"وان" در واقع نوعی از فیلم ترسناک را احیا کرد که از آن به عنوان کلاسیک نام برده می‌شود. موذی و برادر کوچکترش فصل 2 در رده‌ی فیلم‌های " خانه‌ی جن زده" رده بندی می‌شوند.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ جیمز وان کارگردان موذی/ فصل 2، طی تقریباً سه سال گذشته با عرضه‌ی فیلم‌های موفقی مثل موذی (2012) و سحر(2013) توانسته خود را به عنوان یکی از بهترین فیلمسازان هالیوودی درعرصه‌ی فیلم‌های ترسناک مطرح کند. اجتناب از صحنه‌های خونین دل به هم زد وبه جای آن، تمرکز بر کاراکتر‌ها، داستان و فضا سازی، مهمترین ویژگی آثار جیمز وان به شمار می‌رود.

وان در واقع نوعی از فیلم ترسناک را احیا کرد که از آن به عنوان کلاسیک نام برده می‌شود. موذی و برادر کوچکترش فصل 2 در رده‌ی فیلم‌های " خانه‌ی جن زده" رده بندی می‌شوند. قصه‌ی فیلم نخست درباره‌ی خانواده‌ی کاملاً معمولی لمبرت‌ها بود که به خانه‌ای بزرگ نقل مکان کرده بودند. این خانه، که دست کمی از خانه‌ی جن زده‌ی آمیتیول ندارد، پر از انواع اتاق‌ها، راهرو‌ها و راه پله‌ها و یک اتاق زیر شیروانی است . پدر خانواده جاش لمبرت ( پاتریک ویلسون)، یک معلم است که سعی درحمایت از اعضای خانواده‌اش دارد.

رنایی( رز بایرن)، همسر جاش، ترانه سرایی است که مجبور شده به خاطر مراقبت از بچه‌هایش دست از این حرفه بردارد. لمبرت‌ها سه فرزند به اسامی دالتون( تای سیمپکینز)، فوستر(اندرو آستور) و کالی نوزاد دارند.

در قسمت اول دالتون به تسخیر یک روح شریر درآمد اما سرانجام با یاری یک فرار و روانشناس (لین شی) نجات یافت. حالا در پی کشته شدن فرارو نشناس، جاش پدر خانواده از سویی متهم به قتل شده و از سوی دیگر به دام روح شریر افتاده است.

رنایی که از سوی پلیس درباره‌ی اتهام شوهرش موردبازجویی قرار گرفته به سرعت متوجه می‌شود که جاش دارای مشکل است اماحل مشکل به عهده‌ی کارل ( استیو کولتر) متخصص  تحقیق درباره‌ی ارواح و لورین ( باربارا هرشی) مادر جاش گذاشته می‌شود. مادر جاش باید در دوران کودکی پسرش تفحص کند تا مشکل را بیابد.

قسمت دوم برخلاف قسمت اول از تنش و ترس تهی است. بخش عمده‌ای از فیلم بدون کوچکترین حادثه‌ای سپری می‌شود. بخش کوچک فیلم که تا حدی می‌ترساند نیز به شدت تحت تأثیر کلیشه‌های ژانر است. البته جیمز وان درقسمت نخست موذی هم هیچ ابایی از ایجاد ترس‌های ناگهانی (یا لحظات بوووو!) نداشت اما چون فیلم‌اش درمجموع تماشاگر را می‌ترساند، استفاده‌اش از کلیشه‌ها چندان جای شماتت نداشت.

اما در قسمت دوم، فیلم در مجموع قادر به ترساندن تماشاگر نیست و لذا استفاده‌های گهگاهی فیلمساز از کلیشه‌ها درحکم گناهی بزرگ جلوه می‌کند. در قسمت اول،"راز" فیلم به تمامی برملا شد و عملاً هیچ چیزی باقی نماند تا قسمت دومی بر اساس آن ساخته شود.

چنین بر می‌آید که همه‌ی تلاش سازندگان قسمت دوم پیدا کردن توجیه یا بهانه‌ای برای ساختن قسمت دوم و احیانا قسمت‌های بعدی بوده است. شاید یکی از اشکالات کار وان، تلاش بیش از حد او برای شرح دادن دلایل حوادث ماوراء الطبیعه فیلم‌هایش باشد.

معمول چنین است که فیلمسازان از ارئه‌ی توضیحات کامل خودداری می‌کنند وهمواره با ارائه‌ی توضیحات بیش از حد، به کار خود لطمه می‌زند. درقسمت اول مضمون " کودک درمعرض خطر" هیجان آفرین و اضطراب آور بود که در قسمت دوم جای خود را به مضمون " پدر در معرض خطر"  داده است که ناگفته عیار هیجان آفرینی و اضطراب آوری‌اش کمتر است.

کاراکتر‌های قسمت دوم نیز برخلاف قسمت اول به خوبی از سوی فیلمنامه نویس حمایت نشده‌اند. جاش درقسمت دوم عملاً به سایه‌ای ناتوان تبدیل شده و رنایی هم کاملاً به حاشیه رانده شده است.

سازندگان فصل 2 اعلام کرده‌اند که فیلم‌شان نه دنباله‌ای بر موذی که ادامه‌ی این فیلم است. ما در قسمت دوم حتی صحنه‌ای ازقسمت نخست را می‌بینیم که تکرار شده، منتهی ازیک زاویه‌ی دید دیگر.

به این ترتیب، این دو فیلم نخست و نابودکردن هویت مستقل آن است. دریک کلام، فصل 2 یک دنباله غیر ضروری برفیلم موذی است. ظاهراً جیمزوان تحت فشار استودیو این فیلم را ساخته است. درخبر‌ها بود که همزمان با آغاز اکران فصل 2 جیمز وان اعلام کرد که این آخرین فیلم ترسناک او است ودیگر هیچ  فیلم ترسناکی نخواهد ساخت.

فصل 2 با یک بودجه‌ی بسیار اندک پنج میلیون دلاری ساخته شده اما در هفته‌ی اول اکران عمومی خود درسینما‌های آمریکای شمالی بیش از چهل میلیون دلار فروش کرده است. با این سود هنگفتی که عاید کمپانی سازنده‌ی فیلم شده، بعید است که حالا حالاها دست از سر موذی های بعدی و جیمز وان بردارد.

کارگردان" جیمز وان. بازیگران:پاتریک ویلسون ( جاش لمبرت) : PG-13
کارگردان" جیمز وان. بازیگران:پاتریک ویلسون ( جاش لمبرت)، رز بایرن(رنایی لمبرت)، لین شی (آلیس رینر)، باربارا هرشی( لورین لمبرت)، استیو کولتر(کارل)، اندرو استور(فوستر لمبرت)، 106 دقیقه ، درجه نمایشی : PG-13

منیع: مجله دنیای تصویر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار