معاون علمی فناوری رئیس جمهور گفت: وظیفه اصلی بنیاد نخبگان توانمندسازی مخترعین و نخبگان است. زمانی توانمندسازی نخبگان انجام می‌شود که آنها به این نتیجه برسند وظیفه‌ای نسبت به جامعه برعهده دارند، به طوری که باید گفت این وظیفه باید در قالب ارزش افزوده صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی شب گذشته (14 بهمن ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "سورنا ستاری" معاون علمی فناوری رئیس جمهور، باقری و پناهیان ، مخترعان جوان کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
ستاری در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال جاری چه روش های جدیدی را برای تجاری سازی، اختراعات در نظر گرفته‌اید؟ گفت: باید نخبگان در کشور به خوبی مورد حمایت قرار بگیرند که این اقدام توسط بنیاد نخبگان در کشور انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به برگزاری ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی افزود: امیدواریم در کنار این جشنواره قراردادهای بسیاری بسته شود.
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: برای اینکه یک مخترع بتواند محصولش را به بازار عرضه کند احتیاج به یک کریدور تجاری سازی دارد.
 
ستاری با اشاره به اینکه اشخاصی باید باشند که به نخبگان در کریدورهای تجاری سرویس دهی کنند، افزود: فاصله ایده تا محصول دره‌ای است که باید افراد توسط کارگزاران و تسهیل کنندگان مورد راهنمایی قرار بگیرند.
 
وی با اشاره به اینکه نخبگان این توانایی را دارند که بتوانند اختراعات خود را به بازار عرضه کنند، ادامه داد: بخش خصوصی باید بتواند در حوزه اختراعات ورود پیدا کند.
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور از کلیه مخترعینی که ایده هایشان مورد پذیرش قرار گرفته شده حمایت مالی می کنند، گفت: حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از نخبگان از طریق کریدورهای تجاری سازی صورت می گیرد.

*مخترع باید بتواند نیازهای بازار را جوابگو باشد

وی با اشاره به اینکه مخترعین از طریق مکانیزم‌هایی که در نظر گرفته شده مورد حمایت قرار می‌گیرند، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با حمایت نخبگان از طریق تجاری سازی تلاش می‌کند تا محصولات مخترعین به بازار عرضه شود.
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تضمینی برای عبور افراد از مرحله تجاری سازی وجود دارد؟ گفت: مخترع باید بتواند نیازهای بازار را جوابگو باشد، این در حالیست که بازار هم باید بتواند به مخترع اعتماد کند، پس باید گفت این اعتماد باید دوسویه باشد.
 
ستاری با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ریسک های موجود در بازار را برعهده می گیرند، گفت: کار معاونت علمی فناوری ریاست جمهور تنها برگزاری جشنواره اختراعات نیست، بلکه این موضوع تنها یکی از مکانیزم هایی است که برای حمایت از نخبگان صورت می گیرد.

*باید ایده مخترع تجاری سازی شود
 
وی با اشاره به اینکه معاونت علمی فناوری ریاست جمهور از ایده تا ارائه محصول به بازار وارد عمل شده است، اظهار داشت: باید ایده مخترع تجاری سازی شود تا در نهایت ایده توانایی رسیدن به محصول را در بازار داشته باشد.
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی بنیاد نخبگان توانمندسازی مخترعین است، خاطرنشان ساخت: باید جوانان را به گونه‌ای مورد آموزش قرار دهیم که آنها برای جامعه اثرگذار باشند.
 
* باید نخبگان مورد توانمندسازی قرار بگیرد
 
ستاری تنها وظیفه بنیاد ملی نخبگان را در دادن حقوق ماهانه به افراد نخبه ندانست و گفت: وظیفه اصلی بنیاد نخبگان توانمندسازی مخترعین و نخبگان است. زمانی توانمندسازی نخبگان انجام می‌شود که آنها به این نتیجه برسند وظیفه‌ای نسبت به جامعه برعهده دارند، به طوری که باید گفت این وظیفه باید در قالب ارزش افزوده صورت گیرد.
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بنیاد علمی نخبگان می‌تواند به عنوان اعتبار برای مخترع محسوب شود؟ افزود: بنیاد علمی نخبگان به مخترعین واجد شرایط تائیدیه صادر می‌کند، اما باید گفت کسی نمی‌تواند دیگری را به خرید محصول اجبار کند.
 
ستاری با اشاره به اینکه باید کریدورهای تجاری سازی مورد تقویت قرار بگیرد، خاطرنشان ساخت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور باید کریدورهای تجاری سازی را مورد تقویت قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه باید برای رساندن محصول به بازار باید ریسک‌های موجود را کاهش داد، گفت: معرفی محصول جدید به بازار کار بسیار سختی است، زیرا بازار مکانیزم‌های پیچیده‌ای دارد.  
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه با اجبار دولت نمی‌توان بازاری ایجاد کرد، افزود: باید همه مکانیزم‌های لازم وجود داشته باشد تا روند موجود بتواند تسهیل پیدا کند.  
 
ستاری با اشاره به اینکه کمتر از ۵ درصد ایده‌ها توانایی تصاحب بازار را دارند، ادامه داد: باید تلاش کرد تا این رقم افزایش پیدا کند.  
 
وی با اشاره به اینکه مخترع توانایی این مسئله را ندارد که ببیند در بازار چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است، گفت: ساختار ذهنی و فکری مخترع اجازه نمی‌دهد که ایده‌ای را به بازار عرضه کند، پس باید در این رابطه صندوق‌های خطرپذیر ریسک کند.  
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه ممکن است صندوق‌های خطرپذیر در میان ۱۰ ایده ریسک کنند به طوری که ۹ ایده شکست بخورد و تنها ۱ ایده به نتیجه مطلوب برسد، گفت: به نتیجه رسیدن یک ایده می‌تواند عملکرد بسیار خوبی را دربر داشته باشد.  
 
ستاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه حد به مقوله فرهنگ سازی در جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی توجه شده است؟ خاطرنشان ساخت: مفاهیم جدیدی همچون فناوری، تجاری سازی، صندوق‌های حمایتی وارد کشور شده است.  
 
وی با اشاره به ورود مفاهیم جدید در اقتصاد کشور اظهار داشت: در حوزه مفاهیم جدید بسیار نوپا هستیم، به گونه‌ای که باید روش‌های موجود را مورد تست قرار دهیم. ستون فقرات بسیاری از کشور‌ها براساس تکنولوژی و فناوری چیده شده است.  
 
ستاری با اشاره به اینکه امیدواریم در برنامه ششم توسعه ستون فقرات اقتصاد کشور براساس تکنولوژی و فناوری نوشته شود، گفت: باید مفاهیمی همچون بازار ایده را به فرابورس عرضه کنیم، به گونه‌ای که امیدواریم تا پایان امسال بازار ایده به فرابورس عرضه شود تا مخترع بتواند در بازار مطمئن به انجام فعالیت‌هایش بپردازد.  
 
وی با اشاره به اینکه ایده در دستان مخترع نیست، بلکه در مغز مخترع است، اظهار داشت: باید برای ایده مخترع بازاریابی کرد تا این ایده بتواند ارزش افزوده داشته باشد.  
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان سال جاری بازار فناوری را در بورس عرضه کنیم، گفت: باید به راه خود ادامه دهیم، آن هم بدون آنکه کوچک‌ترین لغزشی به وجود آید.  
 
ستاری با بیان اینکه قطعا در قدمهای اول خطاهای بسیاری وجود داشته است، ادامه داد: اکنون در ابتدای مسیر هستیم، به گونه‌ای که درصدد هستیم با نظم به جلو پیش برویم.  
 
* باید به تقویت مکانیزم‌های موجود پرداخت
 
وی با اشاره به اینکه انشاءالله در نمایشگاه‌های سال‌های آینده نواقص موجود را برطرف خواهیم کرد، افزود: باید به مخترعین امید داد زیرا بسیاری از آن‌ها در دانشگاه‌های خارج از کشور ایده خود را پیاده سازی می‌کنند، به گونه‌ای که مکانیزم‌های موجود در دانشگاه‌های خارج از کشور وجود دارد و مخترع می‌تواند ایده خود را به محصول برساند.  
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چکار باید کرد که صنعتگران به مخترعین مراجعه کنند؟ گفت: پارک‌های علمی فناوری یکی از مکانیزم‌های موجود است که می‌توان از آن به خوبی استفاده کرد.  
 
ستاری با اشاره به وجود پارک پردیس اضافه کرد: زمانی که مخترع به پارک پردیس مراجعه می‌کند، با دادن مختصر اجاره می‌تواند محصولاتش را ارائه کند. 

*مخترعین باید به خوبی از کریدورهای تجاری سازی استفاده کنند
 
وی با اشاره به اینکه باید به خوبی کریدورهای تجاری را بشناسیم تا ایده‌هایی که می‌تواند به بازار عرضه شود از درصد بالایی برخوردار باشد، تصریح کرد: مخترعین باید به خوبی از کریدورهای تجاری سازی استفاده کنند.  
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه معاونت علمی فناوری رئیس جمهور کریدور تجاری سازی را به مخترع از سطح سوم ارائه می‌کند، تا مخترع بتواند محصولش را به بازار عرضه کند، خاطرنشان ساخت: باید اعتماد به صورت دوطرفه میان مخترع و بازار وجود داشته باشد، به گونه‌ای که نباید طلبکارانه عمل کنیم.  
 
ستاری با بیان اینکه نباید از کسی طلب داشته باشیم، افزود: ما به مملکت و به مردم بدهکار هستیم، به گونه‌ای که هرچقدر کار و تلاش کنیم کم بوده است. 

* هیچ یک از نخبگان طلبی نسبت به مملکت ندارند
 
وی با اشاره به وجود ۷۰ الی ۸۰ نفر عضو در بنیاد علی نخبگان، افزود: هیچ یک از نخبگان طلبی نسبت به مملکت ندارند، به طوری که باید مسئولیت دوطرفه‌ای در این رابطه وجود داشته باشد.  
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید همیشه به دنبال ایجاد ارزش افزوده و سود رساندن به جامعه باشیم، خاطرنشان ساخت: باید سرمایه گذاران از ایده‌های نخبگان و جشنواره‌ها استقبال کنند.  
 
ستاری با اشاره به اینکه باید سرمایه گذاران بخش خصوصی، صندوق‌ها و بانک‌ها به سمت حمایت از نخبگان برآیند، گفت: باید ایده‌های نخبگان مورد استقبال قرار بگیرد، زیرا این ایده‌ها برای حل بسیاری از مسائل کارگشا است.  
 
* باید به سمت توسعه تکنولوژی و فناوری سوق پیدا کنیم
 
وی با بیان اینکه همه باید دست به دست دهیم تا ساختار بودجه ریزی و نظام برنامه ریزی کشور را به سمت توسعه تکنولوژی و فناوری سوق دهیم، افزود: متاسفانه در کشور ما هیچ وقت بر روی ایده نخبگان به خوبی کار نشده است، زیرا ما در کشوری زندگی می‌کنیم که با بودجه نفت خام اقتصاد کشور به پیش می‌رود.  
 
معاون علمی فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید به تقویت توانمندسازی ذاتیمان بپردازیم، خاطرنشان ساخت: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور نخبه هستند، به گونه‌ای که برخی از آن‌ها در کشورهای خارجی افتخارات بسیار زیادی را کسب کرده‌اند.  
 
ستاری با اشاره به اینکه متاسفانه نخبگان در کشور نمی‌توانند به مدارج خوبی دست یابند، گفت: باید سعی کنیم تا مفاهیم جدید را به کمک یکدیگر وارد کشور کنیم و از نخبگان حمایت بیشتری صورت گیرد تا آن‌ها بتوانند ایده‌هایشان را به محصول تبدیل کنند.  
 
وی با اشاره به وجود ۱۳ هزار عضو استعداد بر‌تر در بنیاد ملی نخبگان افزود: باید جهت گیری کشور را به سمت توسعه هدایت کنیم.

در ادامه باقری مخترع جوان کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاونت علمی فناوری رئیس جمهور چگونه می‌تواند از مخترعین حمایت کند؟ گفت: بنیاد ملی نخبگان مکانیزم‌های خوبی را برای حمایت از مخترعین در پیش گرفته که قابل ستایش است.  
 
مخترع جوان کشور با اشاره به اینکه معاون علمی فناوری رئیس جمهور چشم امید نخبگان در دولت تدبیر و امید هستند، افزود: از خداوند خواستاریم تا وی را در جهت رساندن به اهدافشان یاری کنند.  
 
وی برگزاری جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی را برای مخترعین بسیار مفید دانست و خاطرنشان ساخت: باید طرحی را که نخبگان به عنوان ایده مورد ثبت قرار می‌دهند، به صورت علمی و کاربردی عملیاتی شود. 

*مخترعین درگیر بروکراسی‌های شدید اداری می‌شوند
 
باقری با اشاره به اینکه متاسفانه مخترعین درگیر بروکراسی‌های شدید اداری می‌شوند، افزود: بنیاد ملی نخبگان باید از مخترعین حمایت کند و به آن‌ها اعتبار ببخشد.  
 
وی با اشاره به اینکه باید برای فروش و بازاریابی محصولات نخبگان اقدامات اساسی صورت گیرد، خاطرنشان ساخت: بنیاد علمی نخبگان باید مخترعین را مورد حمایت خود قرار دهد.  
 
باقری با اشاره به اینکه تبلیغات برای مخترع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، گفت: متاسفانه در روند برگزاری جشنواره تبلیغات رسانه‌ای و محیطی خوبی صورت نگرفت، به گونه‌ای که باید این تبلیغات پررنگ‌تر باشد.  
 
وی افزود: بخش خصوصی و سایر ارگان‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کند.  
 
پناهیان مخترع دیگر جوان کشور در خصوص حمایت‌های بنیاد علمی نخبگان گفت: جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی با جشنواره‌های سالهای دیگر تفاوت‌های بسیاری داشت، به گونه‌ای که در این جشنواره شرکت‌های سرمایه گذار ریسک پذیر حضور داشتند.  
 
وی با اشاره به اینکه در جشنواره امسال بازار فرابورس نیز حضور داشت، خاطرنشان ساخت: در سال جاری با شرکت‌های تامین سرمایه جلساتی برگزار شده است. باید موانع موجود را از سر راه برداشت و از محصولات ساخت ایران حمایت‌های بسیاری صورت گیرد.  
 
پناهیان با اشاره به اینکه مشتری را نمی‌توان به خرید محصولات ساخت داخل اجبار کرد، افزود: مخترعین خود را فرزندان بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور می‌دانند. 

* باید حمایت‌های وسیعی از نخبگان به عمل آید
 
وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نقش پدرانه خود را نسبت به مخترعین حفظ کنند، گفت: باید حمایت‌های وسیعی از نخبگان به عمل آید تا ایده آن‌ها به محصول تبدیل شود.  
 
مخترع جوان کشور با اشاره به اینکه بازارسازی باید در بدنه دولت شکل بگیرد تا محصول توانایی ورود به بازار را داشته باشد، خاطرنشان ساخت: باید از خدمات تجاری سازی به خوبی استفاده کرد.  
 
پناهیان با اشاره به اتفاقاتی که در جنگ تحمیلی توسط جوانان با اراده و باتجربه صورت گرفت، افزود: رزمندگان جوان ما در دوران جنگ با اعتماد به نفس توانستند الگوهای بی‌بدیل و بی‌نظیری را از خود ارائه دهند.  
 
وی با اشاره به اینکه باید از نخبگان در حیطه‌های عملیاتی استفاده کرد، افزود: بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور، باید از الگوهای موجود استفاده کنند.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
برچسب ها: گفتگو ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.