معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید ۲۸ هزار تن محصول کلزا، جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

خلیل نیک شاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: استان اردبیل از لحاظ تولید دانه های روغنی سویا و کلزا در کشور از جایگاه ممتاز و ویژه ای برخوردار است به طوری که روند تولید در سال های اخیر دو برابر افزایش یافته است.

وی گفت: در رابطه با تولید دانه روغنی سویا که جزو محصولات استراتژیک استان است يك هزار و 200 تن تولید بذر در کلاس های مختلف مادری و گواهی شده با رعایت شاخص های فنی مدیریت تولید و مدیریت به زراعی به ازای هر هکتار 2 هزار و 670 کیلوگرم تولید محصول داشتیم که رکورد بسیار مناسب و جدیدی محسوب می شود.

معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در راستای تولید محصول بیشتر تأمین نهاده های کشاورزی اعم از کود، سم و استفاده از حشرات مفید  علیه آفات در مزارع سویا جزو کارهای شاخص بوده و از طرف سازمان جهاد کشاورزی برای تولید بیشتر انجام شده است.

نیک شاد افزود: برداشت کلزا در مزارع گرمسیری استان امسال روند افزایشی داشته به طوری که بیش از 20 هزار هکتار از مزارع آبی و 20 هزار و 550 هکتار مزارع دیم استان به کشت این محصول اختصاص یافته بود و نیز عملکرد مطلوبی را شاهد هم بودیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در کشور منابع تأمین روغن گیاهی خوراکی، روغن پالم، کلزا، سویا، گلرنگ، پنبه، ذرت، آفتابگردان و کنجد است که کلزا به لحاظ داشتن کمترین درصد اسیدهای چرب اشباع شده نسبت به دیگر دانه های روغنی در تغذیه انسان و سلامت او بسیار مفید است.

وی گفت: محصول کلزا ویژگی های زیادی دارد که رعایت تناوب زارعی، تأمین روغن گیاهی مورد نیاز، تأمین کنجاله مورد نیاز برای خوراک دام و طیور، بهبود شرایط فیزیکی خاک و مدیریت عوامل خسارت زای غلات ریز دانه از آن جمله استب/.

انتهای پیام/

برچسب ها: اردبیل ، جایگاه ، تولید ، کلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.