دادگاه آمريکايي شکايت خانواده‌هاي قربانيان 11 سپتامبر از عربستان سعودی را زنده کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، دادگاه تجدید نظر آمریکا روز پنجشنبه شکایتی را که در آن خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر 2001 عربستان سعودی را به حمایت مادی از سازمان القاعده متهم کرده اند، احیا کرد.

دادگاه تجدید نظر، حکم قبلی دادگاهی دون پایه را در این پرونده لغو و اعلام کرد «منافع عدالت» احیای شکایت را توجیه می کند به ویژه با توجه به حکم دادگاه در سال 2011 که امکان ادامه یافتن شکایتی مشابه را علیه افغانستان فراهم کرد.

قاضی شیستر استروپ به نمایندگی از هیئتی متشکل از سه قاضی اعلام کرد تعامل متفاوت با دو پرونده، مسئله ای نادر است. به این ترتیب پرونده شکایت از عربستان به جرج دانیلز قاضی دادگاه کیفری آمریکا در منهتن بازگردانده شد تا تدابیر بیشتری اتخاذ کند.

این شکایت به نمایندگی از خانواده های حدود سه هزار نفر که در حملات یازدهم سپتامبر کشته شدند مطرح شده است.

استفن کوزن از دفتر وکالت کوزن اوکونور که نمایندگی خانواده قربانیان را بر عهده دارد گفت این نظر دادگاه کاملا درست است و فرصتی برای قربانیان حوادث یازدهم سپتامبر در دادگاه فراهم می کند. وی افزود غرامتی که ممکن است در این پرونده پرداخت شود احتمالا به دهها میلیارد دلار می رسد.

از سوی دیگر مایکل کلاگ از دفتر وکالتی که وکالت دولت عربستان را در این پرونده بر عهده دارد گفت عربستان برای بازنگری در این تصمیم نادرست تلاش خواهد کرد. وی در بیانیه ای افزود، جای تاسف و بسیار ناراحت کننده است که یک کشور متحد آمریکا مجبور باشد به رغم گذشت بیش از ده سال از زمان اقامه دعوا، به مراجعه به دادگاه در این پرونده ادامه دهد.

بعد از حملات یازدهم سپتامبر خانواده های قربانیان از عربستان و دیگر حامیان احتمالی القاعده در سال 2002 شکایت کردند. شاکیان می گویند سازمان های خیریه که به عنوان نمایندگان عربستان فعالیت می کنند آگاهانه کمک مالی و دیگر انواع کمک ها در اختیار القاعده قرار داده اند که به این گروه در اجرای این گونه حملات کمک کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار