آنچه در بخش معرفی برنامه سینمایی "هفت" گذشت؛

افشین هاشمی: "خسته نباشید" فیلم سفارشی نیست

کارگردان فیلم سینمایی "خسته نباشید" گفت: این فیلم با وجود پرداخت به موضوع میراث هیچگونه حمایت مالی نداشت به همین جهت سفارشی محسوب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه "هفت" شب گذشته با اجرای محمود گبرلو به معرفی دو فیلم "خسته نباشید" و "سربه مهر" با حضور عوامل سازنده آن‌ها اختصاص یافت.

 

محسن قرایی کارگردان "خسته نباشید" در خصوص روند شکل گیری تولید و ایده پردازی گفت: سرکار تولید فیلم "یه حبه قند" طرح و ایده دو صفحه‌ای رضا میرکریمی به ما پیشنهاد شد و ما نیز با علاقه‌مندی تصمیم به نگارش فیلم توسط "محمدعلی رضایی راد" نویسنده فیلم "کودک و سرباز" گرفتیم.
 
وی ادامه داد: ما برای شروع به انگیزه داشتیم و فیلمنامه با رواست درست می‌تواسنت به ما اعتماد به نفس بدهد و نیز تصور را نیز داشتیم که شاید بگویند کا سبک بهرام بیضایی و میرکریمی را دنبال و این از نظر ما اشکالی نداشت.
 
قرایی درخصوص همکاری میرکریمی تهیه کننده گفت: مضای تهیه کننده در سینمای ما تبدیل به یک سرمایه گذار و فرد مهیا کننده شرایط برای ساخت شده اما حضور "میرکریمی" در این کار به عنوان پشتوانه و ناظر عمل می‌کرد چراکه با ارائه نظارت تولید نقش به سزایی داشت.

 

وی با اشاره به سفارشی نبودن فیلم عنوان کرد: میراث فرهنگی با توجه با وعده‌های خود هیچ کمک مالی و تولیدی به ما نکرد و حتی جایزه‌ای را که قرار بود برای ساخت این فیلم به ما بدهند را هنوز نداند.
 
قرایی در خصوص ویژگی قصه اظهار داشت: قصه در مورد زوج کانادایی است که به ایران می‌آیند و کویر انتخاب کا برای لوکیشن این فیلم بود که در کرمان نقطه‌ای استثنایی برای کار وجود داشت که البته به دلیل کویری بودن شرایط سختی را نیز به وجود آورد.
 
وی در خصوص لهجه فیلم و انتخاب بازیگران افزود: محسن یکی از بازیگران کرمانی ما در بیان لهجه به دیگر عوامل کمک می‌کرد و برای نقش محبوبه بیات نیز ما به دنبال کسی بودیم که با تسلط به زبان انگلیسی از پس کار برآید که البته همه خان بیات را به مار معرفی کردند و این بازیگر با ایفای پیچیده‌ترین نقش فیلم موهبتی برای ما بودند.
 
قرایی ادامه داد: از همان طرح ابتدایی طنز در کار وجود داشت و ما تنها با سنجش این طنز تغییراتی را ایجاد کردیم، حاصل کار نتیجه پیش تولید درست بوده است.
 
وی با اشاره به استقبال خوب از این فیلم خاطرنشان کرد: استقبال از این فیلم بسیار مرا شوکه کرد و همه بدون قضاوت ارتباط خوبی با این اثر برقرار کردند امیدوارم با کمک حوزه هنری، شهرداری این فیلم دیده شود.
 
 
همچنین افشین هاشمی دیگر کارگردان "خسته نباشید" در خصوص آشنایی با محسن قرایی گفت: ما در زمان روند تولید فیلم بهرام بیضایی با هم آشنا شدیم و این آشنایی در روند تولید فیلم "یه حبه قند" افزایش یافت.
 
وی در خصوص حذف نام خود به عنوان کارگردان در زمان حضور در جشنواره عنوان کرد: از همان ابتدا تولید زمان بازی باران کوثری به ما ایراد گرفته شد و با وجود گرفتن پلان‌های بازی او ما را مجبور به حذف این کاراکتر کردند و این اتفاق منجر به اعلام پروانه نداشتن فیلم شد در حالی که مدیریت سابق پروانه ساخت فیلم را داده بودند و با پیگیری‌های میرکریمی و محمد رحمانیان این مشکل حل شد اما دلیل آن مشخص نشد.
 
هاشمی عنوان کرد: با در این کار با خطرپذیرفتن کارگردان(میرکریمی) کار می‌کردیم و با پشتوانه او خیالمان از جهت باید و کیفیت راحت بود و این فیلم نیاز به ستاره نداشت و جهان‌بینی این کارگردان در طرح فیلم قابل دیدن است.
 
وی در خصوص سفارشی بودن فیلم نیز اظهار داشت: میراث فرهنگی به دلیل تعلق خاطر به وطن میراث داراست و هرکس که بیان زیبایی از بخشی از ایران داشته باشد میراث فرهنگی است و سفارشی بودن اشکالی ندارد.
 
هاشمی در خصوص میرکریمی بیان کرد: طرح میرکریمی در کارگردانی ساخت فیلم با وجود اندک، کارگردانان جوان و تولید در خارج از تهران است و ما نیز در تولید هر تصمیمی را با مشورت و مشاوره میرکریمی انجام می‌دادیم.
 
وی در خصوص بازی رویا افشار در این فیلم خاطرنشان کرد: افشار گوهر گرانبهایی است که سریال "آینه" را یادآوری می‌کند و همین طور در صحنه تئاتر که تماشاگر را متاثر می‌کرد.
 
هاشمی در پایان درخصوص تجربه کارگردانی خود گفت: این کار اولین تجربه کارگردانی من نبود چراکه در صحنه تئاتر تجربه کارگردانی داشتم اما همیشه تا زمان تایید نهایی استرس کار را دارم.

در بخش دوم برنامه هادی مقدم دوست، کارگردان "سربه مهر"، در خصوص پرداخت به موضوع نماز گفت: زمانی که با نعمت الله در مورد این موضع صحبت کردیم به این نتیجه رسیدیم که تنها با پرداخت به این موضوع سوژه دیگری را دنبال نکنیم و با توجه به سالها همکاری با این عوامل دلیلی بر قطع همکاری در این مدت ندیدم و این روند را اداه خواهیم داد.

وی ادامه داد: در زمان پروانه ساخت با توجه به حساسیت هایی که به این موضوع داشتند اجازه تولید به ما نمی دادند و ما باید از طریق گفتگو و تعامل این موضوع برطرف می کردیم. متاسفانه در این مدت زمان پروانه هیچ گونه دلیل و صحبتی را بیان نمی کردند.

مقدم دوست در خصوص شخصیت فیلم عنوان کرد: با مطالعات وبلاگی به این شخصیت رسیدیم و خواهان ترسیم شخصیتی بودیم که با رسیدن به نقطه بحران گفتگو با خدا را آغاز می کند به طور معمول این نوع شخصیت ها باید در فیلم های دیده شوند چراکه در فضای بیرونی نیاز به پرداخت با این موضوع‌ها است.

در ادامه محمدرضا شفیعی، تهیه کننده فیلم در خصوص روند تولید فیلم گفت: 4 سال پیش که در مورد این موضوع بحث کردیم سوژه جذاب و به روزی بود که تاکنون کسی در این مورد کار نکره بود به همین دلیل ایده را تبدیل به فیلم نامه کردیم.

وی در خصوص اتهام ضد نماز بودن فیلم عنوان کرد: ما برای پروانه ساخت فیلم نزدیک 11 ماه انتظار کشیدیم و بارها این جمله را از مدیران سابق شنیده بودیم و سرانجام با پیگیری های عظیمی میرآبادی فیلم پروانه ساخت گرفت و خوشبختانه در همه از ماه عسل کا راضی بودند.

شفیعی افزود: متاسفانه این دوستان در مورد دلیل صادر نکردن پروانه ساخت حرف نمی زدند و با پیگیری های مکرر به دلیل منطقی نمی رسیدیم و تصوراتشان بر این مبنا بود که چرا این نوع فیلم ها از سویبخش خصوصی ساخته می شود؟

وی اظهار داشت: ایده اول در مورد دختری بود که برای ابراز شرایع خود دچار مشکل است و در ادامه داستان بخش اجتماعی را نیز به آن اضافه کردیم اما به این نکته توجه کردیم که نزدیک شدن به موضوع اجتماعی باعث سیاه نمایی فیلم نشود.

این تهیه کننده ادامه داد: مخاطب سینما کم شده و این به خاطر این است که خود را در فیلم ها نمی بیند ما فیلم سازان باسد با انتخاب سوژه های به روز و از بطن جامعه به مردم فرصت دهیم خود را پیدا کنند.

  
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار