روزنامه آمریکایی کریستین‌ساینس‌مانیتور نوشت: ایران رهبریت خودروهای گاز سوز را در میان کشورهای جهان، با بیش از سه میلیون دستگاه خودرو گاز سوز، در اختیار دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا، روز چهارشنبه در مقاله‌ای به قلم "نیک کانینگهام" نوشت: در حالی که آمریکا با استفاده از میادین متعدد گاز شِل در سراسر این کشور که با روش‌های ویژه، گاز طبیعی را از میان سنگ‌های زیرزمینی استخراج می‌کند، به بزرگترین تولیدکننده‌ گاز طبیعی در جهان تبدیل شده است، هنوز نتوانسته است، مردم، شرکت‌های گازی و شرکت‌های خودروسازی این کشور را قانع کند که تعداد خودورهای گاز سوز را در جاده‌های آمریکا به رقم قابل توجهی برسانند. 

گاز طبیعی به مراتب پاک‌تر از بنزین یا گازوییل می‌سوزد که آلاینده ها را در هوا کاهش می‌دهد و لذا برای حفاظت از محیط زیست مناسب‌تر از بنزین و سوخت دیزل است. مضافاً مصرف‌کنندگان آمریکایی در بازار خودرو این کشور همواره خواهان گزینه‌های متنوع هستند، اما با وجودی که خودروهای برقی در آمریکا تولید و عرضه می‌شود، تا کنون انتخاب خودروهای سی ان جی به شهروندان آمریکایی داده نشده است. 

کریستین‌ساینس‌مانیتور نوشت: علت اصلی عقب‌ماندگی آمریکا در این زمینه از بسیاری از کشورهای پیشرو در جهان، فرافکنی متقابل شرکت‌های نفت و گاز از یک سو و شرکت‌های خودروساز آمریکایی از سوی دیگر است. از یک طرف، شرکت‌های گازی می‌گویند، تا زمانی که تعداد قابل توجهی از خودروهای گاز سوز در خیابان ها و جاده های آمریکا نباشد، ساخت جایگاه های عرضه کننده سی ان جی برای ما مقرون به صرفه نخواهد بود. از طرف دیگر، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده خودروها در آمریکا می‌گویند، اگر جایگاه‌های کافی برای عرضه سی ان جی وجود نداشته باشد، کسی خودروهای گاز سوز ما را، حتی اگرکه بخواهیم اینگونه خودروها را در سطح وسیع تولید کنیم، نخواهد خرید و از اینرو تولید این نوع خودروها برای ما مقرون به صرفه نخواهد بود. 

کریستین‌ساینس‌مانیتور نوشت: در حال حاضر خودروهایی که از گاز طبیعی در آمریکا استفاده می کنند، اعم از سی ان جی یا ال ان جی (گاز طبیعی مایع) به 142 هزار دستگاه می رسند. در حال حاضر تعداد جایگاه‌های سوخت عرضه‌کننده گاز طبیعی برای این نوع خودروها در آمریکا، 1325 جایگاه است. این در حالی است که برخی دیگر از کشورهای جهان پیشرفت‌های قابل توجی در این زمینه کسب کرده‌اند. 

کریستین‌ساینس‌مانیتور نوشت: در حال حاضر، ایران با بیش از سه میلیون خودرو که قادر به استفاده از سوخت گاز طبیعی است و در جاده‌ها و خیابان‌های این کشور در حال تردد هستند، در رتبه اول جهانی قرار دارد. چهار کشور بعدی جهان در این زمینه به ترتیب، پاکستان با دو و نه دهم میلیون، آرژانتین با دو و یک دهم میلیون، برزیل با یک و هفت دهم میلیون و چین با یک و نیم میلیون خودرو گاز سوز هستند که در رتبه‌های دوم تا پنجم دنیا قرار دارند. 

این منبع اضافه کرد: اینجا است که دولت و کنگره آمریکا با همکاری دولت‌های ایالتی باید پادرمیانی کنند و برنامه‌ای گسترده با بودجه‌های عمومی برای تأسیس جایگاه‌های سوخت سی ان جی، هرچند در مراحل اولیه، مقرون به صرفه نباشد، به اجرا گذارند. سپس دولت مرکزی آمریکا باید به طور همزمان، شرکت‌های خودروساز اصلی این کشور را ملزم کند که درصد مشخصی از تولیدات خود را به این نوع خودروهای گاز سوز یا دست‌کم دوگانه سوز (بنزین و سی ان جی) تخصیص دهند، تا به تدریج استفاده از اینگونه خودروها در آمریکا نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان رواج پیدا کند. 

نیک کانینگهام در خاتمه افزود: بدون حمایت دولت فدرال و کنگره آمریکا بازار تولید و خرید خودروهای سی ان جی در آمریکا، همچنان بازاری بسیار محدود و ویژه باقی خواهد ماند که روندی نامطلوب است، زیرا به‌رغم تولید مقادیر بسیار زیاد گاز طبیعی در آمریکا، اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشور از استفاده از سوختِ نسبتاً پاک سی ان جی در ترددهای روزانه با خودروهای خود کماکان محروم خواهند ماند.  این در حالی است که دولت آمریکا که دقیقاً با همین مشکل نبودِ زیرساخت‌های لازم برای عرضه مراکز شارژ برق جهت خودروهای برقی روبرو است، در این زمینه تلاش‌های فراوانی می‌کند و بودجه‌های خاصی اختصاص می‌دهد. با این حال، خودروهای برقی به علت گرانی و برد کم خودرو با هر بار شارژ، چندان مورد استقبال گسترده قرار نگرفته‌اند. از اینرو، هرچه دولت آمریکا مراکز شارژ برق را با یارانه‌های دولتی و سایر مشوق‌ها بیشتر عرضه کند، به علت محدودیت‌های مالی موجود، بودجه‌های کافی به عرضه جایگاه‌های عرضه سوخت سی ان اج، تخصیص نخواهد داد. در نتیجه، پیشرفت خودروهای گاز سوز در بازار خودرو آمریکا در رقابت با خودروهای بنزینی و برقی، به همان نسبت، دشوارتر خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار