یک روش مهم برای افزایش بهره وری آب ، بخصوص در مناطق خشک ، اصلاح برنامه زمان بندی آبیاری ، برمبنای نظارت منظم شرایط رطوبت خاک در طی فصل می باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ آب در کنار خاک مهم ترین عناصر کشاورزی به شمار می روند اما گاهی در برخی مناطق مثل مناطق خشک از نظر آب و هوایی آب نسبت به خاک برتری دارد . ازاین رو استفاده از روش های بهره وری آب در کشاورزی باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد .

یک روش مهم برای افزایش بهره وری آب، بخصوص در مناطق خشک، اصلاح برنامه زمان بندی آبیاری، برمبنای نظارت منظم شرایط رطوبت خاک در طی فصل می باشد. بیشتر کشاورزان دانش یا ابزار هایی برای پایش تخلیه آب خاک برای زمان بندی درست را ندارند. روش های سنتی، مانند لمس کردن خاک و کاوش خاک نسبتا موثر هستند، اما کاربر ها باید تجربه کافی داشته باشند. رویکرد عملی فعالیت اداره ترویج محل محاسبه و اطلاع رسانی نیاز های آبی روزانه و هفتگی گیاهان زراعی منطقه می باشد.

چند نمونه از روش های موثر،کم هزینه برای بهبود راندمان آبیاری وجود دارد. این روش ها شامل استفاده از آبیاری شیاری، پوشش دادن کانال ها برای کاهش نفوذ آب، لوله های سفت یا تا شونده برای محل دبی نهر آب اول مزرعه،لوله های سیفون و لوله های دریچه برای کنترل بهتر جریان در شیار و شیب بندی، انعطاف پذیری زمین برای افزایش جریان و توزیع آب، روش های جریان سریع و غیرعادی و تقلیل آن برای بهبود راندمان آبیاری شیاری می باشند.

تجربه نشان می دهد که اصلاحات ساده می توانند فواید زیادی به بار آورند. دو عمل دیگر مدیریت مهم هستند. یک روش آبیاری شیاری حذفی (یا شیاری متناوب)، که کشاورز به صورت یک در میان شیارها را آبیاری می کند. در این روش نصف شیار های مزرعه آبیاری می شود و خود به خود آبیاری اضافه کاهش می یابد. این روش به سرمایه گذاری دیگر یا صرف زمان اضافه نیاز ندارد و به آسانی قابل اجرا می باشد.

روش دیگر آبیاری با آب کم، که می تواند به کشاورزان جهت مدیریت منابع آب محدود کمک نماید و اثرات خشکی را کاهش دهد.در حال حاضر، بیشتر کشاورزان گیاهان زراعی خود را با هدف به حداکثر رساندن عملکرد در واحد سطح آبیاری می کنند. این راهکار _حداکثر آبیاری برای حداکثر تولید - هم غیر عاقلانه و هم ناپایداری در حوضه های می باشد که برداشت آب سریع تر از ذخیره سازی مجدد آن حوزه می باشد. اما گزینه های دیگر پایداری نظیر آبیاری با آب کم سودمند خود را کمتر نشان دادند. بهره وری آب از طریق پذیرش ابیاری قطره ای، بهبود روش های آبیاری سطحی موجود و ترویج مستمر مدیریت بهتر آب در مزارع افزایش می یابد.

منبع: پایگاه تخصصی دانش کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار