همگامی تعاون‌‌گران و پرواربندان تسهیل روند توزیع محصولات دامی و کاهش خسارت مراتع را به همراه دارد.

 الیاس ظهوری کارشناس اقتصاد روستایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش مستقیم تعاونی‌ها در اقتصاد روستایی گفت: تعاونی‌ها نقش اساسی در ساماندهی اقتصاد روستایی دارند در این میان بخش کشاورزی و دامداری سهم بیشتری از توسعه تعاونی‌ها دارند.
 
وی ادامه داد: در بخش دامداری و طرح پرواربندی تعاونی‌ها می‌توانند بارسنگین این فعالیت اقتصادی را کم کنند.
 
این کارشناس با بیان اینکه تأمین علوفه مناسب مهم‌ترین اصل پرواربندی است گفت: توسعه طرح پرواربندی برای تأمین دام و فراورده‌های دامی کشور ضروری است و توسعه تعاونی‌ها برای تأمین مواد اولیه روستاییان باید در دستور کار باشد.
 
وی اضافه کرد: تعاونی‌ها می‌توانند با در اختیار داشتن سبد توزیع نهاده‌ها آمار دقیق پرواربندی‌ را در اختیار مسئولان قرار داده تا برای فروش محصولات خود با مشکل مواجه نشوند.
 
ظهوری تصریح کرد: با توجه به روند رو به کاهش قیمت دام زنده در مقابل بالارفتن قیمت نهاده‌ها دولت باید به کمک تعاونی‌ها به یاری دامداران آمده و با جبران خسارت ناشی از خشکسالی و کمبود علوفه در مراتع در سال جاری بدون مانع تسهیلات رابه واسطه تعاون‌گران در اختیار پرواربندان قرار دهد.
 
وی خاطرنشان کرد: سقف کمک به پرواربندان باید از 40 میلیون به بالا باشد تا با کمک تعاونی‌ها و تأمین نهاده‌ها خسارت به مراتع به صفر برسد.
 
ظهوری در پایان گفت: همگانی تعاون‌گران و پرواربندان علاوه بر اینکه سبب کاهش خسارت به مراتع می‌شود سبب می‌شود تا آمار دقیق از پرواربندی حاصل شود و در هنگام فروش محصول اختلال در روند توزیع کاهش یابد چون اساس تعاونی ساماندهی به سیستم تولید است.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار