بر خلاف بسیاری از تصورات، درمان‌های دارویی و جراحی تاثیر زیادی در کنترل چاقی ندارند و در این زمینه باید از سایر مداخلات مرتبط با اصلاح الگو‌های زندگی استفاده کرد.

ابوالفضل وفایی‌نژاد متخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: چاقی مشکل بسیار شایع در بین مردم است و عوارض مختلفی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان، دیابت به همراه دارد. 

وی گفت: دستیابی به وزن مناسب و ایده آل با درصد مناسب چربی در بدن، همیشه واقع گرایانه نبوده و در برخی از شرایط اساسا درست نیز به نظر نمی‌رسد. 

وفایی‌نژاد اظهار داشت: بسته به نوع و شدت چاقی و سن فرد و همچنین شیوه زندگی، کاهش موفقیت آمیز وزن از شکلی ساده و ممکن تا حالتی دشوار و غیر ممکن تغییر می‌یابد. 

وی با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد چاق و دارای اضافه وزن برای درمان مشکل خود به راه‌های کمتر موثر روی می‌آورند، تاکید کرد: از جمله این راه‌ها استفاده از روش‌های درمانی دارویی و جراحی و نادیده گرفتن سایر روش‌های موثر است. 

وفایی‌نژاد تاکید کرد: البته درمان‌های دارویی و جراحی در برخی از شرایط برای کنترل چاقی مفیدند، ولی نباید تنها به این روش‌ها امیدوار بود. 

وی تصریح کرد: بر خلاف بسیاری از تصورات، درمان‌های دارویی و جراحی تاثیر زیادی در کنترل چاقی و اضافه وزن ندارند و در این زمینه باید از سایر روش‌ها به ویژه مداخلات مرتبط با اصلاح الگو‌های زندگی استفاده کرد. 

وفایی‌نژاد یاد آور شد: در واقع درمان‌های دارویی و جراحی نمی‌توانند جایگزینی برای تغییرات لازم در تغذیه و فعالیت فیزیکی لازم باشند. 

وی خاطرنشان کرد: اصلاح الگو‌های غذایی و حذف و کاهش رژیم‌های پر چربی یا بسیار شیرین و همچنین ورزش منظم و فعالیت بدنی مناسب، از راهکارهای بسیار موثر در پیشگیری، کنترل و درمان چاقی است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: چاقی ، جراحی ، اضافه وزن ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار