عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اتحاد عملی در حوزه و دانشگاه محقق شده ولی اگر توسعه مبانی علمی در دانشگاه‌ها به روش غربی باشد، این اتحاد دوامی نخواهد داشت

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسن محرمی  با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه اظهارداشت : توسعه  علم دینی باید بر اساس  مبانی  و اصول حوزه در دانشگاه ها ارایه شود .


وی افزود: اتحاد عملی در حوزه و دانشگاه وجود دارد، ولی اگر توسعه مبانی علمی در دانشگاه ها  به روش  غربی  باشد، این اتحاد دوام نخواهد داشت .

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که دانشگاه  بعد از انقلاب، شکل اسلامی بهتری پیدا کرده ،گفت : برگزاری  نمازهای  جماعت و حضور ورحانیت در دانشگاه، یکی از تغییرات  ملموس در دانشگاه‌ها است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه بیان داشت: ورود حوزویان به دانشگاه‌ها قدمی خوب و مثبت بوده اما این حضور نباید صرفاً جنبه تبلیغی داشته باشد .

حجت الاسلام والمسلمین محرمی تصریح کرد: تبلیغ موثرترین راه ورود به دانشگاه‌ها و تشویق جوانان به دین اسلام  است .

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) بیان داشت : حضور شهید مطهری در دانشگاه‌های قبل از انقلاب، تاثیرات فرهنگی اسلامی زیادی را در بین دانشجویان زمان طاغوت ایجاد  کرد،‌لذا باید راه و سیره شهید مطهری ادامه داشته باشد .

عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر بخواهیم وحدت حقیقی بین حوزه و دانشگاه ایجاد شود، تاکید کرد: علوم باید در دانشگاه‌ها  اسلامی شود ، در صورتی که  به سوی علوم غرب سوق داده می‌شود، و این کار را  سخت می کند و باید با فکر و اندیشه  علوم را اسلامی کرد،

حجت‌الاسلام والمسلمین محرمی تصریح کرد: علوم موجود دانشگاه‌ها  از آن جایی که غربی هستند، قابل اصلاح نیستند ولی باید خلاءهای موجود را با علوم اسلامی اصلاح کرد .

وی افزود:  باید علومی که با مبانی دین آمیخته شده، باید در دانشگاه‌ها ساری و جاری  شود و فلسفه اسلامی را در دانشگاه  باید تدریس کرد.

این استاد حوزه با بیان این که تا زمانی که مبانی علمی در دانشگاه‌ها اصلاح نشود وحدت حوزه و دانشگاه به نحو احسن محقق نخواهد شد، تصریح کرد: یکی از ویژگی های دین مقدس اسلام علم دوستی است ولی علمی را بیان می کند الهی است .

وی گفت: مبنای 1400ساله  علم دینی را در دانشگاه باید مورد تاکید  قرارگیرد، ولی علوم مختلف دانشگاه‌ها غربی است در صورتی که باید مبانی دانشگاه ها اسلامی شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح علوم و نظام های آموزشی در دانشگاه ها باید از همان مقاطع ابتدایی صورت گیرد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که، معارف دینی در مدارس آموزش پرورش مورد غفلت قرار گرفته، ابراز داشت:با برنامه ریزی های دقیق باید مدارس قرآنی مورد توجه جدی مسئولان آموزشی کشور قرار گیرد.

حجت الاسلام محرمی در ادامه با انتقاد از سطح مدارک دانشگاهی بیان داشت: سطح علمی مدارک ارایه شده در برخی دانشگاه از حد قانونی خیلی پایین است ./س
برچسب ها: قم ، اتحاد ، عملی ، حوزه ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.