رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: چغندر قند در شمار محصولات صنعتي و استراتژيك است حاصل فرآوري آن در كارخانه‌ها "شكر" است كه تقريبا مصرف روزانه دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، محمدیان گفت: در سال زراعي جديد، قيمت خريد تضميني چغندرقند 210 تومان اعلام شده كه در مقايسه با هزينه‌ها و قيمت ساير محصولات رقيب پايين است و بيم آن مي‌رود كه اين مسئله سطح زير كشت چغندرقند را كاهش دهد.

وي ادامه داد: قيمت پايين چغندرقند و قيمت بالاي علوفه طي سال‌هاي گذشته باعث شد كشاورز چغندرقند را به عنوان علوفه كيلويي 400 تومان به دامداران بفروشد.

محمدیان به دلیل افزایش قیمت خریدچغندرقند اظهار داشت: با عنايت به اهميت قند و شکر به عنوان يكي از منابع مهم تامين انرژي وبا درنظر گرفتن افزايش هزينه‌هاي توليدكشاورزان وتشويق وترغيب آنها براي افزايش توليدصورت گرفته است.

وی افزایش سطح زیرکشت چغندرقند را منوط به راه اندازی کارخانه قند در استان دانست و یادآور شد: در صورت احداث کارخانه قند، دشت تبریز را با مساحت 20 هزار هکتار برای کشت چغندرقند در نظر گرفته ایم.

محمدیان از برنامه ریزی برای افزایش توان تولید چغندرقند خبرداد و تاکید کرد: برنامه ریزی از جانب کارشناسان سازمان با در نظر گرفتن افزایش توان تولید چغندرقند، کارآفرینی و اشتغال صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز ادامه داد: نياز كشور به شكر سالانه 2.2ميليون تن است كه تنهاحدود يك ميليون تن آن درداخل توليد مي‌شود ويك ميليون تن ديگربايد از كشورهاي ديگر وارد شود.

ایرانی فام در خصوص مزاياي كشت پاييزه چغندرقند یادآور شد: پايين بودن هزينه توليد به لحاظ مصرف پايين آب و نهاده‌ها به ويژه سموم، بالا بودن و برابري ميزان قند چغندر پاييزه به ازاي هر مترمكعب آب مصرفي نسبت به كشت بهاره، كاهش جمعيت آفات، بيماري‌ها و اشتغال‌زايي بالا از مزاياي كشت پاييزه چغندرقند است.

وی افزود: ميزان مصرف آب چغندر قند بهاره 12 تا 14 هزار مترمكعب اما پاييزه 7 تا 9 هزار مترمكعب است. ایرانی فام گفت: چغندرقند را به‌علت خصوصيات ويژه و داشتن ريشه‌اى مستقيم و فرعى قادر به‌جذب مواد زيادى از خاک بوده و پرتوقع نيز مى دانند، بنابراين نبايد آنها را به‌صورت متوالى در يک مزرعه کاشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در حال حاضر مصرف شكر كشور حدود 2.2 ميليون تن است و نياز به واردات يك ميليون و 130 هزار تن است و ضريب خودكفايي در اين محصول 50 درصد است.

ایرانی فام تاکید کرد: چغندرقند بهاره در مناطقي كشت مي‌شود كه از كمبود منابع آبي رنج برده و افزايش سطح زير كشت و توسعه آن در اكثر مناطق مغاير با اصل حفظ‌ منابع آب و خاك كشور است.

وی افزود: برنامه توسعه كشت پاييزه امكاني فراهم مي‌كند كه ضمن استفاده از بارندگي‌هاي پاييزه و دسترسي بهتر به آب‌هاي فصلي زمستانه با يك گياه جديد با مزاياي تناوبي بسيار خوب وارد سيستم تناوب زراعي پاييزه كشور شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: فرآورده‌هاى اصلى چغندرقند شامل قند و شکر است.

سعید سلیمانی ضمن بازگو نمودن میزان تولید چغندرقند در استان یادآور شد: در سال جهاد اقتصادی تولید 17 هزار و 625 تن چغندرقند در آذربایجان شرقی استحصال شد.
وی افزود: 150 هکتار در هریس و 85 هکتار در ملکان و در مجموع 235 هکتار از اراضی استان به کشت چغندرقند اختصاص داده شده بود. ادامه داد: کارشناسان سازمان تولید 65-70 تن در هکتار را برآورد کرده اند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زارعان استان دلیل اصلی محدودیت کشت چغندرقند در آذربایجان شرقی را عدم وجود کارخانه قند بازگو می کنند. سلیمانی تاکید کرد: در صورت عقد قرارداد افزایش سطح زیرکشت چغندرقند تا 700 هکتار قابل پیش بینی است.

وی اظهار کرد: سعی بر آن داریم تا کشت چغندرقند در مناطق با محدودیت آب متمرکز نشود.
 بر اساس این گزارش، محدودیت فرآوری چغندرقند به عنوان گیاهی صنعتی را می توان علاوه بر کمبود آب در آذربایجان شرقی از مهم ترین دلایل کاهش تولید چغندرقند در این استان قلمداد کرد.

با آن که ۱۴ ميليون هکتار زمين قابل کشت در کشور وجود دارد، فقط در هشت ميليون هکتار از آن عمليات کشت و برداشت انجام مي شود.

استان آذربايجان شرقي حدود 6.12 درصد اراضي قابل کشت از کل اراضي کشاورزي کشور را دارد که وسعت اين اراضي حدود 1.22 ميليون هکتار برآورد شده و معادل 46.6درصد وسعت استان است.

ميزان آب قابل دسترسي در جهان هفت هزار مترمکعب به ازاي هر نفر است که اين ميزان در کشور به ازاي هر نفر هزار و ۹۵۰ و در آذربايجان شرقي هزار و ۳۴۰ مترمکعب است و بايد گفت حجم برداشت آب در استان از آب هاي زيرزميني براي مصارف کشاورزي حدود يک ميليارد مترمکعب و در واقع از کل منابع آب کشور حدود 3.6 درصد سهم اين استان است.

کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی کم آبی را از دلیل کاهش سطح زیرکشت چغندرقند عنوان کرده اند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.