نیم نگاهی به رویدادهای سینمایی در پاییز 92؛

همه چی آرومه +تصاویر

ناصر تقوایی، رخشان بنی اعتماد، کمال تبریزی، کیانوش عیاری و...دیگر ممنوع از کار نیستند و فیلم های توقیفی در حال مجوز گرفتن هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، در این 3 ماه اول نیمه دوم سال بازار برگزاری جشنواره‌های سینمایی بسیار داغ بود به طوری که از همان ابتدا نیمه بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک آغاز شد و در ادامه جشنواره فیلم کوتاه تهران، چهارمین جایزه شهید آوینی و جشنواره سینما حقیقت برگزار شدند.


در مورد انتصابات سینمایی نیز باید گفت با روی کارآمدن دولت جدید تغییر و تحولات مدیریتی نیز آغاز شد و از تغییر مدیران فارابی گرفته تا  مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مهم‌ترین موضوع و اتفاق سینمایی به خانه سینما بر می‌گردد که نقل محافل اخبار رسانه‌ها بوده است به همین جهت به صورت اجمالی به آن پرداخت خواهیم کرد و تنها به این بسنده می کنیم که خانه سینما باز شد انتخابات شوراها در حال برگزاری است و به زودی با تایید اساسنامه مجمع عمومی  نیز برگزار خواهد شد البته باید دید این بازگشایی چقدر به کاهش اختلافات و روند بهتر شدن سینما کمک می کند و ما نیز نسبت به این موضوع ناامید نیستیم.

مهدی طباطبایی ن‍ژاد به عنوان مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد فارابی و حسین مسافرآستانه به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری، حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان انتخاب شدند همچنین با حکم دکتر "حجت‌الله ایوبی" معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، "علیرضا شجاع نوری" به سمت مشاور امور بین‌الملل سازمان سینمایي و "کامبیز نوروزی" به سمت "مشاور حقوقی سازمان سینمایی" و مهدی مسعودشاهی به عنوان "مشاور عالی" مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد.


انتصاب "علیرضا رضا داد" به دبیری سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرازسوی "حجت‌الله ایوبی"معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اتفاق دیگر بود.

اما استعفاهای سینمایی مربوط به شهاب اسفندیاری معاون فرهنگی بنیاد فارابی و شهاب مرادی به عنوان عضو شورای پروانه نمایش بود که به دلیل منصب شغلی دیگر امکان حضور در سمت جدید را نداشتند و انصراف خود را اعلام کردند و به همین واسطه ابراهیم داروغه زاده و سیدطه مرقاتی به ترتیب جایزگزین این افراد شدند.


ماجرا و حواشی پروژه "لاله" نیز در این نیمه خاموش نبود و به جایی رسید که طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش به بیان اظهاراتی مبنی بر پرداخت نکردن هیچ پولی برای ادامه روند تولید فیلم بسنده کرد که البته از سوی کارگردان بی پاسخ نماند و گویا این کارگردان از مدیر مرکز گسترش درخواست شفاف سازی کرد و باید دید که سرانجام این فیلم چه چیزی خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی درباره ی آخرین وضعیت پروژه "لاله" سکوت نکرد و این چنین گفت: بنای این فیلم به درستی گذاشته نشده است و این پروژه در حال تعلیق است. در شرایط تنگدستی سینمای ایران، این هزینه ها برای پروژه "لاله" زیاد بود و در مجموع "لاله" فرزندی ناقص‌الخلقه است که متولد شده است.

اساسنامه موسسه سینمایی "مقاومت" از موضوعات داغ این ماه‌ها بود که به لغو فعالیت کاری از سوی وزیر ارشاد و در مقابل شکایت عظیمی میرآبادی  انجامید که علی جنتی ئدرباره لغو مجوز موسسه سینمایی «مقاومت» گفت: آنچه که به عنوان اساسنامه سازمان سینمایی مقاومت ثبت شده بود، در هیئت امنا عناصری را قید کرده است که به هیچ وجه جزو وظایف این اساسنامه نیست.


پاسخ جواد شمقدری در مورد این موسسه و حواشی پیرامون ضمن انتقاد از بعضی رسانه‌ها برای نسبت دادن موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی به او، تاکید کرد: قرار بود تاسیس این موسسه در آینده‌ای نزدیک در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس بررسی و تصویب شود اما دوستان وزارت ارشاد کمی عجله کردند.


"پگاه آهنگرانی" بازیگر سینما در دادگاه بدوی به ریاست قاضی مقیسه به 18 ماه حبس تعزیزی محکوم شد این خبری بود که از سوی منیژه حکت رسانه ای شد و علت این اتفاق را به شکایت مسعود ده نمکی نسبت داد که البته این کارگردان این موضوع را تکذیب کرد.

در مورد اتفاقات تلخ سینمایی نیز باید از بستری شدن عزت الله انتظامی در بیمارستان و درگذشت ژیلا مهرجویی طراح صحنه و لباس کشورمان نام برد.

در این نیمه "حجت‌الله ایوبی"  دیدارهای سینمایی بسیاری داشت که از جمله آن می توان دیدار با "عباس کیارستمی"، "ناصر تقوایی"، "رخشان بنی‌اعتماد"، "بهمن فرمان‌آرا" و "خسرو سینایی" دکتر"محسن رضایی"( دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، "طاهر ناصر المحمود"وکیل وزیر فرهنگ جمهوری عراق اشاره کرد.


از اخبار داغ و حاشیه سینمایی به نشست جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد که توجه همه رسانه‌های را به خود جلب کرد و  رونمایی یکی از این پوسترها توسط انسیه شاه حسینی و پوران درخشنده انجام شد و پوسترهای دیگر، هر کدام توسط دو نفر از مسئولین سابق و یا فعالان سینمایی حال حاضر در ایران صورت گرفت اما نکته جالب این مراسم گلچین کردن مهمانان بود که از برخی از رسانه های دعوت نشد.


انتخاب فيلم "گذشته" به عنوان نماينده ايران براي اسكار خبري بود كه همه رسانه ها را به خود معطوف كرد و مخالفان و موافقان بسياري را  داشت كه البته هر يك از اعضاي كميته نيز براي دفاع از اين انتخاب پاسخ هايي دادند و در ادامه نيز رئیس سازمان سینمایی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی حواشی معرفی فیلم «گذشته» به اسکار، اعلام كرد: درباره معرفی «گذشته» به عنوان نماینده ایران در اسکار باید از هیئت داوران بپرسیم. آنها از مدت‌ها قبل گزینه‌ها را بررسی می‌کردند. ما هم از اول اعلام کردیم که به نظر هیئت داوران احترام می‌گذاریم. اما انتخاب نشدن این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران شوکی بزرگ برای سینمای ما ایجاد کرد که به نوعی پایان دادن به اصغر زدگی شد.

دولت جدید نگاه ها را به سوی کارگردانان ممنوع از کار جلب کرد چراکه هریک از مدیران قول بازگشت کارگردانانی چون ناصر تقوایی و رخشان بنی اعتماد را دادند که با صدور مجوز نمایش برای دو فیلم "پریناز" و "قصه ها" معلوم شد که تا حدی وعده ها در راه عملی شدن است و همه در انتظار مجوز اکران برای فیلم های  "خانه پدری"، "خرس"، "خیابان‌های آرام"، "پاداش"، "ماهی و گربه"  و "گزارش یک جشن" هستند.

یکی از اخبار تاسف برانگیز در حوزه ورزش باع شد که هنرمندان نیز نسبت به این موضوع ابراز تاسف کنند موضوع توهین به لیونل مسی بازیکن آرژانتین به حدی رسید که حتی جمشید مشایخی تصمیم گرفت به صورت حضوری و شخصا این عذرخواهی را انجام دهد.

علاوه بر بررسی اتفاقات سینمایی نباید از کم و کیف فروش فیلم ها در نیمه دوم سال غافل ماند چراکه در این مدت اکران برخی از فیلم ها آنطور که باید فروش قابل ملاحظه ای را نداشتند و در برخی موارد نیز تاسف آور بود که در نگاهی کوتاه این موضوع را بررسی کردیم.


«دربند»، پرویز شهبازی، 964 میلیون تومان.


«استرداد»، علی غفاری، 304 میلیون تومان.

«عملیات مهدکودک»، فرزاد اژدری، 293 میلیون تومان.
 
«بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، محمد هادی کریمی،  288 میلیون تومان.
 
«نازنین»، مهدی گلستانه، 277 میلیون تومان.
 
«گناهکاران»، فرامرز قریبیان، 191 میلیون تومان.

«آسمان زرد کم عمق»، بهرام توکلی، 188 میلیون تومان.

«تنهای تنهای تنها»، بهزاد عبدی پور، 100 میلیون تومان.*

«جیب بر خیابان جنوبی»، سیاوش اسعدی، 78 میلیون تومان.*

«سر به مهر»، هادی مقدم دوست، 76 میلیون و 500 هزار تومان.*

«آزاد راه»، عباس رافعی، 61 میلیون تومان.

«ابرهای ارغوانی»، سیامک شایقی، 38 میلیون تومان.

«بوی گندم»، محمد رضا خاکی، 15 میلیون تومان.

«بزرگ مرد کوچک»، محمد صادق دقیقی، 8 میلیون تومان.

«578 روز انتظار»، احمد عبدالهیان، 5 میلیون و 300 هزار تومان.

«خاک و مرجان»، سید مسعود اطیابی، 3 میلیون و 200 هزار تومان.

«خسته نباشید»، محسن قرایی 1 میلیون تومان

گزارش از فائزه آقابابایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار