گزارش/ قضا در هفته‌ای که گذشت

از رسيدگي "سراج" به پرونده "مهدي هاشمي" تا رسیدگی به سانحه تصادف اتوبان قم توسط دادستان کل کشور

مهم‌ترین اخبار حوزه حقوقی قضایی در هفته‌ای که گذشت را در گزارش زير بخوانید.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، نظر "رئيس دستگاه قضا" درباره رسيدگي "سراج" به پرونده "مهدي هاشمي"، بايد ريشه فساد را در قوه مجريه خشکاند، با حضور بختياري مسئولیت‌ها بهتر از گذشته به سرانجام خواهد رسيد، راه من راه سراج است، حکم پرونده 3 هزار میلیاردی در مرحله اجرا است، کانديداي استانداري تهران گمانه‌زني رسانه‌ها بود، شکايتي مبني بر خروج هدايا از نهاد رياست جمهوري دريافت نکرده‌ايم، پرونده سانحه آزادراه قم-تهران بدون نوبت رسیدگی خواهد شد، دادستان کل کشور مسئول رسیدگی به سانحه تصادف اتوبان قم شد،و ... از مهم‌ترین اخبار این هفته دستگاه قضایی بود.


**پرونده "هاشمي"بستگي به نظر آيت‌الله آملي لاريجاني دارد؛ سراج قاضي است اما با توجه به اينكه به سمت رئيس بازرسي کل كشور منصوب شده و از قضاوت بيرون نرفته است، اين مسئله به نظر رياست محترم قوه قضاييه بستگي دارد.


نظر "رئيس دستگاه قضا" درباره رسيدگي "سراج" به پرونده "مهدي هاشمي"



معاون اول قوه قضائيه با اشاره به پرونده "مهدي هاشمي" گفت: گزارشي كه مجلس شوراي اسلامي تهيه كرده‌ است به رياست قوه قضاييه و به مركز قضايي مربوطه ارسال شده و اين پرونده در مرجع قضايي مربوطه در حال رسيدگي است.


**ضمن عرض تسليت در گذشت همشيره گراميتان و همسر شهيد والا مقام آيت الله سعيدي به جنابعالي و بازماندگان آن مرحومه، از خداوند متعال براي آن فقيده سعيده غفران الهي و علو درجات و براي ساير بازماندگان صبر جميل و اجر جزيل مسئلت مي نمايم.



رئیس قوه قضاییه درگذشت آیت‌الله سعیدی را به فرزند، برادر و داماد مرحوم تسلیت گفت



آیت الله آملي لاريجاني رئیس قوه قضاییه در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت همسر شهید آیت الله سعیدی را به فرزند، برادر و داماد آن مرحومه تسلیت گفت.


**ضمن تسليت فقدان آن مرحوم به محضر مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، حوزه‌هاي علميه، مردم شريف استان لرستان و به ويژه بيت شريف ايشان، از خداوند متعال براي آن فقيد سعيد غفران الهي و علودرجات و براي بازماندگان صبر جميل و اجر جزيل مسئلت مي‌نمايم.



رئیس قوه قضاییه درگذشت آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی را تسلیت گفت



آیت الله آملي لاريجاني رئیس قوه قضاییه در پیامی درگذشت آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی نماينده مردم استان لرستان در مجلس خبرگان رهبري را تسلیت گفت.


**وزارت دادگستری دارای موقعیت ممتازی است که هم از موقعیت قوه قضاییه و هم قوه مجریه برخوردار است و طبعا در این راستا از توانایی بالایی برخوردار است و می‌توان وزارت دادگستری را در قد و قواره وسیعتری قرار دارد.




بايد ريشه فساد را در قوه مجريه خشکاند/ نظارت سازمان تعزيرات را قوي‌تر خواهم کرد



وزير دادگستري گفت: اين وزارت با شناسایی موانع و آسیب‌ها می‌تواند موجب هم افزایی و بازدهی بیشتر در قوای سه گانه شود.


**دادستان کل کشور در مراسم توديع "ناصر سراج" و معارفه "مرتضي بختياري" که در کاخ دادگستري برگزار شد با سپاس و تشکر از دو مدير دلسوز نامبرده گفت: قوه قضائيه به عنوان يک قوه از سه قوه، به دليل جايگاه خود در نظام نقطه اتصالي با مسائل سياسي جامعه، امنيتي، اجتماعي، فرهنگي و دادستاني کل کشور است.




حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای: بختياري جزء مديراني است که انسان به حال او غبطه می‌خورد


سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه مرتضي بختياري همه توان خود را در جهت اعتلاي نظام انجام داده است، گفت: بختياري حقيقتا جزء مديراني است که انسان به حال او غبطه خورده، وي فردي مخلص، پاک، دلسوز و وظيفه‌ شناس است که قبول زحمت کرده و انجام وظيفه مي‌‌کند.


** "قاضي ناصر سراج" در مراسم توديع و معارفه معاون امنيتي سياسي دادستان كل كشور اظهار داشت: شركت در شوراي امنيت ملي كه در آن به مسائل امنيتي سياسي و اقتصادي رسيدگي مي‌شود به طوري كه حتي در معاونت بين‌الملل آن شكايت عليه ساير كشورها بررسي مي‌شود نيز از ديگر وظايف اين معاونت است. 



با حضور بختياري مسئولیت‌ها بهتر از گذشته به سرانجام خواهد رسيد



قاضي سراج در مراسم توديع و معارفه معاون امنيتي سياسي دادستان كل كشور گفت: بختياري نيز فردي متدين، متعهد و ولايت مدار است كه حتما اين معاونت را بهتر از قبل اداره خواهد كرد.


**"مرتضي بختياري" در مراسم توديع و معارفه معاون امنيتي سياسي دادستان كل كشور اظهار داشت: در برنامه ريزي‌ها و مشورت‌ها با قضات دانشمندي كه در اين معاونت حضور دارند سعي مي‌كنيم بهتر از قبل عمل كنيم چرا كه وظايف اين معاونت بسيار سنگين است و بايد معاونت را تقويت كنيم. 


بختياري: راه من راه سراج است



معاون جديد امنيتي سياسي دادستان كل كشور گفت: راه من همان راه سراج خواهد بود اما با توجه به كلام امام صادق بايد هر روز يك گام به پيش برويم كه ان شالله اين گونه خواهد شد.


** "قاضي سراج" در مراسم توديع و معارفه معاونت امنيتي سياسي دادستاني کل کشور در جمع خبرنگاران گفت: غير از معاون دادستان کل تمام حکم‌هايم به قوت خود باقي است.



حکم پرونده 3 هزار میلیاردی در مرحله اجرا است


قاضی سراج در مراسم توديع و معارفه معاونت امنيتي سياسي دادستاني کل کشور گفت: حکم پرونده 3 هزار میلیاردی صادر شده و در مرحله اجرا است.


**"مرتضي بختياري" در مراسم تودیع و معارفه معاون امنیتی سیاسی دادستان کل کشور در جمع خبرنگاران گفت: کانديداي استانداري تهران گمانه‌زني رسانه‌ها بوده و خود من نيز اين مسئله را نشنيده بودم.




کانديداي استانداري تهران گمانه‌زني رسانه‌ها بود/حوزه قضايي را ترجيح مي‌دهم



معاون جدید امنیتی سیاسی دادستان کل کشور گفت: بحث کانديداي استانداري تهران گمانه‌زني رسانه‌ها بوده و خود من نيز اين مسئله را نشنيده بودم.


**آیت‌الله احمد محسنی گرکانی در مراسم تودیع و معارفه معاونین امنیتی و سیاسی دادستان کل کشور گفت: در حال حاضر کشور ما از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی مشکلات فراوانی دارد به همین جهت باید با همفکری و اتحاد مملکت خود را بسازیم نه اینکه آن را بسوزانیم.




باید کشور را بسازیم نه اینکه با انتقادهای بی‌جا آن را بسوزانیم



رئیس دیوان عالی کشور با گلایه از برخی افراد گفت: ما باید در شرایط کنونی مملکت خود را بسازیم نه اینکه با برخی انتقادهای بیجا آن را بسوزانیم.


**کریمی به سمت معاون دیوان عالی کشور منصوب شد و همچنین بختیاری وزیر سابق دادگستری به عنوان معاون دادستان کل کشور جایگزین قاضی سراج شد و مسئول مرکز رسانه قوه قضاییه تغییری نکرده است.


شکايتي مبني بر خروج هدايا از نهاد رياست جمهوري دريافت نکرده‌ايم/16 ميليارد طبق قانون مسترد خواهدشد/از بازگشت خاوری مأيوس شده‌ایم


سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با برداشت 16 میلیارد تومانی نهاد ریاست جمهوری گفت:‌ دیوان محاسبات گزارشی را تهیه و به دستگاه قضاییه ارسال کرده و فرد ذی‌حساب را خواسته‌اند و این موضوع در حال پیگیری است و طی اقدامات حقوقی به عمل آمده گفته‌اند که وجه مسترد خواهد شد.


**تمام کسانی که به نحوی از انحاء در خصوص این حادثه مسئولیتی داشته باشند بدون هیچ اغماضی و خارج از نوبت به پرونده آنها رسیدگی خواهد شد.




پرونده سانحه آزادراه قم-تهران بدون نوبت رسیدگی خواهد شد


سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با سانحه آزادراه قم-تهران و کشته و مجروح شدن 83 نفر از هموطنان گفت: تمام کسانی که به نحوی از انحاء در خصوص این حادثه مسئولیتی داشته باشند بدون هیچ اغماضی و خارج از نوبت توسط سه قاضی به پرونده آنها رسیدگی خواهد شد.


**معاون مدیرکل دفتر سیاست خارجی وزارت خارجه و سفیر حقوق بشر ژاپن در سازمان ملل با دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان دیدار و گفتگو کرد.



حقوق بشر آمریکایی با آرپی‌جی، بمب و گروه‌های تروریستی توسعه پیدا می‌کند



دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان گفت: هیچکس حق ندارد از تروریسم دفاع کند، چه این تروریسم زاییده صهیونیست‌ها که به اسم دفاع از خود، فلسطینی‌ها را می‌کشند باشد، چه متعلق به تروریست‌هایی که در کشور ما با عنوان مدافعان حقوق بشر فعالیت می‌کنند؛ تغییر نام و اسم‌های جدید ماهیت آنها را عوض نمی‌کند.


**گروهي مدعي اسلامند ولي مسلمانان را كافر مي پندارند در زمان حاضر گروهي بنام تكفيري ريختن خون بي گناهان را حلال مي دانند و حتي به كودكان و زنان و سالمندان هم رحم  نمي‌كنند و هر جا بتوانند مؤمنان را قتل عام مي كنند.




پرهيز از تفرقه ضرورت امروز جهان اسلام است



جلسه هيات عمومي ديوان عالي كشور صبح روز (سه‌شنبه) به رياست حضرت آيت‌الله محسني‌گركاني و با حضور دادستان كل كشور و قضات عالي رتبه ديوان برگزار شد.


**آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس دستگاه قضا امروز بعداز ظهر با حضور در بیست‌و دومین گردهمایی ائمه جمعه سراسر کشور در مورد سبک زندگی، اظهار داشت:‌ نکته مهم در این میان این است که باید بدانیم سبک زندگی امروز ما معلول و مظهر و تجلی چیزهای دیگری است، لذا کسانی که درباره مسائل فرهنگی و به خصوص این نتیجه کار و ریشه‌یابی کرده‌اند، علل این وضعیت‌ها را شناسایی نمودند؛‌در نتیجه سبک زندگی امروز ما معلول مدرنیته غربی است.




کشورهای غربی اندیشه‌های مدرنیته را به مشرق زمین تحمیل کردند



رئیس دستگاه قضا با بيان اينکه کشورهای غربی عامدانه اندیشه‌های مدرنیته را به مشرق زمین تحمیل کردند، گفت: بسیاری از چالش‌هایی که امروز مومنان احساس می‌کنند که در زندگی روزمره آنها وجود دارد و همچنین بر کیفیت رفتاری افراد جامعه تاثیر گذاشته برخاسته از سبک زندگی است.


**رئیس قوه قضائیه دستور ویژه رسیدگی به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور برای بررسی و رسیدگی این سانحه صادر و خواستار اعلام نتیجه رسیدگی و بررسی شد.
 


دادستان کل کشور مسئول رسیدگی به سانحه تصادف اتوبان قم شد



رئیس قوه قضائیه با تسلیت جان باختگان حادثه تصادف امروز، دستور ویژه رسیدگی به دادستان کل کشور برای بررسی و رسیدگی این سانحه صادر کرد. 

انتهاي پيام/
برچسب ها: حقوقی ، قضایی ، سراج ، هاشمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار