میشل سلیمان رییس جمهور لبنان گفت در آستانه پایان دوره ریاست من احتمالات نگران کننده ای درباره مبهم بودن اوضاع و خلا قدرت احساس می شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی العربیه ؛ سلیمان افزود سند طوایفی چه می شود زمانی که در راس هرم حکومت خلل ایجاد می شود. 

وی از گروه های سیاسی که در روند انتخاب جانشین برای او مانع تراشی می کنند انتقاد کرد. 

رییس جمهور لبنان تاکید کرد هفتم ماه کنونی باید بر عکس آن چه که در سال 2008 رخ داد پیروزی برای لبنان باشد.

رئیس جمهور لبنان با انتقاد از نمایندگان پارلمان این کشور در به حد نصاب نرسیدن نشست پارلمان تاکید کرد نباید لبنانی ها برای انتخاب رئیس جمهور این کشور منتظر توافقات خارجی باشند.


سلیمان در سخنرانی خود در منطقه جبل لبنان گفت: مردم لبنان شاهد تلاش‌هایی برای ضربه زدن به ارتش این کشور و فلج کردن آن بودند ولی ارتش لبنان با قدرت و وحدت خود ایستادگی کرد و به نبردهای خود علیه دشمنان در جنوب لبنان، بقاع عربی،شبکه های جاسوسی و تروریست ها ادامه می دهد. تروریست ها آسیب هایی به لبنانی ها در مناطق هرمل،بعلبک،حومه جنوبی بیروت و طرابلس وارد کردند. با نزدیک شدن به پایان دوره ریاست جمهوری و پایان یافتن دوره انتخاب رئیس جمهور جدید، وضع نگران کننده و پرسش های تکراری درباره موعد انتخاب رئیس جمهوری مطرح می شود. چرا هر موعد زمانی برای چرخش مسالمت آمیز قدرت از فرصتی برای تقویت سنت های دموکراتیک و اختیار فرد و برنامه به دوره ای برای نگران شدن از سرنوشت لبنانی و ایجاد خلاء سیاسی در کشور تبدیل می شود؟

باید چرخش قدرت، فرصتی برای شادی و امید باشد. نبود رئیس دولت پیامدهای وخیمی دارد چرا که رئیس جمهور نماد وحدت کشور است. آیا کسانی که به انتخاب رئیس جمهور به عنوان مسئله ای مهم توجه دارند می دانند که باقی بودن نظام سیاسی لبنان به انتخاب رئیس جمهور این کشور در موعد قانونی خود گره خورده است و انتخاب رئیس جمهور نباید به شیوه به حد نصاب نرساندن پارلمان دنبال شود بلکه باید از طریق رقابت طبیعی و توافق ، رئیس جمهور را انتخاب کرد و این انتخاب به  معنای احترام گذاشتن به اراده شهروندان،اجرای قانون اساسی و ثابت شدن توان گروه های داخلی برای سازش در پست ریاست جمهوری و منتظر نماندن توافقات خارجی درباره لبنان است. چه قانون اساسی و چه قوانینی از به حد نصاب نرسیدن جلسه های پارلمان حمایت می کند و آن را اقدامی دموکراتیک توصیف می کند؟ آیا ویژگی دموکراسی این نیست که باید نظر از طریق رای دادن بیان شود؟ آیا دموکراسی به این معناست که نظرات خود را با متوقف کردن روند رای گیری و به حد نصاب نرساندن نشست پارلمان اعمال کنیم؟

وی افزود: متوقف کردن روند رای گیری در ضدیت با دموکراسی قرار دارد. قوانین در شرایطی اجازه می دهد که جلسه پارلمان به حد نصاب نرسد و معمولا به حد نصاب نرسیدن نشست پارلمان به دلیل وضع غیر اضطراری نظیر گسترش بیماری، حوادث طبیعی،ناآرامی ها و اشغالگری است و نباید به حد نصاب نرساندن پارلمان به عنوان عملی دموکراتیک آگاهانه یا گزینه سیاسی تلقی شود. چگونه پارلمان لبنان دوره فعالیت خود را تمدید و آرمان شهروندان را برای استقرار یک دولت فراگیر ناامید می کند و چگونه پارلمان می خواهد فعالیت نهادهای دولتی سامان داشته باشد در حالی است که اجازه نمی دهد رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه انتخاب شود؟

 در حالی که اختلال در پست ریاست جمهوری ایجاد می شود جایی برای هماهنگی طوایف لبنان نمی ماند. در عرف لبنان پست ریاست جمهوری در اختیار یکی از شهروندان طایفه ای قرار می گیرد که در شکل گیری دولت این کشور نقش داشته است. من بر اساس بندهای قانون اساسی به شدت تلاش کردم دولت فراگیری تشکیل شود که وزرای آن، کشور را در شرایط استثنایی اداره کنند ولی دردولت توافقی لبنان  تناقضاتی وجود دارد که نمی تواند خلاء را پر و به مسئولیت ملی خود برای پست ریاست جمهوری عمل کند. رئیس جمهور لبنان نظم دهنده به فعالیت نهادهای دولتی لبنان در سیاست داخلی و خارجی بوده و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است که برای حفظ قانون اساسی سوگند یاد کرده و از اختیاراتی برخوردار است.

سلیمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از نمایندگان پارلمان لبنان و رهبران گروه های سیاسی این کشور می خواهم که قانون اساسی و انتخاب رئیس جمهور لبنان را به توافقات خارجی گره نزنند. نباید امید لبنانی ها ناامید شود. لبنانی ها به تصمیم نمایندگان خود در پارلمان امید بسته اند و انتخاب نشدن رئیس جمهور به معیشت مردم در آستانه تابستان آسیب می زند. نباید از قانون اساسی به عنوان شاهد دروغینی برای تخلف و عمل نکردن به وظیفه استفاده شود. قانون اساسی لبنان برای یک بار نیز غیبت ، به حد نصاب نرساندن نشست پارلمان و رای دادن با برگه سفید را یک حق ندانسته است. زندگی قانونی و سیاسی در کشور نمی تواند به تفسیر،توجیه و نظر شخصی بر اساس شرایط زمانی و مکانی گره بخورد. باید همه تفسیر واحدی از قانون اساسی،کشور و دولت داشته باشیم.

سستی در انتخاب رئیس جمهور نادیده گرفتن اصول جمهوری ، تهدیدی برای کشور و آغاز کننده احتمالات خطرناک در لبنان است و نتایج آن را در گذشته در سالهای 1988،1989،2007 و 2008 شاهد بودیم. باید از هفتم ماه مه سال 2014 بر خلاف هفتم مه سال 2008 به عنوان فرصتی برای تقویت وحدت و توافق استفاده کنیم.

از نمایندگان پارلمان می خواهم کشور و شهروندان لبنانی را به تاسیس یک مجلس موسسان نکشانند که در بهترین شرایط باعث اختلال در قانون اساسی و چهره لبنان می شود.

وی تاکید کرد: تلاش کنیم تا توافق نامه طائف اجرا شود که این توافق نامه برای لبنان امنیت به همراه آورد. شاید برای شهروند و رای دهنده به دلیل آرایش سیاسی در قدرت و قوانین انتخاباتی مسئولیتی وجود نداشته باشد ولی تاریخ رحم نمی کند و همچنان این مسئولیت در وجدان افراد وجود خواهد داشت. امروز لبنان به رئیس جمهوری نیازمند بوده که نماینده توافق،قانون اساسی و حکمت باشد، رئیس جمهوری که در سایه طوایف گوناگون در لبنان قادر به اداره کشور است، رئیس جمهوری که اداره کننده منافع کشورهای دیگر و محاسبات محورهای داخلی و خارجی نیست. باید برنامه رئیس جمهور لبنان ارتقای وضع سیاسی و اخلاقی کشور باشد و تنها به لبنان وفادار باشد و تنها اتهام علیه وی وفاداری به کشور و شهروندان آن باشد. رئیس جمهور لبنان باید وجدان داشته باشد تا در وجدان لبنانی ها جای بگیرد، رئیس جمهور بزرگی که سیاست خارجی را در اختیار داشته و در حد تمدن لبنان و شخصیت هایی همچون کارلوس اسلیم،نیکولا های،امین مالوف و جبران خلیل جبران و دیگرانی باشد که جایگاه لبنان را در جهان ارتقاء دادند.

 رئیس جمهوری که به جایگاه خود در تاریخ توجه داشته باشد نه این که تاریخ فقط زمان انتخاب و خروج وی را از قدرت ذکر کند. 

میشل سلیمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود:باید رئیس جمهور لبنان به روند توسعه کشور بر اساس توافق هیئت گفتگوی ملی که در راس آن بیانیه بعبداست ادامه دهد و گفتگوها برای تدوین راهبرد دفاعی فراگیر را دنبال کند. این راهبرد، چارچوبی کلی است که برای اولین بار پایه های تصمیم گیری جنگ و صلح و بسیج توان ملی را مشخص می کند. چهار دهه بوده که این مسئله مطرح است و هیچ رئیس جمهوری نمی تواند از این به بعد این مسئله را  نادیده بگیرد. لبنان به دولتمردی نیاز دارد که قانون اساسی و قانون حامی آن باشد. لبنانی‌ها رئیس جمهوری می خواهند که حق رویا داشتن و ایمان آنان را به آینده حفظ کند. گزینه ما این است که به صورت مشترک در یک چارچوب سالم ملی قطع نظر از عقاید و اختلاف نظرها و واقعیت ها زندگی کنیم.

 زمانی برای تغییر واقعیت ها یا تبدیل خواب و خیال به واقعیت نیاز نداریم و مجبوریم تنها تسلیم این حقیقت شویم که باید با اراده آزاد خود به دور از تعصبات و حساسیت های فرقه ای، تاریخی و افکار راکد تصمیم گیری کنیم. این اراده آزاد تنها در چارچوب یک دولت و کشور محقق می شود.

وی گفت: نیازی به دخالت خارجی وجود ندارد و در صورت این دخالت خارجی، گروه های مردمی در یک ملت به مجموعه ای پیمانکار برای عملی کردن منافع بین المللی و منطقه ای تبدیل می شوند. باید از پتانسیل و توان پنهان خود برای تغییر اوضاع و دگرگون کردن وضع موجود استفاده کنیم و شجاعت این را داشته باشیم با دیکتاتوری گروه،حزب و فرقه مقابله کنیم. ما برای رسیدن به این هدف نیازی به خشونت نداریم و بهای سنگین آن را پرداخت کرده ایم. ما در این راه به دموکراسی،جامعه،توان جوانان،نظر جوانان ، مشارکت آنان در تعیین سرنوشت کشور و انتخاب آزاد بر اساس قانون جدید انتخابات در چارچوب توافق نامه طائف نیاز مندیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار