نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی مشهد گفت: کشورهایی که همواره فریاد دموکراسی و عدالت سر می دهند، در تیررس تحریم هایشان مردم عادی قرار دارند نه دولت ها و حکومت ها و در این شرایط اجرای سیاست"تسهیل در برابر تحریم" ضروری است.

غلامحسین شافعی در گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، اظهار داشت :اصل موضوع تحریم ، فشاری است که بر توده مردم عادی وارد می شود و کشورهایی که ادعای حمایت از مردم ، آزادی ، دموکراسی و عدالت را دارند دقیقا همان هایی هستند که با ایجاد تحریم فشار را بر اقشار ضعیف جامعه بیشتر می کنند .

وی تحریم را اقدام ناجوانمردانه جوامع جهانی بر مردم عادی کشورها توصیف کرد و گفت : تحریم ها سوء استفاده ای مشخص و زورمدارانه از تصمیم های کشوره است و این امر محکوم است و در افکار جهانی نیز وجهه مثبتی ندارد .

رئیس اتاق بازرگانی مشهد در بخش دیگر سخنانش خاطرنشان کرد : نمی توان منکر تاثیرات منفی تحریم ها بر بدنه اقتصاد کشورمان شد ، گرچه که هدف تحریم کنندگان توقف امور اقتصادی و به زانودرآوردن اقتصاد کشور ما بود ؛ اما این امر با چنین شدتی محقق نشد .

شافعی ادامه داد : فشار هایی همچون بحث تورم و افزایش دامنه قیمت ها ، افزایش نرخ کالاهای وارداتی و هزینه های ناخواسته ای که تحریم ها به اقتصاد وارد کرد را هیچ گاه نتوانست ما را به مرحله توقف برساند و بزرگ ترین نقش ما در این موقعیت مدیریت بر تحریم ها است .

رئیس اتاق بازرگانی افزود : با مدیریت اصولی و صحیح می توانستیم تحریم ها را دور بزنیم و هزینه های آن را کم کنیم اما متاسفانه برخی اقدامات غیر اصولی این فشار را مضاعف کرد .

شافعی تصریح کرد : برای ادامه ی این راه باید همه یک سیاست را دنبال کنیم که آن هم سیاست تسهیل در مقابل تحریم است ؛ اما بر خلاف آن ما سیاست تحریم در برابر تحریم را ایجاد کردیم که که فشاری مضاعف بر اقتصاد ما وارد کرد که به علت بی برنامگی و عدم استفاده از مدیریت سازنده در کشور اتفاق افتاد .

شافعی ادامه داد : تمامی بخشنامه های متعددی که در ارتباط با مسائل اقتصادی ، صادرات و تولید در کشور ما در اوج تحریم ها صادر شد ، فشار تحریم را بیشتر کردو اثرات آن راکم نکرد و اگر ما مدبرانه تر سیاست تسهیل در مقابل تحریم را در برنامه کاری خود قرار می دادیم اثرات سوء تحریم ها و راه های دور زدن را به راحتی می توانستیم پیدا کنیم و بر تحریم ها غلبه کنیم .

وی در ادامه متذکر شد : دولت فعلی در چنین شرایطی برای این مساله برنامه مدونی دارد و مصمم است فضای موجود را تغییر بدهد و فرهنگ تعامل سازنده را در مسائل اقتصادی با دنیای خارج برقرار نماید و دریک بازی برد برد مناسبات اقتصادی ما را با کشورها افزایش دهد و راه های اصولی و درست تحریم شکنی را در برنامه کاری خود قرار دهد .

به گفته ی این مقام مسئول به نظر می رسد سرعت اثر تحریم ها در کشور کاهش خواهد یافت و فشار تحریم ها کمتر خواهدشد و دنیا و کشورهای توسعه یافته در می یابند که تحریم راه اصولی نیست و در حال حاضر گفتمان و ایجاد تقابل در دنیای سیاست حرف نخست را می زند .

رئیس اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد : کشورهای خارجی باید بدانند که همان قدر که تحریم اثرات سوءی برای ما دارد ، برای کشور خودشان نیز در بخش اقتصاد آزادتبعاتی دارد ، همان گونه که طی مذاکرات ما با بخش های خصوصی کشورهای دیگر متوجه گله مندی و نارضایتی آنان از وضع موجود شده ایم .چرا که ایران به لحاظ اقتصادی کشوری قدرتمند در منطقه محسوب می شود و تحریم بر بدنه اقتصادی کشورهایی که با ایران دادو ستد دارند نیز تاثیرات منفی بر جای گذارده است .

شافعی در پایان خاطرنشان کرد : دولت جدید با برداشتن تحریم های داخلی و با برنامه ریزی برای دور زدن تحریم ها و کمک به نیروهای اقتصادی داخلی برای چیره شدن بر اثرات سوء تحریم در آینده خواهد توانست اثرات تحریم را کمرنگ کرده و از بین ببرد/س

برچسب ها: اجرای ، سیاست ، برابر ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.