یک کارشناس سیاست‌خارجی با بیان اینکه بحران اوکراین یک نقطه تعیین‌کننده در تحولات آینده بین‌المللی خواهد بود، گفت: اینکه چه کشوری با چه سطحی از قدرت از این منازعه پیروز بیرون بیاید، وضعیت بین‌المللی را در آینده رقم خواهد زد.

"محمد شوری" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تشدید تنش‌ها در خاک اوکراین، اظهار داشت: با اتفاقات اخیر در  شرق اوکراین، این کشور در حال حاضر به سمت یک تقابل نظامی میان طرفداران روسیه و دولت جدید پیش می‌رود، از این رو دور از انتظار نیست که روسیه به عنوان کشوری که خودش را متعصب می‌بیند تمامی تمهیدات لازم را برای  تأثیر و نفوذ در خاک این کشور به خرج دهد.

وی همچنین پیرامون توافق چهارجانبه‌ای که میان روسیه، اروپا، اوکراین و آمریکا در ژنو صورت گرفت، افزود: این انتظار وجود داشت که بحران کنونی اوکراین کنترل شود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه به تشدید اختلافات میان روسیه و غرب دامن زد، هرچند پیشینه این رخداد به بعد از فروپاشی شوروی بازمی‌گردد که این قبیل اختلافات هرازگاهی به بهانه‌های مختلف بین روسیه و غرب شکل گرفت.

شوری تصریح کرد: روسیه و غرب تلاش کردند تا این بحران را بین خودشان مدیریت کنند و این در حالی است که شاهد تداوم این اختلافات در تحولات بالکان، گرجستان و هم‌اکنون سوریه و اوکراین هستیم.

وی افزود: آنچه مشخص است آنکه بحران اوکراین، پرتنش‌ترین تحول میان روسیه و غرب بعد از جنگ سرد بوده، به گونه‌ای که کار به تشدید مانورهای نظامی کشیده شده و هر لحظه این احتمال وجود دارد، این بحران از یک جنگ داخلی به جنگ منطقه‌‌ای و یا بین‌المللی تبدیل شود.

شوری همچنین درباره تلاش روس‌ها برای رسیدن به قدرت و بالا بردن وسعت بازیگری در سطح بین‌المللی‌شان اظهار داشت: غرب در حال حاضر یا باید با یک پاسخ قدرتمندانه‌، روسیه را به عقب براند و  این بحران را به سود خود پیش ببرد و یا در صورت عدم این رخداد، در آینده به وضعیت هژمونی که آمریکا همواره تلاش می‌کرد تا بعد از جنگ سرد آن را به نفع خود ایجاد کند، ضربه بزند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با بیان اینکه بحران اوکراین یک نقطه تعیین‌کننده در تحولات آینده بین‌المللی خواهد بود، خاطرنشان کرد: اینکه چه کشوری با چه سطحی از قدرت از این منازعه پیروز بیرون بیاید، وضعیت بین‌المللی را در آینده رقم خواهد زد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار