فرزند شهید مفتح، منادی وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: تعالی فکری و علمی جامعهف در گرو وحدت میان حوزه و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام محمد هادی مفتح با گرامیداشت روز وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت:با توجه به اهمیت وحدت میان این دو نهاد، باید فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی همسو و هم جهت در میان حوزیان و دانشگاهیان شکل بگیرد.


معاون پژوهشی دانشکده الاهیات در دانشگاه قم تصریح کرد:توسعه علم و دانش و ارتقای سطوح علمی و دینی در جامعه در گرو وحدت میان حوزه و دانشگاه است و فرهیختگان این دو نهاد مهم سنگربانان عرصه های علم و دین هستند.

وی رویکرد مهم وحدت میان حوزه و دانشگاه را تعالی جامعه علمی و دینی خواند و عنوان کرد:وحدت میان حوزه و دانشگاه یکی از مهم‌ترین آرمان‌هایی بزرگ انقلاب اسلامی است که امام خمینی(ره) قبل از پیروزی انقلاب بر آن تاکید داشتند و بسیاری از بزرگان و شخصیت های علمی و دینی به خصوص رهبر معظم انقلاب نیز بر آن اشاراتی داشته اند.

حجت الاسلام مفتح در خصوص تلاش ها و مجاهدت های آیت الله مفتح در جهت ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه بیان داشت:ایشان به عنوان یک پژوهشگر حوزوی تعاملات گسترده ای با دانشجویان داشت و در زمان رژیم طاغوت به دلیل فعالیت های سیاسی و علمی تحت فشار قرار می گرفت.

وی ادامه داد:ایشان با همه مشقات فراوان به تربیت پژوهشگران در عرصه های علمی و دینی در بطن حوزه و دانشگاه پرداخت و در دهه 40 جلسات متعددی برای ایجاد تعامل میان روحانیت و دانشجویان برگزار می کرد.

فرزند شهید آیت الله مفتح درباره تالیفات پژوهشی ایشان نیز گفت:شهید مفتح جمعی از فضلای حوزه را در زمینه اسلام شناسی سرپرستی می کرد و در این زمینه با حضور فرهیختگان دانشگاهی و پژوهشگران حوزوی، مجله اسلام شناسی را منتشر ساخت که پس از ده شماره در زمان رژیم پهلوی توقیف شد.

وی یکی از اهداف مهم در وحدت میان حوزه و دانشگاه را تجهیز علمی و بهره گیری از توان بالا در برابر دشمنان برشمرد و افزود:تجهیز جامعه اسلامی در برابر مستکبران و دشمنان، از ضروریات مهم و اساسی می باشد که در این زمینه حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر می توانند این هدف متعالی را تحقق بخشند.

معاون پژوهشی دانشکده الاهیات در دانشگاه قم با تاکید بر آمادگی جامعه اسلامی در برابر دشمنان تصریح کرد:جامعه اسلامی باید به گونه ای تجهیز باشد که دشمنان حتی فکر تجاوز و تعدی به آن را در سر نداشته باشند و اسلام تاکیدات فراوانی بر تجهیز نظامی در جامعه اسلامی دارد تا دشمنان نتوانند آرامش جامعه اسلامی را بر هم بزنند.

حجت الاسلام مفتح، افزود: دست یابی به پیشرفته ترین تجهیزات نظامی، مستلزم دسترسی به یافته های علمی و ارتقای توان تکنولوژیک است تا با تکیه بر ارزشهای اسلامی و دینی از کیان جامعه اسلامی پاسداری کنیم.

 وی تاکید کرد: برای موفقیت در دفاع از این مرز و بوم موفق باید با رشد علمی و فکری و دینی در دانشگاهها و حوزه های علمیه و تعامل میان ان دو محقق شود.

این استاد دانشگاه یادآور شد:در جامعه اسلامی اهداف متعالی دانشگاه و حوزه با یکدیگر همسو و هم جهت است که در این میان رسالت طلبه و دانشجو بسیار سنگین و قابل تامل است.

حجت الاسلام مفتح تاکید کرد:دانشجو و طلبه باید بدانند که با رشد علمی و فکری می توانند بسترهای رشد و تعالی را فراهم سازند همان گونه که بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان با تکیه بر توان علمی و صنعتی امروز حرف نخست در جهان را می زنند.

وی با اشاره به اهمیت دست یابی به تکنولوژی صنعتی و علمی، گفت: کشورهایی مانند آلمان و ژاپن به دلیل شکست های خود در جنگ جهانی دوم حتی حق داشتن ارتش را ندارند اما با این حال توان علمی و صنعتی خود را به مرزی رسانده اند که دارای حق وتو هستند و حتی در مذاکرات ژنو شاهد حضور کشور آلمان در مذاکرات هستیم.

فرزند شهید مفتح گفت:دانشجو و طلبه باید به رسالت های علمی و دینی خود توجه داشته باشند و در کنار یکدیگر مسیری متعالی در جهت توسعه علمی و فکری بپیمایند به خصوص با انجام پژوهش های مشترک می توان چنین اهدافی را محقق ساخت./س
برچسب ها: قم ، تعالی ، فکری ، وحدت ، حوزه ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.