معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بیست و دومین نمایشگاه قرآن کریم تلاش می‌کنیم تا معاونت‌های سینمایی و هنری را نیز درگیر کنیم و سطح علمی نمایشگاه را برای مخاطبان تخصصی ارتقا دهیم.

به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از کمیتۀ اطلاع رسانی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم،حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن  به بخش‌های پیش‌بینی شده در نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: نمایشگاه یک مسئول و یک شورای سیاست‌گذاری دارد که ریاست آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد و بعد از شورای سیاست‌گذاری، مسئولان کمیته‌ها را داریم که احکام مسئولان صادر شده و اکثر این کمیته‌ها حداقل پنج جلسه تاکنون داشته‌اند و برنامه عملکرد خود را ارائه کرده‌اند.

 
واگذاری مسئولیت کمیته‌های مختلف به سازمان‌ها

وی افزود: کمیته‌ بین‌الملل از جمله کمیته‌های تشکیل شده برای بیست و دومین نمایشگاه قرآن است که مسئولیت آن را به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سپرده‌ایم تا اقدامات لازم در بخش بین‌الملل را انجام دهند. کمیته کودک و نوجوان نیز از دیگر کمیته‌ها است که عهده‌دار این کمیته، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان است.

معاون قرآن و عترت افزود: مسئولیت کمیته اطلاع‌رسانی نیز به عهده مدیرعامل خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) است. کمیته علمی با مسئولیت دکتر معینی از دیگر کمیته‌های پیش‌بینی شده در نمایشگاه قرآن است که کار علمی نمایشگاه و برگزاری نشست‌ها را برعهده دارد، کمیته موسسات قرآنی با مسئولیت دکتر داودآبادی نیز کمیته دیگری است که با توجه به اهمیت موسسات قرآنی که بار اصلی فعالیت‌های قرآنی را بردوش دارند، در نمایشگاه مشارکت می‌کنند.

وی اظهار کرد: کمیته محافل و مراسم از دیگر کمیته‌های مهم بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن است که مسئولیت این کمیته برعهده سازمان دارالقرآن است و کمیته مهم دیگر که مسئولیت آن برعهده دکتر سیدضیا هاشمی معاون محترم فرهنگی وزارت علوم است، کمیته دانشگاهیان است و فعالیت دانشگاهیان در این کمیته نمایش داده می‌شود.

حشمتی یادآور شد: کمیته خادمان، کمیته حوزوی و کمیته آموزش با محوریت آموزش و پرورش نیز از دیگر کمیته‌های بیست و دومین نمایشگاه قرآن هستند.
 
توجه به مقوله هنر، سینما و میراث فرهنگی در نمایشگاه قرآن

کمیته بانوان را به منظور توجه به فعالیت‌های قرآنی بانوان پیش‌بینی کرده‌ایم و مقوله هنر و سینما و میراث فرهنگی نیز برای ما بسیار اهمیت دارد که معاونت سینمایی ارشاد، معاونت هنری و سازمان میراث فرهنگی نیز این سه حوزه را در نمایشگاه قرآن ساماندهی می‌کنند.

وی افزود: کمیته نرم‌افزارهای قرآن و سایت‌ها که با مسئولیت مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد است و این کمیته عهده‌دار ساماندهی مجموعه‌های نرم‌افزاری شده و از بخش‌های مهم است. در بخش‌های پژوهشی نیز از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها انتظار داریم که پژوهش‌های قرآنی خوبی را ارائه کنند. بخش مهم دیگر نشر قرآنی است که در این بخش آثاری مکتوب منتشر شده به نمایش و فروش گذاشته می‌شود.

حشمتی اظهار کرد: برای برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دو معاونت سینمایی و هنری وزارت ارشاد را نیز درگیر کرده‌ایم. همچنین درباره حوزه بین‌المللی نمایشگاه قرآن سعی می‌کنیم که این بخش را در خدمت نمایشگاه قرآن داشته باشیم و همچنین سطح علمی و تخصصی نمایشگاه قرآن را برای مخاطبان تخصصی بالا ببریم.
 
برگزاری میزگردهایی در حوزه ترجمه، تفسیر و تدبر در قرآن

وی در بخش دیگری از جلسه شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه قرآن با اشاره به فعالیت‌های این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه قرآن یک سری میزگردهایی پیش‌بینی شده که در طول برپایی نمایشگاه قرآن هر شب در حوزه‌‌ ترجمه، تفسیر و تدبر در قرآن برگزار می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عنوان بین‌المللی نمایشگاه قرآن گفت: اگر حوزه بین‌الملل نمایشگاه قرآن قوی وارد شد، عنوان نمایشگاه قرآن، همان بین‌المللی می‌ماند؛ اما اگر قوی وارد نشد اصراری نداریم که نمایشگاه قرآن بین‌المللی باشد.
 
برپایی نمایشگاه‌های استانی همزمان با نمایشگاه قرآن کریم

وی درباره برپایی همزمان نمایشگاه‌های قرآنی استانی در ماه مبارک رمضان، گفت: هرساله 10 استان متقاضی برپایی نمایشگاه‌ قرآن در استان‌ها هستند که برای این دوره از نمایشگاه قرآن تلاش داریم در هر سی استان حرکت قرآنی منسجم و گسترده داشته باشند. البته این فعالیت ها اعم از نمایشگاه است و در برخی استانها تنها محافل قرآنی خواهد بود و هر جا که آمادگی و امکان برگزاری نمایشگاه باشد حمایت خواهیم کرد و نمایشگاه ها و محافل قرآنی که برگزار می‌شود خاص استان‌ نبوده و در شهرستان‌های آن استان نیز اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام حشمتی ادامه داد: ممولاً 10 استان داوطلب برپایی نمایشگاه قرآن هستند که جلسه‌ای برای به نتیجه رسیدن در این زمینه طی هفته آینده برگزار خواهد شد. امسال پس از ماه مبارک رمضان نیز طرح ویژه‌ای با عنوان «هفته‌های قرآنی در استان‌ها» را داریم که این طرح می‌تواند تمامی استان‌ها را دربر بگیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: نمایشگاه ، قرآن ، رمضان ، ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار