غرضی با اشاره به اینکه نظامی‌ها، سیاست‌مداران پنهان کار و کسانی که میخواهند از سیاست برای خود قبا بدوزند از بین خواهند رفت، گفت: به جوانان توصیه می‌کنم مراقبت تعدی اشخاص، احزاب و گروه‌ها باشید.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران،برنامه‌ی تلویزیونی کافه سوال با محوریت ارتباط میان شهرت و سیاست، شب گذشته میزبان سید محمد غرضی سیاست مدار کشورمان و فرزندان وی سیده طهورا غرضی و سید صابر غرضی بود.

"سید محمد غرضی" که در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن در سمت وزارت نفت و وزارت پست، تلگراف و تلفن مشغول به کار بود گفت: در فرهنگ زمان ما کلمه‌ی شهرت واژه‌ی مثبتی نبود و ما اعتقاد داشتیم اگر کسی به انگیزه‌ی شهرت و طمع قدرت وارد میدان سیاست شود، مایوس خواهد شد. همانطور که از ابتدا به ما اینگونه توصیه شده بود که اگر از کسی خیری دیدید، یا کسی عمل خوبی در جامعه انجام داد که مقبول بود، صلوات بفرستید و از آن فرد تعریف نکنید چون ممکن است موجب شبهه‌ی قدرت بشود. همانطور که اگر کسی عمل منفی انجام داد، با لعنت فرستادن به شیطان از او بگذرید که باعث اشاعه‌ی فحشا نشود.

وی افزود: جامعه‌ی اسلامی این منقبت را به دست آورد که فرد را قانع کند تنها در راه خدا کار کند و حتی اگر جایی از او تمجید شد، عکس العمل منفی نشان دهد. همانطور که در سیره‌ی ائمه، امام (ره) و سایر بزرگان اینگونه دیده می‌شود.

غرضی اظهار داشت: ما از جامعه و نسل خود تعریفی داریم که شاید جوانان نپسندند؛ چرا که ما جامعه‌ای بودیم که 3 کار عمده انجام داده‌ایم، انقلاب، جنگ و باز سازی و توسعه .

وی ادامه داد: تعریف مثبت ما از حیات این بوده که قبول مسئولیت کنیم، مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهیم و بدانیم که اگر در مورد آنچه انجام دادیم، توقعی پیدا کردیم، عمل ما باطل است.

غرضی بیان کرد: در دوره‌ی ما حرف اشخاص تلالو پیدا نمی‌کرد اما در حال حاضر با نعمت وجود شبکه‌های اجتماعی سیاست مداران دنبال جریانات اجتماعی می‌دوند.

وی ادامه داد: در گذشته دسترسی به سیاست مداران سخت بود و سیاست مداران خود را پنهان می‌کردند اما در حال حاضر سیاست مداران مهجورتر از مردم هستند و باید با وجود هر گونه سختی جواب سوالات مردم را بدهند؛ چرا که نسل جوان امروز خود را هم تراز سیاست مدار می‌دانند.

این سیاست مدار گفتاتفاقی که شاهنشاهی را تبدیل به جمهوریت کرد، برترین دست آوردی است که امروز تقدیم به نسل شما شده است. باید دانست که 22 بهمن را جامعه به وجود آورده است، نه سیاست مداران، چرا که سربازان میدان جمهوری اسلامی، مردم عادی بوده‌اند، یعنی کسانی که شهرت نداشتند اما در عین حال قدرت مند بودند.

غرضی بیان کرد: رسانه‌های جمعی خوب عمل نمی‌کنند و رسانه‌های عمومی مانند تلفن و ... بهتر از رسانه‌های جمعی عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر سیاست مداران در دنیا به حرف مردم عمل نکنند، زمین می‌خورند و این اتفاق سیاست مداران را مکلف تر نموده است. چرا که بین سیاست مدار و مردم جز تکلیفی که سیاست مدار دارد و درخواستی که مردم از او دارند، فرق دیگری نیست.

غرضی ادامه داد: من به این دلیل که مردم من را به خاطر بیاورند، به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیامدم چرا که هیچگونه دغدغه شخصی نداشتم و تنها حس کردم رسانه‌های خارجی فضای بدی را پدید آوردند و اینگونه تبلیغ می‌کنند که کسی در انتخابات شرکت نمی‌کند.

وی افزود: من به میدان آمدم تا بگویم این اندیشه درست نیست و مردم ما پا برجا هستند همانطور که جامعه به میدان آمد و مقابل آمریکا ایستاد.

این سیاست مدار کشورمان گفت: اگر جامعه‌‍ای به شهرت تکیه کند، می‌بازد. کسانی که شهرت پیدا می‌کنند تکلیف سنگینی دارند چون اگر کار خلافلی انجام دهند، این شهرت مانند آتش گریبان گیر آن‌ها خواهد شد و از این بدتر شهرتی است که با پول بدست آمده است که چنین شهرتی حتی از آتش هم بدتر است.

وی در ادامه گفت: سه گروه در آینده از بین خواهند رفت؛ نظامی‌ها‌، سیاست مداران پنهان کار و کسانی که میخواهند از سیاست برای خود قبا بدوزند.

غرضی اظهار داشت: به جوانان توصیه می‌کنم مراقب تعدی اشخاص، احزاب و گروه ها قرار نگیرند.

وی ادامه داد: من به فرزندانم نیز توصیه می‌کنم به دنبال جریان‌های اجتماعی بروند، نیازهای اجتماعی را پیدا کنند و به حل این نیاز‌ها بپردازند.

فرزندان سید محمد غرضی نیز اظهار داشتند که علاقه‌ای به سیاست نداشته و ترجیح میدهند فعالیت‌های اجتماعی را دنبال کنند.

سید صابر غرضی فرزند این سیاست مدار گفت: پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 تعریف من از شهرت این گونه بود که کسانی که شهرت دارند باید خود را در قالبی تعریف کنند، اما پس از انتخابات با تغییر نکردن رفتار پدرم متوجه شدم نیازی به تعریف شدن چنین قالبی برای این افراد نیست؛ پدر من نیز پیش از آن که سیاست مدار باشد، یک شخصیت فرهنگی و اجتماعی است.

سید محمد غرضی خاطرنشان کرد: امام راحل (ره) هیچگاه طالب شهرت نبود. وی اگر میخواست به شهرت دست یابد، می‌توانست ابزارهای مختلفی تهیه کند اما با هزاران وسیله‌ی غیر شناخته شده فعالیت کند و این گونه بود که امام (ره) تاریخ ساز شد.


 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار