وزیر بهداشت افغانستان با اشاره به مرگ و میر مادران باردار در این کشور، اظهار داشت که این نوع مرگ در 2 سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، «ثریا دلیل»، وزیر بهداشت افغانستان امروز (شنبه) در نشست خبری اعلام کرد که مرگ و میر مادران باردار در 2 سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.
 
وی افزود: میزان مرگ و میر مادران هنگام زایمان، هم‎اکنون در هر 2 ساعت یک مادر است در حالی که در 12 سال گذشته در هر 27 دقیقه یک مادر جان خود را از دست می‎داد.
 
وزیر بهداشت افغانستان یکی از دلایل کاهش مرگ و میر مادران در این کشور را ارتقای وضعیت بهداشتی از جمله وجود پزشکان و کادرهای متخصص، تزریق خون در هنگام زایمان و استخدام قابله‌های حرفه‌ای در مرکز ولایت‌های افغانستان دانست.
 
به گفته وی، تنظیم خانواده و ایجاد فاصله بین ولادت‎ها نیز یکی دیگر از دلایل کاهش مرگ و میر مادران در این کشور است که بر اساس آمار 20 درصد زوج‎ها از یکی از روش‎های آن استفاده می‎کنند.
 
ثریا دلیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با وجودی که وزارت بهداشت افغانستان در عرصه‌های مختلف پیشرفت کرده اما ناامنی و کمبود بودجه بزرگترین مشکل این وزارتخانه محسوب می‌شود.
 
وی در ادامه تصریح کرد که مدیریت و رهبری افغان‎ها در بخش بهداشت بهتر از هر زمانی در این کشور صورت می‌گیرد تا جایی که در این اواخر این وزارتخانه جایزه جهانی «عزم و اراده» را از سازمان جهانی بهداشت در سوئیس بدست آورده است.
/انتهای پیام

منبع: خبرگزاری فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.