نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، دستیابی به پیمان آتش بس در کنفرانس "ژنو2" را نخستین گام برای فیصله دادن به بحران سوریه توصیف کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، "توماس پیکرینگ" در مدت چهل سال فعالیت سیاسی خود در دولت آمریکا، سفیر واشنگتن در شش کشور از جمله، هند، نیجریه، اردن، روسیه و همچنین سرزمین‌های اشغالی بود و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را نیز بر عهده داشته است.  "پیکرینگ" در خصوص مذاکرات ژنو-2 و اینکه چگونه می توان دو گروه با اختلاف دیدگاه های فاحش را در یک اتاق گردهم آورد، گفت:« ابتدا باید به سخنان دو طرف گفتگو گوش دهید، و سپس از آنها بخواهید دقیقاً منظور خود را تعریف کنند. اغلب اوقات پیش می آید بین گفته ها و منظور اشخاص در مذاکرات تفاوت وجود دارد. در مرحله بعد باید به دنبال نقطه های مشترک یا مسائلی بود که در آنها هم پوشی و همگرایی دیده می شود. بعد از این نیز برخی ایده ها را درباره اینکه چگونه می توان بر اختلافات کنونی غلبه کرد، برای مذاکره کنندگان مطرح می کنید که می توان در ابتدا، این راهکارها را به طور خصوصی با آنها در میان گذاشت. بعد نیز پای ایده‌ها را به گفتگوهای کلی بین دو طرف مذاکره باز می‌کنید و اگر بخت با شما یار باشد، می‌توانید ذهنیت این دو گروه را به یکدیگر نزدیک کنید.

این مقام سابق آمریکایی افزود البته همواره برخی مسائل بحث انگیز وجود دارند که تا آخر مذاکرات حل نشده باقی می مانند. گاهی اوقات برای حل و فصل این اختلافات به کمک گروه ها و طرف های خارجی نیاز است. به هر صورت، برخی شکاف ها باید از طریق نفوذ عامل خارجی حل شود.  بنابراین، طیف گسترده ای از این کارها را می توان برای فیصله دادن به مناقشه ها انجام داد. نهایتاً نیز شما به بازیگران بزرگی نیاز دارید که جریان گفتگوها را همراهی کنند. گاهی اوقات باید دامنه مسئله را فراخ کرد تا گروه های بیشتری برای فیصله دادن به مشکلات، وارد مذاکره شوند، گاه نیز باید عکس این کار را انجام داده و دامنه گفتگوها را محدود کرد. بنابراین باید از زوایای مختلف با مسئله دست و پنجه نرم کرد. 

"توماس پیکِرینگ" ادامه داد در خصوص بحث قدرت، گاهی اوقات باید دریافت که آیا تقسیم قدرت، یا مرور زمان می‌تواند تغییری را به وجود آورد. یکی از ایده‌های جالبی که اکنون مطرح، اما از مدت ها قبل بحث و بررسی شده است، استفاده از انتخابات است. زیرا انتخابات به مسئله ای بنیادی باز می گردد. به نظرم هر دو طرف مذاکرات بر سر این اصل توافق دارند که خود مردم سوریه باید نقش اول را در انتخاب حاکمیت جدید کشورشان داشته باشند.

سفیر سابق آمریکا افزود من سخنان اخیر اخضر ابراهیمی را که جزء دوستان قدیمی من است، شنیدم. ابراهیمی روز شنبه به طور جداگانه با مذاکره کنندگان در کنفرانس ژنو-2 دیدار کرد، اما یکشنبه هم قرار است آنها را در اتاق مذاکره گردهم آورد. تصور من این بود که ابراهیمی برای انجام دادن چنین کاری به چند هفته زمان نیاز خواهد داشت. ابراهیمی به علت فعالیت در خاورمیانه با کوله باری از تجربیات به پای میز مذاکره آمده است. همان طور که می دانید اخضر ابراهیمی، وزیر امور خارجه سابق الجزایر است و قبلاً در مذاکرات بر سر افغانستان حضور داشته است. وی به خوبی زبان سوری ها را صحبت می کند و نیازی به مترجم ندارد. بنابراین، سوری ها او را به خوبی می فهمند و او نحوه تعامل با مردم را می‌داند. ابراهیمی همچنین با نحوه کمک گرفتن از دیگران برای پیشبرد گفتگوها آشنا است و با تلاش های او بود که دولت حامد کرزای در افغانستان شکل گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار