"حامد کرزی" رئیس جمهور افغانستان به دخالتهای خارجی در روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ رئیس جمهور افغانستان به دخالت‌های خارجی در روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور هشدار داد.

 حامد کرزی امروز در مراسم آغاز بکار چهارمین سال کاری شورای ملی افغانستان ( مجالس سنا ونمایندگان) درکابل گفت : در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نباید هیچ گونه دخالتی صورت بگیرد و رئیس جمهور آینده باید براساس اراده آزاد مردم انتخاب شود .

وی تصریح کرد : من به کشورهای خارجی که عادت یا تمایل دارند درامور انتخابات دیگران دخالت کنند ، هشدار می دهم که از دخالت درانتخابات افغانستان بپرهیزند.

کرزی دربخش دیگری از اظهارات خود  خطاب به جامعه جهانی گفت : جامعه جهانی نباید برای مبارزه با تروریسم از سیاست دوگانه استفاده  و  تروریسم را تشویق کند.

وی  هدف قرار دادن پناهگاههای تروریسم در خارج از افغانستان را از راه‌های  نابودی تروریسم دانست و آمریکا را دراین زمینه مخاطب قرار داد.

رئیس جمهور افغانستان، کشتار غیرنظامیان در عملیات نیروهای خارجی را از عوامل تنش کابل با واشنگتن دانست و گفت : غیرنظامیان افغان در عملیات نیروهای خارجی و حملات تروریستی کشته می شوند .کرزی تصریح کرد : هیچ کشور دیگری حق ندارد در افغانستان زندان داشته باشد وافغان‌ها را زندانی کند .

رئیس جمهور افغانستان خاطرنشان کرد : هم اکنون مسئولیت امنیتی نود وسه درصد خاک افغانستان برعهده نیروهای امنیتی افغان است و این نیروها عملیات نظامی را بصورت مستقل انجام می دهند.

وی افزود : مطابق توافق افغانستان با کشورهای عضو ناتو و آیساف ، نیروهای خارجی تا پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج می شوند.

کرزی با بیان اینکه تامین امنیت افغانستان ، مسئولیت نیروهای افغان است گفت : نیروهای ارتش ملی باید براساس واقعیت های افغانستان تقویت شوند و بدون کمک خارجی فعالیت کنند.

رئیس جمهور افغانستان دربخش دیگری از اظهارات خود ، تقویت روابط با کشورهای اسلامی و منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران ، روسیه ، چین و هندوستان را از دستاوردهای خارجی این کشور اعلام کرد.

همچنین وی درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و عادلانه به شهروندان این کشور اطمینان داد.

حامد کرزای با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پنجم آوریل از آمادگی کامل نیروهای امنیتی برای حفاظت از شعب اخذ رای خبر داد.

کرزای در سخنان خود در جمع نمایندگان پارلمان کشورش گفت" مقامات افغان با استفاده از تمامی امکانات تلاش می کنند، انتخاباتی عادلانه، آزاد و شفاف در این کشور برگزار کنند."

وی درراستای وظایف دولتی رهبران کابل، بر نقش نیروهای امنیتی در ایجاد فضایی آرام و ایمن برای حضور شهروندان در پای صندوق های رای تاکید کرد. 

رئیس جمهور افغانستان در حالی این اظهارات را بیان می کند که چند روز پیش طالبان "انتخابات ریاست جمهوری" در این کشور را حیله آمریکا برای ادامه اشغال کابل خواند. رهبران طالبان وعده دادند انتخابات را مختل خواهند کرد.

سومین دور انتخابات شوراهای استان ها و ریاست جمهوری افغانستان در پنجم آوریل برگزار می شود.رقابت های سیاسی نامزد های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دوم فوریه آغاز و در دوم آوریل یا 48 ساعت پیش از آغاز انتخابات پایان می یابد.

در این دوره انتخابات، ده نفر از نامزد های ریاست جمهوری پس از ثبت نام فعالیت های سیاسی خود را آغاز کردند.

قیوم کرزای، برادر بزرگتر حامد کرزای به نفع زلمای رسول، وزیر امور خارجه سابق این کشور انصراف داد.

بروز شایعات مربوط به تقلب و تخلف ، انتخابات ریاست جمهوری 2009 را تحت تاثیر قرار داد.

ناظران محلی پیش بینی می کنند انتخابات سال کنونی نیز احتمالا به دور دوم کشیده خواهد شد.حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان گفت" هیئت های رسیدگی و برگزاری انتخابات مستقل و آزاد هستند."

وی استقلال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و کمیسیون مستقل شکایات انتخابات ریاست جمهوری را از ارکان اصلی ثبات برای آینده این کشور توصیف کرد.

کرزای ثبات اقتصادی و تقویت نیروهای امنیتی را از مهمترین دستاوردهای دولت خود در دهه گذشته خواند.

حامد کرزای در باره موضع کابل درقبال پیمان امنیتی و دفاعی با واشنگتن گفت" گفتگوهای صلح با طالبان همچنان از پیش شرط های کابل برای انعقاد توافق امنیتی دوجانبه با آمریکا خواهد بود."

وی ضمن تاکید بر اهمیت این توافق با واشنگتن، برخورداری از "صلح" را امری اساسی و حیاتی برای کشورش خواند.

رئیس جمهوری افغانستان در بخشی از سخنان خود ضمن ابراز امیدواری از خروج نیروهای نظامی خارجی بر اساس توافقات گذشته با آمریکا و ناتو، از واگذاری مسئولیت کامل امنیتی کابل در پایان سال کنونی خبر داد.

کرزای همچنین از همکاری همه کشورها شامل آمریکا در خلال 13 سال گذشته تشکر کرد.

 وی همچنین در سخنرانی با اشاره به تهاجم تحت رهبری آمریکا که به سرنگونی طالبان منجر شد، اعلام کرد جنگ 12 سال گذشته به افغان‌ها، «تحمیل» شد.

 کرزای در آخرین سخنرانی خود در پارلمان افغانستان همچنین اعلام کرد نیروهای مسلح افغان که هم اکنون مسئولیت تامین امنیت 93 درصد این کشور را برعهده دارند، آماده هستند که پس از خروج نهایی نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان در اواخر امسال، مسئولیت امور کل این کشور را برعهده بگیرند.

کرزای در چارچوب یک توافقنامه بین‌المللی و بعدا توسط شورایی از ریش‌سفیدان افغان در پی حمله به افغانستان، به عنوان رئیس دولت تعیین شد.

کرزای همچنین موضع خود را تکرار کرد که پیمان امنیتی با آمریکا را امضا نخواهد کرد مگراینکه این کشور نخست صلح را در افغانستان برقرار کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار