المیادین اعلام کرد: اوباما و نتانیاهو قبل از دیدار با یکدیگر پیامهای تندی برای هم فرستادند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین، خبرنگار این شبکه اعلام کرد: درحالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سوار بر هواپیما عازم کاخ سفید بود ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مراسم استقبال رنج آوری را برای او ترتیب داد.

وی در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت :بدون دستیابی به توافقنامه صلح بعید است که آمریکا بتوانددر سازمان ملل متحد از اسرائیل دفاع کند.وی افزود اسرائیل به علت مواضعی که دارد احتمالا دچار انزوای بین المللی و ترکیب جمعیتی فاجعه باری خواهد شد.

این سخن اوباما محافل اسرائیلی را غافلگیر کرد برخی کارشناسان این اظهارات اوباما را خصمانه و معنای هشدار توصیف کردند.

اودی سیگل خبرنگار شبکه 2 تلویزیون اسرائیل در واشنگتن در این باره گفت اظهارات اوباما در مصاحبه جفری گلدمن شفاف و تهاجمی بود.زیرا گفته است که مهلت تصمیم گیری اسرائیل درحال منقضی شدن است.

واکنش نتانیاهو به سخنان اوباما سریع بود.وی در هنگام ورود به واشنگتن گفت : تانگو در خاورمیانه حداقل سه نفره است.اکنون اسرائیل و آمریکا در تانگو حضور دارند اما باید دید که آیا فلسطینی ها نیز در این تانگو حضور دارند یا نه.در هر صورت برای اینکه توافق حاصل شود ما باید منافع حیاتی مان را در نظر بگیریم.

المیادین افزود: یووال اشتاینتس وزیر امور اطلاعاتی اسرائیل که نتانیاهو را در این سفر همراهی می کند نیز سکوت نکرده است.وی گفته است : نتانیاهو پاسخی آشکار به سخنان اوباما خواهد داد.هیچ علتی وجود ندارد که اسرائیل تحت فشار قرار گیرد.

تحلیلگران اسرائیلی نیز درباره دیدار اوباما و نتانیاهو را با بدبینی مورد ارزیابی قرار داده اند و آن را دشوار و سخت توصیف کرده اند.به ویژه آن که توجه افکار عمومی جهان اکنون به سمت بحران اوکراین است و می تواند بر جدول برنامه های این دیدار سایه اندازد.

موضوعاتی که در این دیدار باید مورد بررسی قرار گیرد نیز بسیار است واز موضوع پرونده هسته ای ایران گرفته تا توافق بر سر چارچوب مذاکراتی که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تدوین کرده است و دستیابی به پایبندی اسرائیل به آزادسازی اسرای فلسطینی ، هیچ یک از در مقایسه با دیگری کم اهمیت تر نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار