جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با کم اهمیت دانستن انتقاد رژیم صهیونیستی از تلاش های وی برای صلح در خاورمیانه گفت در گذشته با گلوله هدف حمله قرار گرفته است و این حرف ها باعث ترس و وحشت او نخواهد شد. کری همچنین گفت وی قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2016 را ندارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  خبرگزاری رویترز ، وزیر امور راهبردی اسرائیل روز یکشنبه کری را متهم کرد با سخن گفتن از یک تلاش نامشروع روزافزون علیه اسرائیل ، اسلحه را روی سر اسرائیل نگه داشته است.
وزیر جنگ اسرائیل نیز ماه ژانویه تلاش های کری را برای صلح بین اسرائیل و فلسطینیان وسواس گونه و انتظارگونه توصیف کرده بود.

کری تصریح کرد : من قبلا با گلوله های جنگی هدف قرار گرفته ام و این حرف ها باعث ارعاب و وحشت من نخواهد شد.

جنیفر پساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت هدف انتقادها از کری موافقتنامه صلح احتمالی است که آمریکا رئوس آن را اعلام کرده و امیدوار است تا یکم آوریل محقق شود.

وی افزود این حرف ها در حقیقت حمله به کری نیست بلکه حمله به روند صلح خاورمیانه است. 

اسرائیل و آمریکا پس از انتقاد شدید مقامات اسرائیلی از کری به علت هشدار در خصوص تحریم فزاینده اسرائیل در صورت شکست در مذاکرات صلح ، دچار بگو مگو شده اند.

این تنش لفظی یک روز پس از آن آغاز شد که کری درمورد تاثیر اقتصادی احتمالی شکست مذاکرات با فلسطینیان بر اسرائیل هشدار داد و از این مذاکرات با میانجیگری آمریکا با عنوان « مذاکرات تحریم ها » یاد کرد.

این اظهارات کری با واکنش های تند برخی وزیران ارشد کابینه اسرائیل روبرو شد. 

این دیپلمات بلندپایه آمریکا روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داد درمورد اسرائیل ، یک تلاش نامشروع فزاینده وجود دارد که در حال تقویت شدن است و مردم به این مسئله بسیار حساس هستند. بحث هایی درباره تحریم ها و چیزهای دیگر وجود دارد.

این اظهارات کری فورا با انتقاد شدید مجموعه ای از وزیران تندرو کابینه اسرائیل روبرو شد به طوری که یکی از آنها این اظهارات را توهین آمیز نامید و یکی دیگر نیز این دیپلمات آمریکایی را به تلاش برای تقویت تهدید به تحریم متهم کرد.

حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در نشست کابینه گفت تلاش ها برای اعمال تحریم علیه دولت اسرائیل غیر اخلاقی و ناعادلانه است.

کری پیشتر نیز هشدار داده بود شکست در این مذاکرات که وی طی شش ماه گذشته با جدیت در تلاش برای به نتیجه رساندن آن بوده ممکن است منجر به انتفاضه سوم فلسطین شود.

دیپلمات ها ابراز امیدواری کرده اند کری بتواند طی چند هفته آینده به امضا موافقتنامه ای ساختاری بین اسرائیلی ها و فلسطینیان کمک کند تا زمینه برای ادامه مذاکرات جامع بین دو طرف فراهم شود.

کری که در تلاش برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین از طریق مذاکرات دو طرف است ، زمانی که این مذاکرات در ماه ژوئیه آغاز شد ضرب الاجلی نه ماهه را برای دستیابی به نتیجه تعیین کرد. اما هر دو طرف نشان داده اند به نتیجه این مذاکرات بدبین هستند. این ضرب الاجل 29 آوریل پایان می یابد.

در همین حال جان کری در گفتگو با شبکه "سی ان ان" آمریکا گفت: وی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کند و سمت کنونی وی آخرین سمت سیاسی است که بر عهده دارد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: تا پایان سمت وزیر خارجه آمریکا به خدمت کردن به ایالات متحده ادامه خواهد داد.
جان کری در تاریخ 29 ژوئیه 2004 او رسماً به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 معرفی شد که از جورج بوش شکست خورد.

ممکن است عدم مشارکت کری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فرصت بیشتری برای هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و جو بایدن، معاون باراک اوباما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده، فراهم کند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار