"محمد حسنین هیکل" روزنامه نگار مشهور مصري هشدار داد در صورتي که حمله ای به سوريه صورت گیرد، منطقه سقوط می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، هیکل از مردم می خواهد که با چشمانی باز به اوضاع سوریه نگاه کنند و جنگ با سوریه را به معنای نابودی جهان عرب می داند. 

وی حمله آمریکا به سوریه را بعید می داند، زیرا این اقدام و حوادث بعد از سقوط نظام سوریه بسیار خطرناک خواهد بود.

وی  در گفتگو با شبکه سی بی سی در خصوص تحولات مصر هم گفت: عبدالفتاح السیسی فرمانده  کل ارتش تلاش کرد به محمد مرسی فرصت بدهد تا  جایی که متهم به همکاری و توطئه با جماعت اخوان شد اما در نهایت از مردم خواست که به او برای برقراری امنیت بعد از شکایت از اخوان کمک کنند.

هیکل گفت: در در اول ژوئن  گذشته دیداری  با دکتر محمد البرادعی داشتم و به او  پیشنهاد کردم که    ریاست جمهوری به همه پرسی گذاشته شود اما گفت نمی توانم چنین چیزی را به مردم بگویم. 

وی در ادامه گفت: البرادعی در استعفای خود عجله کرد و باید درک می کرد که تداوم تظاهرات در رابعه العدویه بسیار خطرناکتر از این وضع می شد و برخی نیروهای بین المللی می خواستند مصر را نیز مثل سوریه به دو بخش تجزیه کنند و اگر اجازه می دادیم که آنان در امور داخلی ما دخالت می کردند،  دچار اشتباه می شدیم.

هیکل گفت: سیناء همواره در معرض ورود سلاح های زیادی قرار دارد که از لیبی به آن قاچاق می شود و بین 18 تا 24 هزار افرا مسلح در آن حضور دارند.

وي در رابطه با شخصیت السیسی گفت: اولین بار در مارس 2011 با او دیدار داشتم و در آن زمان سرتیپ بود و به من گفت که تمام تالیفاتم را مطالعه کرده است. 

هیکل می گوید: او را بسیار جوان و فعال دیدم و با توجه به تحصیلاتی که داشته می داند که در جهان چه می گذرد و مایل است که حرف طرف مقابل را گوش دهد و به خوبی با تاریخ معاصر مصر آشنا است.

هیکل تاکید کرد که باید قانون جدیدی را تدوین کرد و نمی توان با اصلاح قانون لغو شده قبلی، دوران جدیدی را برپا کرد.

در ادامه می گوید: مصر در شرایط سختی قرار دارد ولی یاد گرفته که چگونه بر بحران ها غلبه کند.

هیکل در پايان می گوید: با اینکه اخوانی ها می توانستند با برگزاری همه پرسی وارد انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شوند اما در واقع خود کشی کردند و زمینه را برای نابودی خود هموار ساختند. اخوانی ها این را نپذیرفتند زیرا می دانستند که اگر انتخاباتی برگزار شود، در آن شکست می خورند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار