محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت ظروف جدید با ترکیب آلومینا و روکش سرامیکی شدند.

محمد رضا رحیمی رئیس پژوهشگاه سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه استفاده از ظروف تفلون یا نچسب بسیار معمول شده است و تقریبا همه ما از این ظروف برای آشپزی استفاده می کنیم بدون آنکه بدانیم استفاده از این ظروف ممکن است خطراتی برای سلامتی ما داشته باشد.

وی افزود: در تهیه ظروف تفلون از فلز کادمیوم استفاده می شود و این ماده به مرور وارد غذا شده و موجب بروز سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی می شود چنانچه علاوه بر این کادمیوم در سنتز هموگلوبین دخالت می‌کند و منجر به کم‌خونی می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی برای جلوگیری از خطرات استفاده از ظروف تفلون در صدد ساخت ظروفی با ترکیب المومینا و روکش سرامیکی هستند چنانچه آلومینا یکی از مهم ترین اکسیدهای سرامیکی است که کاربردهای فراوانی در صنایع و مواد مهندسی دارد.

وی اظهار داشت: کاربرد آلومینا در اکثر موارد به علت خواص بالای خوردگی و اکسید شوندگی آن در دماهای بالا است که صرف نظر از بحث و مقاومت، آلومینا هیچ ضرری برای انسان ندارد، لذا می تواند از آن در ساخت ظروف مطابق با معیارهای استاندارد استفاده کرد البته این ظروف تا پایان سالهای جاری با قیمتی مناسب تر از ظروف تفلون وارد بازار می شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مواد ، پژوهشگاه ، روکش ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار