را صادر كنيم كه بعد از فشارهاي بيروني مجبور به پس گيري مجوز شويم.
 
وزير ارشاد تاكيد كرد: همچنين تعدد نگرش ها را در حوزه سينمايي بايد از بين برد و با يك ديد و نگاه به سينما نگاه كنيم و در صورتي كه فيلمي قرار است به تفكر جامعه ما لطمه بزند، نگاه يكساني نسبت به آن فيلم داشته باشيم.
 
جنتي در خصوص سالن هاي سينمايي نيز عنوان كرد: در حوزه فضايي سينما نيز مشكلات فراواني از جمله تعداد اندك سينماها و فرسوده بودن آنها وجود دارد، به طوري كه حتي در برخي از شهرهاي بزرگ شاهد نبود سينماهاي مناسب هستيم و بايد نسبت به زيرساخت هاي سينمايي و تقويت آن توجه بسياري داشته باشيم.
 
وي بااشاره به حداكثر استفاده از امكانات مالي ، افزود: در سال هاي گذشته در خصوص امكانات سينمايي بهره مندي مناسبي صورت گرفت، اما تلاش ما بر اين است كه حداكثر استفاده از امكانات مالي براي فضاسازي و تقويت امكانات مناسب تر براي حوزه هاي مختلف فرهنگي داشته باشيم.
جنتي ضمن تشكر از فعاليت هاي جواد شمقدري اظهار داشت: شمقدري در مدت مديريت خود تلاش و حمايت بسياري از سينماگران كردند و برخلاف گفته ايشان ما وي را به زور بركنار نكرده ايم، بلكه سياست هاي دولت و طبيعت تغيير مديران دولت باعث اين اتفاق شده است.

وزير ارشاد در خصوص حجت الله ايوبي نيز اظهار داشت: ايوبي فردي فرهيخته ، دانشمند و پرتلاش است كه دربخش هاي مختلف مديريتي خود كارهاي موفقي را انجام داده و زماني كه اسم وي بر سر زبان ها افتاد، شخصيت هاي مختلفي در انتخاب وي به من تبريك گفتند.
 
جنتي ادامه داد: در اين مدت بررسي هايي كه انجام گرفت، چالش ها و اختلافات بسياري ميان سينماگران وجود داشت كه انتخاب آنها به عنوان رئيس سازمان سينمايي مقدور نبود، بنابراين با توجه به آشنايي به حوزه مديريت ايوبي تصميم انتخاب وي گرفتيم.

در ادامه، حجت الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي در اين مراسم ضمن تشكر از اعتماد علي جنتي گفت: از اينكه علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مرا به عنوان رئيس سازمان سينمايي انتخاب كرد و مورد اعتماد او قرار گرفتم، تشكر مي كنم چرا كه حساس ترين مسئوليت ارشاد را به دوش من گذاشته اند.
 
وي ادامه داد: خدا را شكر مي كنم كه جنتي و همراهان فرهنگي وي در حوزه فرهنگ فعاليت مي كنند و با انتخاب من در اين مسند اطمينان پيدا كردند و من تمام توانم را براي خدمت به سينماي ايران در پيش خواهم گرفت.
 
ايوبي عنوان كرد: سينما باعث فخر ايران است تا به جهان معرفي شود. سينماي تفكر و انديشه غرب در دهه 70 ازسوي سينماي ايران از بحران نجات پيدا كرد و برخي به گفته شمقدري اگر دهه 70 مهدكودك سينما است، باعث شده در دوران بحراني سينماي جهان موفق ظاهر شود و در برابر سينماي هاليوود مقاومت كند.
 
وي اظهار داشت: زماني كه روز سه شنبه دفتر اداري را از شمقدري تحويل گرفتم اولين قدم خود را با ملاقات با سينماگران آغاز كردم و با اطلاعاتي كه كسب كردم، متوجه شدم كه چه التهابي در سينماي ايران وجود دارد.
 
ايوبي با اشاره به حل مشكلات سينما اظهار داشت: در دولت تدبير و اميد بدون حضور همه سينماگران به حل مشكلات امكانپذيرنيست، چرا كه سينما خانه همه ماست همانطور كه وزير فرهنگ فرمودند: وزارت فرهنگ و ارشاد خانه اهالي فرهنگ است.
 
وي ادامه داد: با اعتماد متقابل مي توان شاهد بروز خلاقيت در عرصه سينما بود و با توجه به مطالب و نقدهاي سينمايي كه تاكنون خواندم، متوجه شدم همه اين نوشته ها براي اطلاع من ارائه شده است.
 
ايوبي درخصوص حضور سينماي ايران در عرصه بين الملل ابراز داشت: حضور در عرصه بين الملل حق سينماي ايران است تا از اين طريق صداي ايران به گوش جهان برسد تا از طريق ساخت فيلم هايي موفق و واقعي در جشنواره هاي بين الملل حضوري ماندگار داشته باشند.  
 
وي در خصوص حاشيه سينمايي نيز عنوان كرد: بايد از حاشيه هاي سينمايي بگذريم تا به متن برسيم، از جمله مسئله آموزش كارگردان ها است كه مهمتر از آن مربوط به آموزش مردم است تا به سينما بروند.
 
ايوبي ادامه داد: سينما در حال ورشكستگي است و بايد با تعامل صنعت سينما را به شكوفايي برسانيم و نقش تلويزيون و نهادهاي مختلف از طريق تعامل با آنها مي توان به كمك صنعت سينما رسيد.
 
وي با اشاره به تشكيل اتاق مشاوره در سازمان سينمايي اظهار داشت: در سازمان سينمايي فضايي را ايجاد خواهيم كرد كه براي همه دلپذير باشد تا همه با عشق و اميد به محيط كارشان بيايند، همچنين به زودي اتاق مشاوره و فكري تاسيس خواهيم كرد كه با حضور بزرگان سينما مسائل سازمان و مشكلات سينما را مطرح كنيم و در جهت حل آنها تلاش كنيم.
 
ايوبي خاطرنشان كرد: مسئله خانه سينما نيز بزودي حل و فصل خواهد شد، چرا كه در حال حاضر اين مسئله مشكل بزرگي نيست و اين مشكلات بر سر راه بازگشايي خانه سينما همچون خار كوچكي است كه مانع حل مشكلات شده است.
 
وي در پايان گفت: سينماي ايران سينماي پويا و معنوي در چارچوب ارزشهاي اسلامي است كه با حل مشكلات به حركت درخواهد آمد.

جواد شمقدري رئيس سابق سازمان سينمايي در ادامه مراسم گفت: در اين گذر زمان هدف عده اي از آدمها در آن سوي دنيا جنگ طلبي است كه بر طبل جنگ مي كوبند و ما بايد در اين مراسم جنگ طلبي را محكوم كنيم و اهالي سينما نيز نسبت به اين موضوع واكنش نشان دهند.
 
وي ادامه داد: دولت منتخب تدبير و اميد نيز با برنامه ويژه اي دشمن خود را جدي بگيرند، چرا كه در منطقه اي هستيم كه جنگهاي مختلفي در اطراف ما برپا شده است.
 
شمقدري در خصوص تحريم هاي جهاني در جشنواره هاي مختلف عنوان كرد: در جشنواره هاي جهاني تحريم هاي بسياري ايجاد شده كه فيلم هاي ما با موضوعيت فرهنگ اسلامي را نمي پذيرند و فيلم هاي زيرزميني و يا ايرانياني كه تنها اسم ايراني را يدك مي كشند به جشنواره راه پيدا مي كنند و جايزه مي گيرند.
 
وي ادامه داد: با توجه به اينكه درجشنواره هاي مختلف جهاني حضور پيدا كرديم و تنديس هاي متفاوتي را دريافت كرده ايم، نبايد نگاه معطوفي به جشنواره هاي جهاني داشته باشيم، چرا كه جشنواره تنها بخشي از برنامه هاي سينمايي است.
 
شمقدري تاكيد كرد: جشنواره همچون بالكن خانه اي است كه توجه معطوف صاحبخانه به اين بخش باعث ناديده گرفتن اصل خانه مي شود.
 
وي با اشاره به دوران بلوغ سينما افزود: در حال حاضر شرايط متفاوت را سپري مي كنيم و كساني كه درصدد پيروي از شيوه هاي فيلمسازي يا مديريت در دهه 60 و 70 هستند، بايد بدانند آن دوران دوران خردسالي سينما بوده و در حال حاضر بايد با گذر از دوران كودكي به فكر ترميم و پاسخگويي به دغدغه هاي دوران بلوغ باشند.
 
شمقدري با اشاره به 4 سال سينماي ايران ابراز داشت: 4 سال سينماي ايران دوران پرمخاطره اي بود و با بيان اين دوران هدف قضاوت منصفانه و ايده و ابتكارات براي دوره هاي بعدي را دارند.
 
وي افزود: عملكرد سازمان سينمايي را در اين مدت به جنتي ارائه دادم و در شاخه هاي مختلف بيش از صد مورد اقدامات صورت گرفت كه از جمله آن اقدامات بي نظير انجمن سينماي جوان بوده است كه در اينجا اشارات كوتاهي به آنها دارم.
 
شمقدري در خصوص چالشها و مشكلات حال حاضر سينما اظهار داشت: تلاش و برنامه ريزي در حوزه توليد و نمايش فيلم هاي ايراني در بخش هاي اكران و شبكه خانگي و بازار بين الملل موضوعي است كه در اين مدت چالشها و مشكلات بسياري دارد، همچنين اعتراضات به شوراي صنفي نمايش و حجم كم سالن هاي سينما موضوع ديگر سينماي حال حاضر است.
 
وي ادامه داد: خريد فيلم هاي ايراني، قاچاق فيلمها، قانون كپي رايت، بحث رابطه سينما با صدا و سيما نيز از ديگر برنامه هاي سينما است كه مدير آينده بايد توجه ويژه اي داشته باشد.
 
شمقدري با اشاره به نبود وقت براي تبادل نظر با كشورهاي منطقه، اظهارداشت: متاسفانه مهلت اينكه با كشورهاي منطقه ارتباط بيشتري داشته باشيم را پيدا نكرديم اما در اين زمان كوتاه با سينماگران مصري و تونس ارتباط خوبي برقراركرديم، اما متاسفانه حوادث غير منتظره برخي از اين ارتباط ها را مختل كرد، به طوري كه مدير جشنواره قاهره حاضر به پذيرش فيلمهاي ايراني نبود.
 
وي ادامه داد: فيلم 33 روز كه با بازيگران عربي ساخته شده بود، با تعداد اندكي از سالن هاي سينمايي در لبنان به نمايش درآمد، كه با وجود اين نمايش اندك در ميان 15 فيلم هاليوودي رتبه سوم فروش لبنان را به خود اختصاص داد.
 
شمقدري درخصوص ارتباط با عراق نيز تاكيد كرد: عراق نامي به اسم سينما ندارد، با توجه به اينكه جريان بمب گذاري در عراق باعث شده كه مردم آن كشور روحيه به سينمارفتن را نداشته باشند و يكي ديگر از دلايل شرايط ناگوار براي نمايش فيلم هاي ايراني در كشورهاي مختلف باشد.
 
وي ابراز داشت: افزايش استحكام پايه هاي سينما از طريق حمايت هاي مالي و افزايش سرمايه گذاري در توليد مشكل ديگر سينما است كه با وجود اينكه در سال 90 اعتبارات خوبي به ما داده شد، اما در سال 91 با كمبود بودجه مواجه شديم و از آقاي جنتي مي خواهم كه در اين دوره سهم اعتبارات را افزايش دهد.
 
شمقدري در خصوص قوانين آئين نامه هاي سينمايي نيز اظهار داشت: همچنين بايد تغييراتي در قوانين آئين نامه هاي سينمايي و همچنين ساختارهاي اجرايي صورت گيرد.
 
وي در خصوص بخش خصوصي نيز تاكيد كرد: بخش خصوصي در اين زمان تشكيلات منسجمي نداشته و نياز دارد كه كار جدي نسبت به اين موضوع صورت گيرد و با تدبير و تامل در بخش خصوصي به مديريت اصلي تصدي گري برسد كه در حال حاضر شرايط بخش خصوصي امكان اينگونه مديريت را ندارد.
 
شمقدري در خصوص سالن هاي سينمايي نيز اظهار داشت: سال گذشته قرار بود با بودجه 10 ميليارد توماني 200 سالن سينما به نمايش ديجيتالي مجهز شود كه متاسفانه اين بودجه در اختيار وزارتخانه قرار نگرفت و امكان تجهيز سالنها فراهم نشد.
 
وي ابراز داشت: درجشنواره سال گذشته باتوجه به بحران نگاتيو توانستيم فيلمها را به صورت ديجيتال نمايش دهيم و اميدوارم با حل شدن مشكلات سالن هاي سينمايي به بهتر شدن روند نمايش فيلم ها برسيم. چ

رئيس سابق سازمان سينمايي بيان كرد: از ديگران مي خواهم كاري كه با من كردند با مدير بعدي نكنند چرا كه حجت الله ايوبي انساني فرهيخته است و بايد عاشقانه به ايشان كمك كنيم.

وي ضمن تشكر از محمد حسيني وزير سابق ارشاد افزود: از علي جنتي تشكر مي‌كنم كه اين مسئوليت را از دوشم برداشتند زيرا اگر خودم بودم براحتي كنار نمي زدم و بايد يكي مرا به زود برمي‌داشت زيرا در جمهوري اسلامي فرار از مسئوليت معنا ندارد.
 
شمقدري در پايان خاطرنشان كرد: بايد در سازمان برنامه ريزي و ساماندهي مناسبي صورت گيرد، چرا كه سينماي حال حاضر پرشده است از كارگردانهاي سينمايي كه در نتيجه باعث بحران بيكاري، رقابت بيشتر و باندهاي گروهي ميان سينماگران شده است.

شايان ذكر است، شفيع آقامحمديان، حجت الاسلام و المسلمين حميد محمدي، جليل عرفان منش، داريوش بابائيان، جمال شورجه، جهانگير سلطاني در اين مراسم حضور داشتند.

گفتني است؛ در پايان مراسم ضمن تقدير از "جواد شمقدري" رئيس سابق سازمان سينمايي و  "محمد مهدي فداكار" معاون سابق توسعه مديريت و منابع تقدير شد و حكم "علي اصغر كارانديش" مدير توسعه مديريت و منابع و "حجت الله ايوبي" رئيس سازمان سينمايي توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعطا شد.  /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.