رئیس اداره امور عشایر شهرستان بروجن با اشاره به اینکه دامداران عشایری در استان چهارمحال و بختیاری حدود ۵۵۶ خانوار عشایر می باشند, گفت: در حال حاضر تعداد ۲۸۰۰ نفر عشایر در این استان سکونت دارند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، نصرالله صدوقی با بیان اینکه دامداران شهرستان بروجن عمدتا عشایر برون کوچ هستند اظهار کرد: این عشایر اوایل خرداد ماه وارد استان چهار محال و بختیاری می شوند و معمولا تا اواسط شهریور ماه در این استان سکونت می کنند .

وی با اشاره به اینکه عشایر این شهرستان در زمان قشلاق به استان های هم جوار کوچ می کنند گفت: معمولا فصل چرا دام برای عشایر بین 100 تا 120 روز می باشد.

صدوقی با بیان اینکه عشایر در این دوره زمانی حق بهره برداری از مراتع را دارند افزود: عشایر پس از اتمام دوره کوچ دیگر نمی توانند از مراتع استفاده کنند .

وی با اشاره به اینکه در این دوره زمانی به دلیل فشارهای زیادی که بر روی عشایر بوده است تصریح کرد: شروع کوچ در استان از اوایل خرداد ماه به بیستم اردیبهشت ماه تغییر کرده است تا عشایر بتوانند از مراتع بهتری استفاده کنند .

رئیس اداره امور عشایر شهرستان بروجن گفت: مناطق مرتع شهرستان بروجن حدود 90 تا 100سامانه می باشد که کل مناطق شهرستان در این سامانه به دامداران کوچ رو واگزار شده است .

وی با بیان اینکه این تعداد سامانه ممیزی شده و محدوده قانونی دارد خاطرنشان کرد: سکونت و چرای دام های عشایر در خارج از محدوه سامانه به عهده شورای شهرستان ها می باشد .

صدوقی با اشاره به اینکه دامداران عشایری تقریبا 556خانوار عشایری هستند, افزود: با احتساب اینکه هر خوانوار حدود 5 تا 6نفر می باشند چیزی حدود 2 هزار و  800 نفر جمعیت عشایری در این استان حضور دارند .

وی اظهار کرد: میزان 60 تا 70 درصد از عشایر استان چهارمحال و بختیاری تحت پوشش بیمه روستا و عشایری قرار دارند .

انتهای پیام/ م

منبع: تسنیم
برچسب ها: شهرکرد ، عشایر ، بروجن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.