در نقش مهرداد که یک نقش برجسته پارتی در مجموعه ثبت جهانی شده بیستون است، چهار ساتراپ دیده می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

نصرت اله سپهر، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت :یکی از آثار بی نظیر مجموعه ثبت جهانی شده بیستون، نقش برجسته پارتی است که به نقش مهرداد معروف است، این اثر در پایین نقش برجسته داریوش بزرگ، نقش برجسته ای از زمان مهرداد دوم به یادگار مانده که متعلق به سال 123 ق.م تا 110 ق.م می باشد.

وی افزود: در این صحنه در برابر مهرداد دوم، چهار نفر از ساتراپ های محلی به ترتیب اهمیت و جایگاه در پشت سر هم قرار دارند که نیم رخشان به سوی مهرداد و مهرداد هم نیمی از صورتش به طرف آنهاست و دست راست خود را به حالت احترام بالا برده است.

سپهر تصریح کرد: نفر اول جلو مهرداد، گودرز یکم ساتراپ ساتراپ ها می باشد، مطابق با اسناد بابلی این شخص در اواخر حکومت مهرداد دوم، شریک سلطنت او بوده که پس از مهرداد جانشین او می شود.

این مقام مسئول افزود: نام نفر دوم کاملا محو شده ولی چون برای او لقبی ذکر نشده، شاید یکی از شاهزادگان مورثی باشد که بدون ذکر نمودن لقب نام برده می شدند. در دست راست این شخص، شی ء شبیه جام دیده می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: نفر سوم میترادات است که لقب او در ا ین کتیبه «پپیس تومینوس» یعنی مورد اعتماد شاه می باشد. در دست وی تصویر نیکه (الهه پیروزی) دیده می شود که حلقه روبان داری در دست دارد.

 وی یادآور شد: نفر چهارم کوفاساتس نام دارد که فاقد لقب است.

سپهر افزود: این نقش برجسته ها در حقیقت واگذاری قدرت از طرف مهرداد به هر یک از این بزرگان را نشان می دهد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: متاسفانه قسمت مهم این نقش برجسته در سده هیجدهم میلادی خراب شده تا به جای آن وقفنامه شیخ علی خان زنگنه، صدر اعظم شاه سلیمان صفوی که حاکی از وقف درآمد وعایدات دو دهکده برای مخارج و نگهداری کاروانسرای بیستون می باشد، بنویسند./س

 

 

برچسب ها: نقش ، برجسته ، پارتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.