عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی العالمیه بزرگترین مانع حوزه و دانشگاه را جزم‌اندیشی دانست و گفت: جزم‌اندیشی یعنی هر شخصیت و یا صنفی در حوزه و دانشگاه بگوید علم و دانش همان است که من می‌گویم و می‌فهمم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان با اشاره به فرا رسیدن سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پیشرفت یک کشور در گرو علم و دانش است و در حال حاضر دو مرکز مهم علمی حوزه و دانشگاه هستند.


غرویان در اهمیت حوزه و دانشگاه گفت: حوزه به اعتبار اینکه در دانش‌های دینی و مذهبی تلاش می‌کند نقش مهمی در پیشرفت تفکر و نگاه دینی آینده جامعه دارد و دانشگاه هم از این حیث که در علوم مربوط به چرخه زندگی انسان در این دنیا تحقیق و پژوهش می‌کند اهمیت خود را دارد.

وی همچنین تصریح کرد: اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه از این نظر است که هماهنگ، همسو و متوازن با یکدیگر کاروان علم و دانش و تحقیق را پیش ببرند که سرانجام و نتیجه آن پیشرفت کشور باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: اسلامی شدن علوم اسلامی و دانشگاه‌های ما همانطور که آیت‌الله جوادی آملی نیز اشاره کرده‌اند صرفا به این نیست که در ابتدای کتب دانشگاهی یک بسم‌الله چاپ کنیم و بگوئیم متون دانشگاهی اسلامی شد و یا صرفا یک نماز جماعت و مجلس روزه‌ای برپا کنیم و بگوئیم دانشگاه اسلامی شد.

وی توضیح داد:‌ برای این کار باید از تفکر حوزه و دانشگاه شروع کنیم. تفکر جایگاه فلسفه است یعنی باید فلسفه اسلامی در حوزه و دانشگاه داشته باشیم چون فلسفه با تفکر و تعقل سرکار دارد.

حجت‌الاسلام غرویان با تاکید بر خواندن و تحقیق در فلسفه و نوآوری فکری و عقلی گفت: باید پایه‌های فلسفه را به سمت واحدی هدایت کنیم،‌ وقتی مبانی فلسفی واحدی داشته باشیم در کنارش وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه شکل خواهد گرفت.

وی همچنین بزرگترین مانع حوزه و دانشگاه را جزم‌اندیشی دانست و بیان کرد: جزم اندیشی یعنی هر شخصیت و یا صنفی در حوزه و دانشگاه بگوید علم و دانش همان است که من می‌گویم و می‌فهمم و دیگران بهره‌ای از معرفت ندارند؛ با برداشته شدن جزم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه برقرار می‌شود./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.