نقاشی هیاهویی است که طی آن رنگ بر روی سطحی چون کاغذ یا بوم نقاشی می نشیند و این هنر،با آفرینش کیفیت های زیبایی شناختی معین در یک زبان بصری دو بعدی نیز تعریف می شود

حسين هويدايي متولد 1330 از روستاي زواورم شيروان فوق ليسانس نساجي از دانشگاه دولتي استانبول تركيه است.

هویدایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، می گوید: از دوران كودكي به نقاشي علاقه فراواني داشته اما به دليل تحصيل،زمان كافي براي پرداختن به اين هنر را نداشته تا زماني كه از سال 84 بصورت تجربي به علاقه قديمي خود در ساعت هاي بيكاري بعد از كار هنر نقاشی مي پردازد و از سال 89 به صورت حرفه اي به اين هنر روی آورده است.

اين هنرمند فعال براي رسيدن به آنچه كه از هنر نقاشي مي خواهد مدت 6 ماه نزد اساتيد صاحب نامي همچون استاد خرمي و استادان دیگر به آموختن نقاشی پرداخته است.

هويدايي پي بردن به عظمت الهي و شكافتن رمز و رموز آفرينش و به نمايش در آوردن آن بر بوم نقاشي براي همگان(خاص و عام مردم ) را تعريفي از هنر نقاشی می داند و می افزاید:اين هنر برگرفته از اصالت و ريشه هنر نزد ابناء بشر است بايد با هنر آميخت و يكي شد تا بتوان آن را درك كرد.

آثار اين هنرمند تجربه اندوخته در دو سبك كوبيسم و رئال است كه اولين اثر وي در سبك كوبيسم و موضوع بحث و گفتگو است و بهترين اثر وي نيز جنگل هاي زيباي نكا با سبك رئال است.

حسين هويدايي ارتباط برقرار نكردن هنرمند با هنر را يكي از مهمترين نكات در هنر دانسته و اظهار می دارد: زماني هنرمند اثري زيبا خلق مي كند كه بتواند با آن ارتباط خوبي برقرار كند چراكه اثر هنري در هر رشته اي بر آمده از دل هنرمند است هر آنچه از دل برآيد بر دل نشيند.

وي هنر نقاشي را زبان مشتركي ميان تمام ملتهاي جهان می داند و می گوید: تصوير، بهترين پل ارتباطي و تأثير گذارترين هنر در نگرش افراد به جامعه است.

هويدايي می افزاید: هنرمندان مي بايست الگوي پاكيها همچون آب زلال و رود روان باشند و به سوي پاكي و صداقت در حركت باشند و تمام گردو غبار اطراف را با پاك بودن خود شستشو دهند و از بين ببرند.

وي تمام هستي را با رنگ هاي خودش دوست دارد وقتي از اين هنرمند باانگيزه پرسيدم كه اگر رنگ آسمان دست شما بود چه رنگي به آن میداید می گوید: همان رنگ آبي به آسمون می آید.

هويدايي ذوق،توانايي،پشتكار و هنر ذاتي را از ديگر نكات مهم در نقاشي نام بردو همچنين وضعيت هنر نقاشي را در خراسان شمالي بسيار فقير ،بيحركت و بي سرپرست عنوان می کند.

وي تصریح می کند:هنر بي نهايت است و حد و مرز ندارد كه با كار و ممارست بسيار مي توان به حدي مطلوب رسيد كه در اين صورت مورد لطف مردم قرار ميگيري و به استاد ملقب ميشوي هنرمند هنگامي كه زيبايي را خلق ميكند از دنيا و متعلقات آن جدا ميشود كه به نظر اين هنرمند اگر كسي به اين مرحله برسد شايسته است تا اين هنرمند را استاد خطاب كنند.

اين هنرمند نقش آفرين ارتباط كامل هنر با طبيعت و فطرت انسان را راز ماندگاري می داند.

هوايدايي تا كنون 120 اثر هنري خلق كرده است .

وي از روز تولد خود به عنوان بهترين خاطره زندگي خود نام برده و می گوید: در آن روز از همسر و دختر خود يكدست قلم مو،يك جعبه رنگ روغن به همراه يك چتر سايبان دار هديه گرفته و این بهترین هدیه برای او بوده است.

به نظر اين هنرمند نمي توان هنر نقاشي را به عنوان يك شغل انتخاب كرد چراكه در اين صورت هنر هرگز به اوج خود نخواهد رسيد و هنرمند هم هرگز هنرمند نخواهد شد.

اين هنرمند زبر دست درپايان از مسئولين استان خواست تا براي كشف استعدادها كلاس ها و كارگاه هاي هنري داير شود و اندك حمايت خود را از هنرمندان افزايش دهند چراكه بسيار موثر خواهد بود./ز

برچسب ها: نقاشی ، هنر ، هنرمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.