رئیس کمیته دفاع و امنیت پارلمان تاجیکستان با اشاره به حضور 190 تبعه تاجیکستان در صفوف نیروهای مخالفان علیه دولت اسد گفت: دولت باید در جهت بازگشت تاجیک‌ها از جنگ سوریه اقدام کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "امیرقول عظیم‌اف" رئیس کمیته دفاع و امنیت پارلمان "تاجیکستان" با اشاره به مسئله بازگرداندن 190 نفر از اتباع تاجیک که در جنگ علیه دولت "بشار اسد" در سوریه شرکت می‌کنند، به رسانه‌ها تأکید کرد: با توجه به اهمیت مسئله، این موضوع را با مقامات نهادهای امنیتی کشور نیز در میان گذاشته‌ است.
 
وی افزود: نهادهای امنیتی "تاجیکستان" مسئول حل این مسئله بوده و به هر طریقی که امکان‌پذیر است باید برای بازگشت 190 نفر اتباعی که گفته می‌شود در صفوف نیروهای مخالف علیه دولت سوریه می‌جنگند، اقدام  کنند.
 
این مقام پارلمان تاجیک ادامه داد که وی در مورد حضور این تعداد اتباع "تاجیکستان" در جبهه‌های جنگ سوریه از طریق رسانه‌ها با خبر شده است اما شرکت هر تعداد از تاجیک‌ها در بی‌ثباتی و ناآرامی‌های این کشور عربی برای وضعیت و امنیت آینده "تاجیکستان" نگران‌ کننده است.
 
وی تصریح کرد: نهادهای رسمی "تاجیکستان" اگرچه هیچ مدرک رسمی در این زمینه به طور مستقیم از مقامات "دمشق" دریافت نکرده‌اند اما برای بازگشت هر تعداد از این افراد تلاش می‌کنند.
 
این مقام مجلس "تاجیکستان" درحالی با رسانه‌ها صحبت می‌کرد که مقامات رسمی دمشق اخیرا اعلام کردند که بنابر آمار تأیید‌ شده توسط منابع معتبر، 190 تبعه "تاجیکستان" نیز در صفوف نیروهای مخالفان علیه دولت استخدام شده‌اند.
 
"احمد بدرالدین حسون" مفتی اعظم سوریه در سفری به مسکو و در دیدار با رهبر انجمن فلسطینی‌های پیرو کلیسای ارتدوکس اعلام کرد که بنابر اعلام نهادهای رسمی، در جبهه‌ مقاومت علیه دولت بشار اسد ده‌ها هزار نیروی جنگی خارجی از 83 کشور جهان در حال نبرد هستند.
 
رسانه‌های روسیه از قول این مقام عالی مذهبی سوریه افزودند که بنابر آمار تأیید شده، در جنگ این کشور عربی در ترکیب نیروهای مخالف حکومت بشار اسد از 5 تا 8 هزار نفر از عربستان سعودی، 4 هزار نفر از تونس، 3 هزار نفر عراقی، 360 نفر اتباع ترکمنستان، 350 تن از اوکراین، 290 آمریکایی، 250 قزاق، 190 تاجیک، 120 کانادایی، 100 نفر از جمهوری آذربایجان و 80 تن از گرجستان شرکت می‌کنند.
 
بنا به گفته این مقام مذهبی سوریه، در جبهه‌ مخالف نیروهای دولت همچنین شهروندان فرانسه، بوسنی، اتریش و آلمان نیز شناسایی شده‌اند.
 
حضور اتباع "تاجیکستان" در صفوف نیروهای مخالفان دولت بشار اسد از سوی مقامات امنیتی تاجیک نیز پنج ماه قبل تایید شده بود.
 
پایگاه‌های خبری در تاریخ 28 ماه می سال جاری از قول "منصورجان عمراف" معاون رئیس کمیته امنیت ملی "تاجیکستان" اعلام کردند که بر طبق اطلاعاتی که در اختیار این نهاد قرار گرفته است، در جنگ‌ سوریه 3 تن از شهروندان "تاجیکستان" کشته شده‌اند.
 
به گفته این مقام امنیتی "تاجیکستان"، تعداد و مسیری که جوانان تاجیک به جنگ این کشور عربی جلب و اعزام می‌شوند، معلوم نیست ولی مشخص شده که تعدادی از جوانان تاجیک توسط کشورهای ثالث برای شرکت در جنگ سوریه جلب شده‌اند.
 
"تاجیکستان" پس از روسیه، قرقیزستان و قزاقستان سومین کشور از جامعه کشورهای همسود است که به طور رسمی حضور اتباع خود در صفوف نیروهای مخالف دولت بشار اسد را تأیید می‌کند.
 
کارشناسان مشارکت بخشی از جوانان این منطقه در نبرد گروه‌های چریکی و ضدحکومتی در سوریه را برای آینده ثبات و امنیت این محدوده نگران‌کننده می‌دانند.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار