مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با توجه به میزان سرانه آب تجدیدپذیر، این استان هم اکنون با تنش آبی مواجه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران هاشم امینی در همایش ائمه جمعه و جماعات شهرستان فلاورجان، با اشاره به روند رو به کاهش سرانه آب تجدیدپذیر در کشور، گفت: براساس بررسی های صورت گرفته، سرانه آب تجدیدپذیر همه ساله رو به کاهش است چراکه در سال 1335 سرانه آب تجدیدپذیر حدود 7500 مترمکعب، سال 1375 حدود 2500 مترمکعب، سال 1385 حدود 1850 مترمکعب بوده است و پیش بینی می شود این رقم در سال 1400 به حدود 800 مترمکعب کاهش یابد.

وی اظهار داشت: این در حالی است که سرانه کمتر از یکهزار مترمکعب برابر با تنش آبی است و در زمان حاضر سرانه آب تجدیدپذیر در اصفهان حدود 750 مترمکعب است بنابراین در چنین شرایطی، هر قطره آب در اصفهان از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید چگونگی توزیع و مصرف آب به خوبی مدیریت شود.

اميني با اشاره به وقوع خشکسالی های پیاپی در چندسال اخير گفت:: وقوع پدیده خشکسالی در کشوری که اقلیم خشک و نیمه خشک دارد، امری طبیعی و عادی است بنابراین مدیریت مصرف آب راهکار مقابله با بحران کم آبی در کشور است.

به گفته وی، کمبود بارندگی ها در چند سال اخیر موجب شد که بهره برداران از رودخانه زاینده رود با محدودیت هایی مواجه شوند که به عنوان مثال کشاورزان و باغداران در نقاط مختلف استان خسارت های زیادی را متحمل شدند.

وی با بیان آنکه برای تولید یک کیلوگرم گندم به یکهزار و 300 لیتر آب و یک کیلوگرم برنج به دوهزار و 500 لیتر آب نیاز است، تصریح کرد: می توان با تغییر الگوی کشت و یکپارچگی زمین های کشاورزی، پیامدهای ناشی از خشکسالی را به حداقل رساند.

رییس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان سرانه مصرف آب در کشور و نیز این استان را بیش از استانداردهای تعریف شده دانست و خاطرنشان كرد: با وجود اینکه ایران از لحاظ منابع آبی با محدودیت مواجه است اما با این وجود، سرانه مصرف آب در ایران بیشتر از کشورهایی است که از نظر منابع آبی با هیچ مشکلی مواجه نیستند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: آب ، فاضلاب ، اصفهان ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار