رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا گفت: اگر بتوانیم به خوبی جریان شناسی از دوران امام علی(ع) داشته باشیم، می‌دانیم که اسلام نازل تهدیدی برای دنیای امروز است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی‌آملی شامگاه شنبه در محل تکیه هدایت آملی این شهرستان با اشاره به اینکه اسلام ناب اسلامی است که ریشه در وهم نداشته باشد، اظهار داشت: لفظ معانی و عباراتی که از قرآن و عترت نقل می‌شود، نشان می‌دهد که اسلام ناب به چه معنایی است.

وی با بیان اینکه باطل در اسلام ناب جایگاهی ندارد، تصریح کرد: این جایگاه حق است و وهم در آن راهی ندارد.

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسگری (ع) آمل با تاکید بر اینکه خداوند جایگاهی به نام حق دارد که باطل در آن راهی ندارد، بیان کرد: وضعیت آمیختگی حق و باطل همان فتنه است.

وی تصریح کرد: خداوند عالم انسان‌ها را ابتلا و آزمون می‌کند و آیات زیادی وجود دارد که آزمایش الهی را بیان می‌کند و این آزمایش‌ها به این دلیل است که انسان فاصله میان حق و باطل را تمییز دهد و بتواند حق را از باطل جدا کند.

باید به دنبال اسلام متنازل باشیم

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه باید به دنبال ویژگی‌های اسلام متنازل باشیم، یادآور شد: اسلام نازل و اسلام متنازل ویژگی‌ها و علامت‌هایی دارد که با شناخت آنها می‌توانیم به آن پی ببریم.

وی اذعان کرد: اسلام متنازل اسلامی است که ارتباط میان قرآن و عترت در آن حفظ شود، چون خداوند قرآن و عترت را دو حقیقت وزین و سنگین معرفی می‌کند.

جوادی آملی با بیان اینکه حق سنگین و وزین است، اما باطل ضعیف و سبک ادامه داد: سنگین بودن حق و سبک بودن باطل مهمترین ویژگی‌ است که نقطه وصل حق و اسلام را مشخص می‌کند.

وی با اعلام اینکه عترت یک حقیقت است و این حقیقت نیز ثقیل و وزین است، افزود: وزین اموراتی هستند که ارزش و بها دارند و آنچه وزین و سنگین باشد، ارزش دارد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به اینکه حقیقتی که متعالی باشد وزین است اما حقیقتی که باطل باشد تهی است، گفت: اسلام حقیقی به دلیل اینکه کمالات، فضایل انسانی، معرفت و حقایق برتر تولیدی را به همراه دارد، وزین است.

وی با تاکید بر اینکه توحید موهبتی الهی است و از حقیقت و وحدانیت الهی نشات گرفته است، خاطرنشان کرد: توحید نیز حقیقتی وزین است.

جوادی آملی با بیان اینکه امری که به عنوان رسالت و نبوت باشد نیز وزین است و همه کمالات و فضایل انسانی را در خود جای می‌دهد، افزود: کسی که عاقلانه فکر کند و قدرت و تعقلش بر مبنای منطق باشد نیز وزین است.

خردورزی انسان را وزین می‌کند

وی ادامه داد: گرایش به عقل و خردورزی و اهل تعقل بودن انسان را وزین می‌کند و انسانی که اهل عقل و خرد باشد، ارزش بیشتری دارد.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با اشاره به اینکه انسان موحد تن به کار سخیف نمی‌دهد و عزت حقیقتی است که از دین نشات می‌گیرد، افزود: اینکه خداوند امام حسین(ع) را با همه ویژگی‌های بارز انسانی سخت آزمون کرد، این است که خداوند انسان‌هایی را که جان پاک‌ دارند به ابتلائات سنگین دچار می‌کند و این به معنای فضیلت است.

فطرت‌های سالم از فضیلت بیشتری از نهضت امام حسین(ع) می‌برند

وی با بیان اینکه کسانی که فطرت سالم داشته و از قوه عقل خود بهره بگیرند فضیلت بیشتری از نهضت امام حسین(ع) می‌برند، یادآور شد: در مقابل این اسلام متنازل اسلام نازل قرار دارد که با وهم و خیال سر و کار دارد.

جوادی آملی افزود: این فطرت سالم و عقل برهانی است که پذیرای دین است و قران نیز به اندازه تعقل به هیچ چیز توجه نکرده است.

وی با اشاره به جریانات زمان امام علی (ع) اظهار داشت: امروز نیز جریانی مانند خوارج، وهابیت و سلفی‌گری مانند جریانات دوران امام علی (ع) وجود دارد.

لزوم جریان شناسی دوران امام علی(ع)

این استاد حوزه ادامه داد: بدون شک برای هر انسانی نیاز است که تاریخ پنج ساله خلافت حضرت امیرالمومنین(ع) را مطالعه کند تا بداند جامعه بشری همواره با این سه گروه در ارتباط بوده است که همگی از اسلام نازل نشات گرفته‌اند.

وی یادآور شد: مگر طلحه و زبیر از یاران پیامبر اسلام نبودند و در کنار ایشان در جبهه‌ها نجنگیدند، اما همین افراد در زمان خلافت علی (ع) پیمان شکستند.

جوادی آملی بیان داشت: معیار اسلام متنازل و اسلام نازل این است که انسان رسالت را حفظ کند نه اینکه آن را به بیان خود تفسیر کند.

وی افزود: اگر بتوانیم به خوبی جریان شناسی داشته باشیم، می‌دانیم که اسلام نازل تهدیدی برای دنیای امروز است.

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا در پایان گفت: تمام این افرادی به همراه طلحه و زبیر رفتند، اهل دنیا نبودند، بلکه نتوانستند اهل تشخیص باشند و براساس قوه عقل خود اسلام متنازل و اسلام نازل را تشخیص دهند، دقیقا متضاد با حرکتی که حربن یزید ریاحی در کربلا انجام داد و با قوه تخیل خود به سوی اسلام متنازل بازگشت./ج1

برچسب ها: اسرا ، کربلا ، قوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.