چنگیز حبیبیان علاوه بر لازم دانستن ذوق و عشق رد عرصه موسیقی گفت: درآمد زایی صرف به این حرفه مضر است.

"چنگیز حبیبیان"، خواننده‌ی کشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت: اگر خواننده به هنر موسیقی نگاه در آمدزایی صرف داشت باشد، با کنار رفتن ذوق و عشق به عنوان ملزومات تجارت جای آن را می‌گیرد.

وی افزود: شاید در کشورهای دیگر نگاه تجاری به موسیقی حسن به حساب آید ولی در کشور ما عیب محسوب می‌شود. من شخصاً به موسیقی به عنوان شغل و درآمد نگاه نمی‌کنم.

وی بیان کرد: اکثر شنوندگان موسیقی نوجوانان هستند که هر خوراک فرهنگی را استفاده می‌کنند،‌ اما اهالی موسیقی نباید تنها به سلیقه آنها عمل کنند زیرا این عمل موجب پایین آمدن جایگاه اصلی موسیقی و سطح ادبیات کلامی ما می‌شود.

حبیبیان اظهار داشت: زمان پخش یک سریال همه‌ عوامل پشت صحنه آن در تیتراژ ذکر می‌شود، در صورتی که موقع پخش یک آهنگ فقط خواننده  آن مطرح می‌شود در حالی که باید نام همه عوامل آن ذکر شود تا مردم بدانند یک کار حاصل تلاش افراد زیادی از جمله آهنگساز، ترانه سرا،‌ صدا بردار و ... است.

وی افزود: متأسفانه گاهی آنقدر نامی از عوامل سازنده‌ اثر موسیقی آورده نمی‌شود که برای  مثال کسی از فوت استاد "رئیس فرشید" که 60 سال برای موسیقی این سرزمین زحمت کشید و کارهای ارزشی بسیاری ساخت،‌ باخبر نشد.

وی تصریح کرد: اگر کسی با هدف تجارت وارد موسیقی شود فقط در مقطع کوتاهی شناخته خواهد شد و خیلی زود هم فراموش می‌شود.

وی ادامه داد: هر فردی باید دریک رشته فعالیت و پیشرفت کند به عنوان مثال ترانه‌سرا فقط به ترانه سرایی، آهنگساز به آهنگسازی و خواننده به خوانندگی بپردازد و اگر یک نفر خواهان فعالیت درهمه‌ این زمینه‌ها فعالیت باشد، نتیجه‌ کار ضعیف خواهد شد.

در واقع نمی‌توان هم به شخصی که در دانشگاه درس خوانده و تلاش کرده است و هم به شخصی که با کامپیوتر و بعضی وسایل الکترونیک آهنگسازی می‌کند آهنگساز گفت.

حبیبیان عنوان کرد: موسیقی فاخر باید تعریف داشته باشد و اگر خواننده‌ جوانی در مورد این موضوع نظر می‌دهد باید در کنار او بزرگانی چون استاد "چراغعلی" ، "جلیل  شهنار" نیز قرار داشته باشند تا این تفکر عادلانه و درست باشد.

این خواننده خاطر نشان کرد: درحال حاضر خوانندگانی چون افتخاری، شجریان، عقیلی و در پاپ – سنتی اصفهانی،‌ و در پاپ کلاسیک نیما مسیحا و فریدون بیگدلی کسانی هستند که زحمت کشیده و ماندگار نیز هستند.

انتهای پیام/ص


برچسب ها: موسیقی ، هنر ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.