دادستان کل کشور گفت: امروز کسانی که بیشترین ظلم را به انسان‌ها می‌کنند مدعی حقوق بشر شده‌اند بدون اینکه شناخت درستی از بشر و حقوق آن داشته باشند و این یکی از وظایف مهّم ماست که بتوانیم آنچه را که اسلام در این زمینه ارائه کرده، تبیین و به درستی از آن دفاع کنیم.

به گزارش حوزه حقوقی - قضایی باشگاه خبرنگاران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادستانی کل کشور، صبح امروز رئیس قوّه قضائیه عراق و هیئت همراه با دادستان کل کشور جمهوری اسلامی ایران دیدار کردند.
 
دادستان کل کشور ضمن تبریک حضور گسترده مردم عراق در انتخابات اخیر و آرزوی پیشرفت و تعالی مردم و کشور عراق، گفتند: امید دارم هر چه زود‌تر امنیت کامل در عراق برقرار گردد.
 
رئیس قوه قضائیه عراق ضمن تشکر از می‌ه‌مان نوازی مسئولین ایرانی گفت: احساس ما اینست که ایران خانه دوّم ماست و دادستانی کل یکی از بالهای قوه قضائیه است که نقش مهمی در تحقق عدل و داد و حقوق بشر دارد. دادستانی کل مکّمل نقش دستگاه قضائی است، ایشان ضمن تشریح مسئولیتهای هیئت قضائی همراه گفتند: امیدواریم که از تجربه دادستانی کل کشور برادرمان ایران استفاده کنیم.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای با معرفی معاونین دادستانی کل و تشریح وظایف کلی آنان اظهار داشت: دادستانی کل به عنوان مدعی العموم در همه پرونده‌هایی که در محاکم عالی مطرح می‌شود نماینده داشته و اظهارنظر می‌کند، در هر حکمی که صادر می‌شود اگر دادستان کل تشخیص دهد که خلاف شرع و قانون است می‌تواند درخواست تجدیدنظر کند، دادستانی کل به همه دادسرا‌ها در امر صدور قرار‌ها و امور کاری نظارت دارد. و به علت اهمیّت و حساست ویژه اجرای بهتر احکام قضائی و قوانین، انتصاب دادستانهای شهرستان‌ها با تأئید دادستانی کل می‌باشد. همچنین معاونتهای ما وظایف عمده‌ای در امور قضائی و سایر امور دارند و دادستان کل و نمایندگان آن در سایر قوای کشور در رابطه باتصویب قوانین و مصوبات دولتی حضوری فعال دارند و همه این‌ها دلالت بر نقش مهّم دادستانی کّل در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.
 
وی با اشاره به وجود زیارتگاه ۶ نفر از اولیاء الهی و امامان شیعه علیهم السلام که در خاک عراق می‌باشد و سرمایه بزرگی برای کشور عراق محسوب می‌گردد، گفت: متأسفانه دشمنان اجازه نداده‌اند تاکنون مسلمانان از این سرمایه عظیم معنوی بهره کافی ببرند و ما خداوند را شاکریم که یکی از ائمه معصومین علیه السلام در ایران قرار دارند.
 
دادستان کل کشور در بخش پایانی گفت: ما مسائل زیادی داریم که بایستی با هم تبادل نظر کنیم لکن دو مسئله از اهمیت ویژه برخوردار است یکی بحث حقوق بشر است، بخاطر اینکه امروز کسانی که بیشترین ظلم را به انسان‌ها می‌کنند مدعی حقوق بشر شده‌اند بدون اینکه شناخت درستی از بشر و حقوق آن داشته باشند و این یکی از وظایف مهّم ماست که بتوانیم آنچه را که اسلام در این زمینه ارائه کرده، تبیین و به درستی از آن دفاع کنیم.  زیرا این کلمه حقی است که دشمنان ارادة باطلی از آن دارند. آن‌ها حقوق بشر را ابزاری برای مقاصد شومشان قرار داده و به بشریت ظلم می‌کنند.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: مسئله مهم دیگر موضوع فضای مجازی است که امروز بسیاری از زیر ساختهای فضای مجازی و اینترنت در دست قدرتمندان سلطه گر می‌باشد. و با آن، اهداف شومشان را چه در زمینة جاسوسی، و یا ترغیب به فرهنگ ابتذال و مطامع سیاسی خودشان را دنبال می‌کنند در این زمینه ما نیاز به همکاری هم کشور‌ها به ویژه همسایگان برای تدوین قوانینی که بتواند تأثیرگذار باشد داریم، و در بخشی از این موضوع قوه قضائیه بیشتر بایستی کار کند.
 
در خاتمه رئیس قوه قضائیه عراق با تشکر از توضیحات مفید و ارزنده دادستان کل کشور گفت: ما با تمامی دیدگاههائی که مطرح فرمودید با شما هم صدائیم. دوست داشتیم فرصت بود تا بیشتر در جریان اطلاعات و تجربیات شما قرار می‌گرفتیم. ما دست در دست هم باید این راه را پیش ببریم. البته امامان علیهم السلام متعلق به همه مسلمانان است و کشور ما به روی همه دوستداران اهل بیت باز است و در زمینه حقوق انسان‌ها ما مسئولیت داریم تا بر اساس اصول ثابت اسلامی حقوق بشر را ترسیم کنیم زیرا ما بیش از آن‌ها به حقوق بشر معتقدیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار