جروزالم پست در گزارشی نوشت: "جان کری" پیش از دیدار اوباما و نتانیاهو، از موضع آمریکا در قبال ایران دفاع کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی جروزالم پست در مطلبی به قلم "مایکل ولنر" و "هرب کینون" نوشت: به گفته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ، اوباما به عنوان یکی از اصول رهبری تعهد دارد که حل صلح آمیز بحران هسته ای را پیگیری کند. کری پیش از دیدار باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که انتظار می رود برنامه های هسته ای تهران محور مذاکرات آنها باشد به موضوع جنگ با ایران اشاره کرد. نتانیاهو و مقامات عالی رتبه اسرائیل علنا با آمریکا درباره شرایط دستیابی به توافق دیپلماتیک با ایران اختلاف دارند و لحن آنها پیش از نشست واشنگتن ملایم‌تر نشده است. در حالی که آمریکا ظاهرا با حفظ برخی از تاسیسات غنی سازی محدود اورانیوم ایران بر اساس یک توافق نهایی موافقت کرده است، نتانیاهو گفت جمهوری اسلامی باید همه تاسیسات از جمله همه امکانات غنی سازی برای ساخت سلاح های هسته ای را برچیند. نتانیاهو معتقد است توافق نهایی باید به برنامه موشک های بالستیک قاره پیما و تسلیحاتی ایران بپردازد، در حالیکه این موضوع در دستور کار مذاکرات قدرت های جهانی با ایران قرار ندارد. 

این گزارش می‌افزاید: این هفته جان کری با بیان اینکه قبل از جنگ با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور  اوباما به عنوان یکی از اصول رهبری تعهد دارد حل صلح آمیز بحران هسته ای ایران را پیگیری کند از موضع آمریکا دفاع کرد. وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به گروهی از خبرنگاران در واشنگتن گفت درباره ایران ابتکار را به دست گرفته و تلاشها برای درک اینکه آیا پیش از جنگ با ایران راه حل صلح آمیز وجود دارد را رهبری کردیم. توافق موقتی که رسما به طرح اقدام مشترک مشهور است و به توافق ایران و گروه پنج به علاوه یک - شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان- رسیده است به طرفها شش ماه فرصت داده تا برای حل نهایی بن بست هسته ای مذاکره کنند. اظهارات جان کری پنج روز قبل از دیدار اوباما و نتانیاهو، اشاره ای درباره جنگ با ایران بود، سناریوی که اکثر مقامات ارشد آشکارا از بحث درباره آن خودداری کرده اند. 

جروزالم پست در ادامه نوشت: با وجود این در ماههای اخیر نزاع آشکاری درباره تلاش کاخ سفید برای کسب امتیازات بیشتر از مذاکرات بروز کرده است. جان کری ضمن آنکه بر کنگره فشار آورد تا تصویب لایحه اعمال تحریم های جدید علیه ایران در صورت شکست مذاکرات را متوقف کند به یکی از اعضای سابق سنا هشدار داد چنین شیوه هایی روند مذاکرات دیپلماتیک را تضعیف می کند و منجر به تعارض می شود. همچنین اوباما گفت اگر در جریان مذاکرات این لایحه به رای گذاشته شود آن را وتو خواهد کرد با این حال وعده داد در صورت عدم دستیابی به توافق جامع اولین نفری خواهد بود که برای اعمال تحریمهای جدید فشار خواهد آورد.

این گزارش می‌افزاید: همچنین در آستانه سفر نتانیاهو به واشنگتن که قرار است علاوه بر دیدار با اوباما روز سه شنبه در کنفرانس سالانه کمیته امور عمومی اسرائیل-آمریکا سخنرانی کند، مقامات دولتی گفتند نتانیاهو می خواهد به سرعت در مسیر دیپلماتیک پیش رود. براساس برخی گزارشها اوباما به نتانیاهو فشار خواهد آورد تا با چارچوب سندی که انتظار می رود جان کری در آینده نزدیک برای ایجاد مبنایی برای ادامه مذاکرات ارائه دهد موافقت کند. همچنین طبق اعلام کاخ سفید ، اوباما با محمود عباس در هفده مارس دیدار می کند و بدون شک وی را برای پذیرش سند تحت فشار قرار می دهد. دولت اوباما در اصل امیدوار بود تا بیست و نهم آوریل در نقش میانجی برای رسیدن به توافق کمک کند. اما جان کری گفت امیدوار است تا آن زمان توافق اسرائیل و فلسطینی ها را درباره چارچوب سند به دست آورد. همچنین جان کری گفت ممکن است دستیابی به توافق نهایی نه ماه به طول بیانجامد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار