در سریال امریکایی «هوم‌لند»، بازیگری که در نقش تروریست ایفای نقش می‌کرد، برای پنهان کردن هویت خود از نام ناصر حجازی استفاده کرد. این موضوع بازتاب بسیاری در ایران داشت تا جایی که بخش‌های خبری نیز به انعکاس آن پرداختند

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، همین موضوع بهانهای شد تا مجله تماشگر گفتوگویی با آتیلا حجازی پسر مرحوم ناصر حجازی داشته باشد تا نظرات او را در خصوص این اتفاق عجیب جویا شود.

فرزند حجازی که هماکنون از مربیان باشگاه مس کرمان به حساب میآید در این مصاحبه تاکید کرد که موضوع را از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا است، پیگیری کرده و منتظر پاسخ آنهاست.

 آتیلا حجازی در بخش دیگری از گفتوگوی خود اشارهای نیز به وضعیت فعلی خانواده مرحوم حجازی میکند، او تاکید دارد که هنوز جو سنگینی بر خانه حاکم است و با گذشت بیش از دو سال، کسی رفتن ناصر حجازی را باور نکرده است. 

 آقای حجازی، خانواده شما از چه زمانی متوجه اتفاقات سریال خارجی هوملند و برده شدن نام مرحوم ناصر حجازی در آن شد؟

از همان روزهای اول. فکر کنم حدود سه هفته قبل بود.

 چگونه مطلع شدید؟

از طریق دوستان.

 حساسیت موضوع سبب نشد که خودتان تصمیم به تماشای این سریال بگیرید؟

دوست داشتم اما نشد. بنده هماکنون در کرمان هستم و وقت و امکانات لازم برای تماشای این سریال را ندارم.

به نظر شما چرا از نام مرحوم ناصر حجازی در این سریال پربیننده استفاده شد؟

طبیعتا شهرت و محبوبیت ناصر حجازی باعث شد که نام او برده شود. اما نکته مهم این است که برخلاف صحبتهای مطرحشده این قضیه چندان منفی هم نبوده است. گویا ماجرا از این قرار است که شخص تروریست قصد داشته به عنوان خرابکار، عملیاتی را انجام دهد و از نام ناصرخان -که اشاره هم میشود فردی محبوب و مشهور بوده- استفاده میکند تا مشکلی برای او بهوجود نیاید.

 یعنی به نظر شما بازتاب این ماجرا منفی نیست؟

باز هم تاکید میکنم چون ناصرخان شخصیت مطرح و محبوبی بوده، فرد خرابکار از نام وی سوءاستفاده میکند تا به هدفش برسد. البته تمام اینها بر اساس شنیدههاست و بنده خودم فیلم را ندیدهام.

 خانواده مرحوم حجازی نسبت به این ماجرا واکنشی نشان نداده است، حالا چه مثبت و چه منفی؟

تعدادی از آشنایان و بستگان ما ساکن کشور آمریکا هستند. آنها پیگیر این ماجرا هستند تا اگر شکایتی مطرح شد از طریق این دوستان پیگری شود. خود ما هم در تهران از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، اقداماتی را انجام دادهایم. اینجور اتفاقات اگر در تهران رخ دهد، با یک عذرخواهی و روبوسی، پروندهاش بسته میشود اما در آنجا بهجد به شکایت افراد رسیدگی میشود.

 با توجه به آنکه ناصر حجازی یک چهره محبوب در ایران است، انتظار داشتید از سوی مسئولان یا نهادهای مختلف واکنشی نسبت به این اتفاق نشان داده میشد؟

انتظار که داشتیم اما فقط یک شبکه تلویزیونی که دقیق هم نمیدانم کدام شبکه بود، تصاویر کوتاهی از فیلم را پخش کرد. به غیر از آن هیچیک از مسئولان واکنشی نشان ندادند.

 اگر بعد منفی این ماجرا را در نظر بگیریم، احتمال میدهید که این اتفاقات ماحصل شیطنت افراد خاصی باشد؟

نمیتوان پاسخ روشنی به این سوال داد اما واکنش برخی از مسئولان ما به گونهای بود که خود ما هم نسبت به این اتفاقات مشکوک هستیم. مگر میشود نام یکی از چهرههای محبوب این مملکت در سریال آمریکایی برده شود اما هیچکس واکنش نشان ندهد؟ ما اصلا کاری به شهرت و محبوبیت ناصر حجازی نداریم اما بهواسطه ایرانی بودن او، ای کاش واکنشی نشان داده میشد.

 البته مردم در شبکههای اجتماعی واکنش زیادی نشان دادند.

بله. در جریان هستم و جا دارد از آنها تشکر کنم.

 تصور میکنید اگر ناصرخان در قید حیات بود، واکنشاش نسبت به این فیلم چه بود؟

نمیدانم. جواب این سوال سخت است.

 واقعا سخت است؟

بله.

 آتیلا حجازی با سیواندی سال زندگی کردن در کنار ناصر حجازی، بهخوبی با خصوصیات اخلاقی وی آشنا بود، نظر آن مرحوم در خصوص تروریست و عملیات تروریستی چه بود؟

واقعیت امر این است که پدر من اصلا وارد مقولههای سیاسی نمیشد. تمرکز ایشان روی ورزش بود و توجهی به این مسائل نداشت. البته یکسری آدمها پیدا میشدند و انگهایی به پدرم میزدند اما واقعیت این است که وی هیچ دیدگاه سیاسی نداشت.

 البته مقوله تروریست با سیاست متفاوت است، طبیعتا هیچ انسان صلحطلبی عملیات تروریستی را تایید نمیکند.

بله، بله. دقیقا همینطور است.

 شما از سیاسی نبودن مرحوم حجازی گفتید اما فراموش نمیکنیم که ایشان در انتخابات ریاست جمهوری سال1384 نامزد شده بود.

سال84 که بحث نامزدی ایشان مطرح بود خودش در جمع خانواده و دوستان عنوان داشت: «فقط میخواهم خدمت کنم و بحث دیگری در میان نیست.» خاطرم هست که پدرم تاکید داشت همیشه سیاسیها بدون هیچ ممانعتی وارد ورزش میشوند و میخواهد ببیند که آیا به او هم اجازه ورود به سیاست داده میشود. هدف حجازی از حضور در آن انتخابات، کمک به مردم بود.

 حملات 11سپتامبر یکی از بزرگترین عملیات تروریستی قرن بود، خاطرتان هست نظر مرحوم ناصر حجازی در خصوص آن اتفاقات چه بود؟

یادم است پدرم میگفت افرادی که با هواپیما خودشان را به برجهای دوقلو نیویورک میزنند، دیوانه هستند.

 نظرات ایشان در خصوص حملات آمریکا به عراق و افغانستان چه بود؟

نظر خاصی نداشتند.

 کمی از موضوع عملیات تروریستی فاصله بگیریم، مرحوم حجازی به فیلم هم علاقه داشت؟

بله، پدرم خیلی فیلم دوست داشت.

 بیشتر طرفدار چه ژانری بود؟

اغلب فیلمهای اکشن تماشا میکرد اما به فیلمهای هندی هم علاقه داشت. این علاقه زمانی در ایشان بهوجودآمد که 5، 6سال در بنگلادش زندگی میکرد. در آن ایام ما کار و تفریحی برای انجام دادن نداشتیم و فقط فیلم تماشا میکردیم. بنگلادش واقع ته دنیا بود و هیچ چیزی در آنجا وجود نداشت. اما با تمام اینها این کشور در زمینه ساخت فیلم فعال بود و شاید روزی 10فیلم ساخته میشد.

 مرحوم حجازی سینمای هالیوود را هم دنبال میکرد؟

کم و بیش.

 بازیگر محبوب ایشان چه کسی بود؟

هریسون فورد.

 در میان بازیگران داخلی طرفدار چه کسی بودند؟

ابوالفضل پورعرب.

 گویا در عنفوان جوانی هم، به ناصر حجازی پیشنهاد بازیگری میشود، اما ایشان آن را رد میکند.

بله این اتفاق رخ داد. اما به غیر از آن همین 7، 8سال قبل هم ایشان پیشنهادات زیادی برای بازی در فیلم داشت که آنها را نپذیرفت.

 علت خاصی داشت؟

ایشان خود را همیشه ورزشکار میدانست نه هنرمند.

 اگر اجازه میدهید کمی از وضعیت خانواده مرحوم حجازی مطلع شویم. هماکنون حال و روز شما چگونه است؟ از آن روزهای غمانگیز فاصله گرفتهاید؟

ما هنوز هم نتوانستهایم مرگ ناصر حجازی را باور کنیم. حضور ایشان الان هم در خانه احساس میشود.

 فکر میکنید با مرگ ناصر حجازی بیشترین آسیب را کدام عضو خانواده دید؟

من و مادرم. ما بیشتر از همه ضربه خوردیم. من و مادرم خیلی احساسی هستیم . همین الان هم که در کرمان هستم، دلم برای رفتن به مزار آن مرحوم تنگ شده است. من زمانی که تهران بودم هر هفته بر سر مزار پدرم حاضر میشدم.

 خاطرمان هست آن اوایل هضم این ماجرا حتی برای نوه چند ماهه ناصر حجازی هم دشوار بود.

واقعا همینطور است.

 الان هم شرایط به همان شکل است؟ تغییری نکرده؟

واقعا هنوز شرایط برایمان سخت و دشوار است. زمان فوت پدرم، جانان دختر من که تنها 3ماهش بود، متوجه خیلی از اتفاقات نبود. با این همه وقتی تصاویر پدرم را در خانه میدید به سمت آنها میرفت و بوسهای بر صورت ناصرخان میزد. الان هم همان رفتارها را تکرار میکند. او هرجا تصویر پدرم را ببیند، بوسهای بر آن میزند. این اتفاق برای خود ما هم جالب توجه است.

 وضعیت خود شما چگونه است؟ قصد دارید مربیگری را ادامه دهید؟

فعلا که مشغول هستم و در کنار پرویز مظلومی به فعالیتهایم در مس ادامه میدهم. من مربیگری را دوست دارم و خیلی تمایل دارم هر چه سریعتر مدارج ترقی را طی کنم.

 مدرک مربیگری شما چیست؟

بنده مدرکA آسیا را دارم.

 قصد ندارید به عنوان سرمربی مشغول به فعالیت شوید؟

متاسفانه اینقدر حرف و حدیث پشت سرمان زیاد است که نمیتوانیم قدم از قدم برداریم. در زمان حیات پدرم هرکاری که میکردم میگفتند با حمایتهای پدرش است، اما الان که دیگر آن مرحوم در جمع ما نیست تا وساطت من را بکند. با این حال عدهای میگویند پرویز مظلومی به خاطر مرحوم حجازی آتیلا را در کنار خودش قرار داده است. واقعا خودم هم نمیدانم ریشه این حرفها در کجاست.

 پس شما میفرمایید همیشه تواناییهای فنی آتیلا حجازی زیر نام پدر مرحومش پنهان شده است.

کاملا درست میگویید. ببینید، اجباری برای پرویز مظلومی وجود ندارد که آتیلا حجازی را به عنوان دستیار خودش انتخاب کند. بنده تواناییهای فنی خودم را دارم و با تکیه بر آن تواناییهاست که 4، 5سال است به عنوان کمکمربی فعالیت میکنم.

 با تمام این تفاصیل دوست دارید سرمربی شدن را هم تجربه کنید؟

دوست دارم، اما با شرایط موجود عجلهای برای انجام این کار ندارم. دوست دارم پله پله بالا بیایم و در نهایت به عنوان سرمربی دوران تازهای را آغاز کنم.

 و طبیعتا تمایل دارید روزی به عنوان سرمربی استقلال مشغول به کار شوید.

دروغ چرا، خیلی دوست دارم روزی سرمربی استقلال تهران شوم. با توجه به حضور چندسالهام در استقلال به خوبی میدانم که غیر از مباحث فنی، مسائل دیگری هم در نتیجهگیری تیم دخیل است که باید به آن توجه شود. اگر عمری باقی بماند و شایستگی و لیاقتش را داشته باشم، دوست دارم در خدمت استقلال باشم تا افتخاراتی را که پدرم به آن نرسید، بهدست آورم. من هیچ آرزوی ورزشی دیگری ندارم و فقط دوست دارم به سرمربیگری تیم محبوب پدرم برسم تا عنوان قهرمانی آسیا را کسب کنم.

 فکر میکنید چه زمانی به این مهم دست پیدا کنید؟

عجلهای برای این کار نیست اما فراموش نکنید به غیر از 3، 4نفر، گزینههای زیادی برای سرمربیگری استقلال نیست. به نظرم روزی نوبت به من هم میرسد.

 با توجه به ارتباطات خوب فرهاد مجیدی با خانواده حجازی، شما در جریان خداحافظی وی از فوتبال بودید؟

خیر، همان روز بازی متوجه شدم که فرهاد قصد خداحافظی از فوتبال را دارد.

 پس برای این کار صحبت یا مشورتی با شما نداشت؟

به هیچ عنوان. البته پس از خداحافظی از فوتبال با مادرم تماس تلفنی داشت.

 نظر خود شما در خصوص فرهاد مجیدی چیست؟

او یکی از محبوبترین فوتبالیستهای این مملکت بود که میتواند در آینده به باشگاه استقلال هم کمک کند.

 این موضوع درست است که خانواده مرحوم حجازی از بازگشت مجیدی به استقلال ناراحت شده بودند و برای مدتی ارتباط خوبی با او نداشتند؟

خیر، بحث ناراحتی ما مطرح نبود، بلکه تعدادی از هواداران پدرم از دست ایشان ناراحت بودند. من همیشه گفتهام هر انسانی برای خودش اختیاراتی دارد و باید به آن احترام گذاشت. فرهاد مجیدی در روزهایی که با امیر قلعهنویی مشکل داشت، مصاحبهای انجام داد. او درآن مصاحبه عنوان کرده بود شاگرد مکتب حجازی است و نمیتواند با قلعهنویی کار کند، اما بعدها فرهاد مجیدی به استقلال بازگشت. هواداران ناصر حجازی از این بابت ناراحت بودند که چرا مجیدی در مصاحبههایش نام حجازی را به زبان آورد. ما هیچوقت با مجیدی مشکلی نداشتهایم و همیشه آرزوی بهترینها را برای او داریم.

 ... و پرسش پایانی اینکه هنوز تلفن همراه مرحوم حجازی روشن است؟

بله. همین الان هم دست من است. فکر میکنم هنوز روزی 100پیامک محبتآمیز از طرف هواداران ناصر حجازی به آن ارسال میشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار