مشاور کنگره آمریکا با اشاره به تنش میان آمریکا و روسیه بر سر کریمه تأکید کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا توافق هسته ای با ایران را خواستار است و بر دستیابی به این توافق اصرار دارد و بعید است این تنش بر ادامه مذاکرات با ایران تأثیری داشته باشد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "ولید فارس" مشاور کنگره آمریکا در امور خاورمیانه در گفتگو با بی‌بی‌سی عربی درباره اینکه آیا غرب در اوکراین و حتی در مورد شبه جزیره کریمه به ماجراجویی اقدام خواهد کرد یا نه گفت : زمانی که گفته می شود مسئله ماجراجویی وجود دارد اینگونه وانمود می شود که غرب و آمریکا کسانی هستند که این مسئله را آغاز کردند. آمریکا هیچ گاه موضعی مخالف همه پرسی در هیچ جای دنیا نداشته است و ندارد و در گذشته از این روند در بوسنی ، کوزوو و تیمور شرقی حمایت کرده است. آمریکا  حضور نظامی روسیه در این منطقه و بدون موافقت دولت مرکزی در اوکراین را غیرقانونی می داند نه خود همه پرسی را.  

وی در پاسخ به اینکه غرب تهدید کرده است اگر نتیجه این همه پرسی الحاق کریمه به روسیه باشد تحریمهای شدیدی را بر ضد روسیه اعمال می کند ، آیا این تحریمها موثر خواهد بود، گفت: اگر بخواهیم شفاف باشیم باید بگوییم تاکنون تجربه چنین تحریمهایی بر ضد روسیه وجود نداشته چرا که چنین مشکلی اصلا وجود نداشته است اما زمانی که این مشکل به وجود آمد دولت اوباما برای آماده کردن تحریمهایی بر ضد روسیه دست به کار شد. از طرف دیگر روسیه این واقعیت را به خوبی می داند که جامعه بین المللی با پیوستن کریمه به روسیه موافقت نخواهد کرد و از طرف دیگر نیز آمریکا شاید تحریمهایی را بر ضد روسیه اعمال کند اما واشنگتن نیز به خوبی می داند این تحریمها روسیه را تسلیم نخواهد کرد.  

وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال گشایش جبهه نظامی بین دو طرف وجود دارد یا نه، گفت : همه در واشنگتن از جمله دولت آمریکا و کنگره به خوبی می‌دانند جنگ سنتی یا جنگ مافوق سنتی بین دو طرف در قرن بیست و یک غیرممکن و غیرقابل قبول است زیرا فروپاشی جهانی را به دنبال خواهد داشت.  این یک بازی شطرنج است ، سران روسیه کریمه را به دست آوردند اما سران ناتو اگر بخواهند کاری انجام دهند می دانند نمی توانند روسیه را بدون درگیری از کریمه بیرون کنند این غیر ممکن است.

وی در پاسخ به اینکه آیا اقدام کیف در تقویت نیروهای نظامی خود موثر خواهد بود و پیامدهای هرگونه اقدام نظامی بر مسائل اقتصادی و سیاسی چه خواهد بود ، گفت : معتقدم مسکو و واشنگتن تجربه جنگ سرد را دارند و ما درحال حاضر در مرحله پس از جنگ سرد قرار داریم و آنها همه قواعد بازی را می دانند. غرب وارد کریمه نخواهد شد و روسیه با اوکراین وارد جنگ نخواهد شد ، این یک معادله روشن اما اعلام نشده است.  

مجری بی بی سی عربی گفت : بسیاری معتقدند با توجه به بن بستهایی که آمریکا در زمینه سیاست خارجی در موضوعات سوریه و صلح خاورمیانه با آن مواجه شد ممکن است تهدیدهایی هم که غرب درباره کیف می دهد بی تاثیر باشد ، آیا اینگونه نیست؟  
فارس گفت : درست است ، با توجه به شکست دولت آمریکا در حل مسئله سوریه و ورود به توافق هسته ای مرحله ای با ایران که بسیاری در کنگره آن را نقطه ضعف دولت آمریکا می دانند و آنچه در مصر و لیبی رخ داد ، همه اینها وجود دارد اما در موضوع کیف و اوکراین ، باید گفت موضوع متفاوت است زیرا در مرزهای اروپا و ناتو درحال رخ دادن است. روسیه جایگاه نظامی در کریمه به دست آورد و شاید برای ایجاد ائتلاف سیاسی با قدرتها در شرق اوکراین تلاش کند و شاید مناقشاتی بین اوکراینیها به وجود آید. اما غرب موضوع ورود اوکراین یعنی کیف را به ائتلاف غرب قطعی کرده است و این مسئله اگر چه به تدریج اما رخ خواهد داد و علاوه بر این خط قرمز نامرئی برابر سران روسیه وجود دارد که به طرف کی یف پیش نخواهند رفت. 

وی درباره اینکه زمینه مشترک بین دو رقیب دیرینه یعنی مسکو و واشنگتن برای نشستن بر سر میز مذاکره چه خواهد بود و چگونه می توان این زمینه مشترک را به وجود آورد ، گفت : برخی کارشناسان معتقدند روسها تلاش می کنند حداقل دستاوردی را در این بحران نصیب خود کنند ، یعنی در هر گونه راه حل سیاسی اگر کریمه به روسیه ملحق نشود باید کریمه از عوامل تاثیر گذار در مسائل سیاسی اوکراین باشد و اوکراین باید طرفدار روسیه باقی بماند یا دست کم بی طرف باشد و مشابه این اظهارات را از طرف واشنگتن می شنویم. یعنی اگر می خواهند کل اوکراین از ناتو و حاکمیت روسیه خارج شود باید بی طرف آن را اعلام کنند و به دنبال آن منطقه کریمه زیر نظر اوکراین باقی خواهد ماند با روابط ویژه با روسیه. زمینه های مشابه مختلفی می تواند برای گفتگو وجود داشته باشد.  

فارس در پایان درباره تأثیر دعوای روسیه و آمریکا بر سر کریمه و تأثیر آن بر مذاکرات منطقه‌ای گفت: اگر آمریکا و به طور کلی غرب نتوانند آنچه را می‌خواهند یا حداقل چیزی را در کریمه به دست آورند شاید معادله‌ای در خاورمیانه را اصلاح کنند و روند آن را تغییر دهند. اما من این مسئله را درباره ایران بعید می‌دانم زیرا رئیس اوباما توافق هسته ای را خواستار است و می خواهد این توافق محقق شود اما موضوع سوریه شاید به مسئله ای تبدیل شود که در پاسخ به آنچه در کریمه رخ می دهد ممکن است معادلات در آن تغییر کند، این احتمال وجود دارد.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار