كتاب «درآمدی بر معنی‌شناسی» درس‌نامه دانشگاهی كوروش صفوی در حوزه زبان شناسی است كه این اثر به زودی توسط انتشارت سوره مهر به چاپ پنجم می‌رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر؛ صفوی نویسنده كتاب هدف از نوشتن اثر حاضر را معرفی اجمالی مهم ترین نكات در دانش معناشناسی دانسته٬در این باره اظهار داشت:«در این كتاب،نمونه‌ها اغلب از زبان فارسی است تا فارغ التحصیلان این رشته به تدریس و تحقیق در زبان فارسی ترغیب شوند. این كتاب اهم مبانی معنی شناسی و همچنین رویكردهای نو در این حوزه را معرفی می‌كند». 
 
«درآمدی بر معناشناسی» مشتمل بر یك پیشگفتار و 13 فصل است كه «پیش زمینه»، «حوزه مطالعه معنی»، «زبان و اندیشه»، «روابط مفهومی در سطح واژه»، «روابط معنایی در سطح جمله»، «معنی شناسی كاربردی»، «حوزه های معنایی»، «دلالت چندگانه»، «همنشینی معنایی»، «جانشینی معنایی »، «مولفه‌های معنایی»، «معنی شناسی منطقی» و «معنی شناسی شناختی» اهم عناوین تشكیل دهنده كتاب را شامل می‌شود. 
 
فصل اول كتاب به طرح مباحث مبنایی اختصاص یافته و مبتنی بر سنتی است كه تاكنون در معنی شناسی مورد توجه قرار داشته و هنوز نیز معتبر است. 
 
فصل دوم كتاب نیز به دو حوزه عمده مطالعه معنی، یعنی مطالعه دلالت برون زبانی یا دلالت مصداقی و مطالعه دلالت درون زبانی یا دلالت مفهومی پرداخته شده و در فصل سوم نیز زبان و اندیشه و رابطه این دو نسبت به یكدیگر مورد توجه قرار گرفته است. 
 
در فصل چهارم كتاب به روابط مفهومی و معرفی در سطح واژگان پرداخته شده و روابط معنایی در سطح جمله٬ به فصل پنجم موكول شده است. 
 
فصل ششم كتاب نیز به بحث درباره معنی شناسی كاربردی اختصاص دارد و در آن به كارگفت‌ها یا كنش‌های گفتاری اشاره شده و آرای «آستین» و «سرل» مورد بررسی قرار گرفته است. 
 
در فصل‌های هفتم و هشتم نیز به ترتیب حوزه‌های معنایی و معرفی آرای طراحان این فرضیه و همچنین گونه‌های ابهام و سطوح تحلیل مورد واكاوی واقع شده است.

در فصل‌های بعدی كتاب دو فرآیند همنشینی معنایی و جانشینی معنایی و نمونه های بارز عملكرد این دو فرآیند یعنی مجاز و استعاره (فصل‌های نهم و دهم) ، طرح مولفه‌های معنایی و آرای «كتز»، «فودور» و «جكندوف» (فصل 11)،معرفی معنی شناسی تطبیقی (فصل 12)، و نكاتی درباره معنی شناسی شناختی مورد توجه نگارنده واقع شده است. 
 
كتاب «درآمدی بر معناشناسی» از تولیدات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی است در 460 صفحه توسط انتشارات سوره مهر به چاپ پنجم برسد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار