با اجرای 400 کیلومتر لوله گذاری در مزارع و باغ های ریگان جویهای سنتی حذف شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان، شهرستان ریگان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص از جمله توفانهای شدید ، گرمای زیاد ، تبخیر و بافت شنی منطقه یکی از شهرستانهایی است که کشاورزی در آن دشوار است.

تا پیش از این کشاورزی در این شهرستان با سختی انجام می شد ، کشاورزان می بایست آب را در نهرهای آب یا به اصلاح محلی "جویهای آب"کیلومترها تا مزارع حرکت دهند که در این مسیرآب های زیادی هدر می رفت.

و گاه طوفانها و تند بادهای شدید شن مسیر این آبها را مسدود می کرد و کشاورزان مجبور بودند روزها و ماهها این جویها را از شن خالی کنند که تا خالی شدن این جویها مقداری از مزارع خسارت می دید .

از طرفی دیگر شهرستان ریگان دارای بافت شنی 50 تا 80 درصدی است ، آب ازمحل موتور پمپ تا مزارع هدررفت زیادی داشت و مقدار باقی مانده آن نیز تبخیر می شد.

امروزه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ، اجرای لوله گذاری در این باغات و مزارع از محل موتور پمپ تا مزارع انجام شده است ، به طوری که اکنون کشاورزان شور و اشتیاق دو چندانی برای کشاورزی دارند و مزارع و باغ های خود را توسعه می دهند.

مدیر جهاد کشاورزی ریگان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: کشاورزان ریگانی در گذشته به دلیل آبیاری از راه سنتی با مشکلات زیادی روبه رو بودند و آب زیادی در این نهرها از راه بافت شنی و تبخیر آب هدر می رفت .

موسی جلالی خاطرنشان کرد: هم اکنون با اجرای لوله گذاری در موتور پمپ های کشاورزی آب از محل موتور پمپ تا مزارع به وسیله لوله هدایت می شود.

وی تصریح کرد: بیش از 400 کیلومتر لوله گذاری در 300حلقه چاه کشاورزی ریگان با اعتبار 100میلیارد به صورت تسهیلات بلاعوض انجام شده است .

جلالی گفت: این لوله گذاری ها که طی 8 سال انجام شده ، در 90درصد موتور پمپ های شهرستان از هزارتا 3هزار متر اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه بافت خاک این منطقه شنی است ، خاطرنشان کرد: با اجرای این لوله گذاری ها از هدر رفت 50 تا 80 درصدی آب جلوگیری شد .

مدیر جهاد کشاورزی ریگان گفت: جنس این لوله ها از پلی اتیلن با اتمسفر بالاست و طوری نصب شده اند که کشاورزان می توانند اجرای آبیاری تحت فشار را در مزارع خود انجام دهند .

وی افزود: با اجرای این لوله گذاری، سطح زیر کشت بالا رفته و بر کیفیت محصولات کشاورزی افزوده شده است .

جلالی یادآورشد: در حال حاضر کشاورزان ریگانی به سیستم های نوین آبیاری روی آوردند تا سطح زیر کشت محصولات کشاورزی افزایش یابد .

شهرستان ریگان یکی از قطب های تولید مرکبات ، خرما، حنا، یونجه، وسمه ،کنجد و ذرت در استان کرمان است./س

گزارش از:موسی ملائیان

برچسب ها: لوله ، جوی آب ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.