یک کارشناس حقوقی اعلام کرد: اسرائیل قوانین بین المللی را نقض می کند و با کسانی که درخواست پناهندگی می کنند طوری برخورد می کند که گویا اینها افرادی هستند که باید هرچه سریعتر از دستشان راحت شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پايگاه خبري النشره، اسرائیل اعلام کرد که بعد از انعقاد قراردادی با اوگاندا در زمینه سلاح و تجهیزات کشاورزی، 50 هزار پناهنده سودانی و اریتره اي را به اوگاندا خواهد فرستاد اما پناهندگان ازاینکه به کشوری آفریقایی می روند، احساس ترس و نگرانی دارند. این در حالی است که اوگاندا در هفته گذشته چنین تعهدی با اسرائیل را تکذیب کرد. روزنامه های اسرائیلی معتقدند که بنیامین نتانیاهو این قرارداد را با اوگاندا امضا کرده است.

بر اساس گزارش روزنامه هآارتص تعداد مهاجران آفریقایی به سرزمين هاي اشغالي نزدیک به 55 هزار نفر می رسد که 90 درصد این افراد، از اوگاندا هستند. این روزنامه می نویسد: اسرائیل روابط  خود با اوگاندا را بسیار بهبود بخشیده به طوری که این کشور مقصد بسیاری از سفرهای وزیر امور خارجه قبلی اين رژيم و معاون وي بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: اسرائیل هیج توافقی با اوگاندا و نه با هیچ کشور آفریقایی دیگری در مورد طرد پناهندگان به آنجا امضاء نکرده است.

این روزنامه به نقل از یک کارمند بلند پایه صهيونيست می نویسد: اسرائیل مدت زیادی است که تماس هایی با رئیس جمهور اوگاندا در مورد استقبال از پناهدگان آفریقایی دارد اما این تماس ها تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

تفاهم در مورد انتقال پناهندگان بین کشورها باید به طور آشکار صورت گیرد، نه اینکه هرچیزی سازمان موساد اسرائیل و دیگر سازمان های اطلاعاتی بین خود رد و بدل کنند، رسمیت دارد، علاوه بر این اگر هم چنین قراردادی امضاء شده باشد، اجرای آن زمان زیادی می خواهد و از سوی دیگر چنین اقدامی در تعداد پناهندگانی که در اسرائیل خواهند ماند، تغییر چندانی به وجود نمی آورد.

*** نقض آشکار قانون بین المللی
پروفسور ایال گروس استاد دانشکده حقوق دانشگاه تل آویو می گوید: اعلام طرح پناهندگان سودان و اریتره باعث افزایش قانون شکنی اسرائیل در وظایف خود در قبال پناهندگانی می شود که از آنجا درخواست پناهندگی کردند. این در حالی است که رژيم اسرائیل خود می داند چنین اقدامی به معنای نقض آشکار اصل "عدم اعاده" است که دادگاه عالی رژيم صهيونيستي به عنوان یک مبداء بین المللی و داخلی نیز آن را پذیرفته است و خود این را قبول دارد که طرد انسان از مکانی به مکان دیگر که او را در معرض خطر قرار دهد، ممنوع است.

گروس در ادامه و در رابطه با انتقال پناهندگان به کشور سوم دیگری می گوید: 
اسرائیل با پناهندگان خود رفتار خوبی نداشته است من این رفتار را کاملا محکوم می کنم ، چرا که اسرائیل پناهندگان آفریقایی را تحت عنوان اصلاح قانون نفوذ به کشورها، بدون محاکمه حداقل برای سه سال زندانی کرده است. اسرائیل همچنین می خواهد موافقت این افراد برای مهاجرت اختیاری را به دست آورد و چنین وانمود کند که خودشان خواسته اند به آفریقا برگردند.

گروس می گوید: طبق قوانین بین المللی تنها در صورتی می توان پناهندگان را از یک کشوری به کور دیگر منتقل کرد که بحث امنیت ملی یا نظام در کار باشد و چنین انتقالی ممنوع است مگر اینکه دولت سوم تضمین دهد که از پناهندگان حمایت می کند و آنان در کشوری که به آن منتقل شده اند احساس خطر نمی کنند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار