آیا میدانید كه عدم حضور تولیدات یك شركت در بازارهای خارجی یعنی " فرصت سوزی در صادرات " یعنی بازارهایی كه طالب كالاهای شما هستند لیكن شركت شما در آنجا حضور ندارد

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛

1- آیا میدانید كه عدم حضور تولیدات یك شركت در بازارهای خارجی یعنی " فرصت سوزی در صادرات " یعنی بازارهایی كه طالب كالاهای شما هستند لیكن شركت شما در آنجا حضور ندارد

2- آیا می توانید كه رب گوجه فرنگی ایران از بهترین نوع در جهان است لیكن تولید كنندگان در سه عامل نمی توانند با بازارهای خارجی رقابت نمایند اول قیمت تمام شده دوم تنوع مدلهای بسته بندی و سوم اخذ استانداردهای بهداشتی جهانی – آیا شما می توانید این نقایص را برطرف كنید و یك صادر كننده نمونه باشید

3- آیا می دانید كشور ژاپن و سنگاپور بزرگترین وارد كننده آبلیمو در جهان هستند و بازار تولیدات ایرانی در آنها كشورها خالی است. آیا شما می توانید یك صادر كننده موفق به آنها باشید

4- آیا می دانید جذب و نگهداری مشتری مهمترین اقدام بازاریابی در فضای رقابتی است . شما برای اینكار چه اقدام موثری انجام داده اید

5- شركت نستله در حال حاضر 200 نوع قهوه برای 150 كشور تولید می كند . همچنین 8500 محصول را تولید در 193 كشور دنیا تولید می كند. شما بعنوان یك تولید كننده صنایع غذایی چه نتیجه ای از این موضوع می توانید بگیرید.

6- ایا می دانید كه از مجموع 800 هزار تن روغن خوراكی مصرفی كارخانه های كشور در حدود 350 هزار تن از ان وارداتی بوده است و صادرات روغن نباتی در سال 1388 برابربا 26 هزار تن بوده است.

7- آیا می دانید كه در سال 1388 بالغ بر 32 درصد كل صادرات كشور به كشور عراق صورت گرفته است ( 4 میلیارد دلار ) . شما بعنوان یك تولید كننده یا فردی كه علاقه به صادرات دارید چه نتیجه ای می گیرید.

8- آیا می دانید در سال 1389 ، متوسط قیمت خودروی صادراتی ایران در حدود 6223 دلار بوده است در صورتی متوسط قیمت خودرو وارداتی به ایران 20549 دلار بوده است. همچنین در سال 1389 فقط 43000 خودرو از مجموع 5/1 میلیون خودروی تولیدی كشور صادر شده است.

9- آیا می دانید در سال 2010 بیش از 30 درصد از معاملات جهانی بر روی شبكه جهانی اینترنت صورت گرفته است . شما از این فرصت چه استفاده ای نموده اید.

10- آیا می دانید ایران 16 درصد تولید جهانی کشمش را در اختیار دارد . مهمترین کشورهای تولید کننده کشمش در جهان آمریکا، ترکیه و چین هستند که ایران در رده چهارم قرار دارد که سالانه 100 هزار تن نیز صادرات دارد. ( منبع :میز کشمش سازمان توسعه تجارت – مهرماه 91)
11- ایا می دانید با افزایش نرخ ارز در کشور ، سود حاصل از صادرات افزایش پیدا می نمائید و بهتر است قبل از واردات کالا ارز مورد نیاز خود را از طریق صادرات کالا بدست آورید . آیا شما می توانید یک صادر کننده باشید ؟

12- آیا می دانید که بیش از 20 درصد کل صادرات خرمای کشور به کشور روسیه صادر می شود و این کشور بازار خوبی برای خرما در کشور است . همچنین بعلت عدم بسته بندی مناسب خرما ، عمده صادرات بصورت فله ای صادر می شود .
13- آیا می دانید که ورود مواد اولیه برای تولید کالاهای صادراتی به کشور معاف از پرداخت حقوق گمرکی است ؟ ایا می توانید مواد اولیه را وارد و سپس آنرا به کالا تبدیل و مجددا صادرات نمائید و از مواد اولیه وارداتی با معافیت گمرکی سود ببرید.
14- آیا می دانید بیش از 80 درصد از کاغذ دیواری مصرفی کشور از خارج از کشور ( کره - ترکیه و..) وارد می شود و سود مناسبی در این حوزه وجود دارد
15- آیا می دانید كه در شش ماهه 1391 ، در حدود 163 میلیون دلار بستنی ، 92 میلیون دلار كولر آبی ، 70 میلیون دلار سرامیك و 66 میلیون دلار رب گوجه به كشور عراق صادر شده است . این آمار نشان میدهد كه پتانسیل خوبی هنوز برای صادرات به عراق وجود دارد.

16- آیا میدانید كه در شش ماه اول 1391 ، در حدود 84 میلیون دلار كف پوش ، 16 میلیون دلار رب گوجه و 13 میلیون دلار قیر نفت به كشور افغانستان صادر شده است. شما صادر كننده یا تولید كننده چه برنامه ای برای ورود به این بازار دارید
17- آیا می دانید در 6 ماه اول سال 1391 ، بیش از 180 میلیون دلار فرش و کف پوش به 80 کشور صادر شده است و سهم کشور آلمان در حدود 30 میلیون دلار بوده است .

18- ایا می دانید درامدهای حاصل از صادرات کالا به خارج از 100 درصد معافیت مالیاتی برخوردار است و با ارز حاصل از آن می توانید تمامی کالاها را وارد نمائید در صورتی که اگر صادرات کالا نداشته باشید فقط می توانید حداکثر 50 نوع کالا را وارد کنید.

19- آیا می دانید که راه اندازی صنایع مرتبط با ساختمان در کشور ( تولید بلوک سقفی - فوم ساختمانی ، تولید سفال و...) با توجه به حجم بالای ساخت و ساز و فرسوده بودن ساختمانها یکی از مشاغل پر بازده و دارای توجیه اقتصادی بالا در کشور می باشد . در صورتی که قصد ایجاد آنها را دارید با مشاوران ما مشورت کنید

20- آیا می دانید از ابتدای آذرماه 1391 ترخیص کالا فقط با ارائه اظهارنامه صادراتی - تخصیص ارز از طریق مرکز مبادله ی ارزی امکان پذیر شده است.
21- ایا می دانید امروزه راه اندازی بخش بازاریابی در شرکتهای تولیدی و تجاری بعنوان یک بخش مهمی نقش مهمی در افزایش فروش شرکت دارد .

22- آیا می دانید که می توانید در کشورهای همسایه با راه اندازی یک شرکت تجاری ( ترکیه - امارات و...) از معافیت مالیاتی استفاده نموده و کالاهای ایرانی را به آن کشورها با سهولت وارد نماید.

23- آیا می دانید که عمده مواد اولیه شمش الومینیوم تولیدی کشور از خارج وارد می گردد و شرکتهای تولیدی شمش تولیدی را به خارج صادر می نمایند . 50 درصد شمش تولیدی کشور به خارج صادر می شود

24- آیا می دانید که صادرات مس ایران به سایر کشور با بازار خوبی روبرو است ( بلعت خلوص بالا ) . و صادرات آن بصورت مزایده ای به کشورهای هند ، عربستان ، امارات و چین صورت می گیرد. صادرات این محصول بیسار سوداوراست .
25- آیا می دانید که قیمت پرتقال صادراتی ایران در حدود 1/1 دلار است و با افزایش نرخ ارز صادرات این محصول بیسار دارای توجیه اقتصادی شده است
26- آیا می دانید که بسیاری از تجار قزانستان مایل به خرید کالاهای ایرانی هستند لیکن باید شما کالاهای تولیدی آن کشور را خریداری نمائید نظیر گندم و...

27- آیا می دانید در حال حاضر 70 تا 80 میلیون متر پارچه چادر مشکی به کشور وارد می‌شود و تنها سه تا چهارمیلیون متر در کشور تولید می‌شود که با این شرایط کمتر از 5 درصد نیاز کشور از طریق تولید داخلی تامین می‌شود و بیش از 90 درصد نیاز از طریق واردات. همچینین سالانه حدود 100 میلیون دلار ارز صرف واردات پارچه مشکی مورد نیاز در کشور می‌شود که اگر تولید این محصول توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دارای اهلیت انجام شود ارزآوری زیادی به همراه خواهد داشت.

28- در سال 1391 براساس كتاب مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، روغن زیتون بكر با تعرفه ۵۰ درصد، سایر روغن ها و اجزاى آن كه منحصرا از زیتون به دست مى آید با تعرفه ۶۵ درصد، زیتون فرآورى نشده با تعرفه ۹۰ درصد و زیتون فرآورى شده آماده مصرف با ۴۵ درصد تعرفه وارد شده است. هر ساله حجم زیادی زیتون از خارج برای فراوری وارد می شود .

 

29- سالانه ۲۵ هزار دلار ارز به واسطه واردات پیچ و مهره از كشور خارج مى شود. واردات ۷۰ درصد نیاز بازار را تامین مى كند. ۳۰ درصد از نیاز بازار را تولید داخل تامین مى كند كه مستقیما به كارخانه ها داده مى شود و هیچ یك از محصولات تولیدى در بازار به فروش نمى رسد و این یك عیب به شمار مى آید. مفتول جز اصلى ترین ماده اولیه تولید پیچ و مهره است كه در چند وقت اخیر بسیار كمیاب شده است. در كنار نبود مواد اولیه مى توان به افزایش قیمت مواد اولیه كه توسط پتروشیمى و شركت فولاد مباركه تولید مى شوند اشاره كرد. البته كارخانه ها هم دلیل افزایش قیمت را نوسان قیمت دلار مى دانند.

30- هم اكنون ۹۰ درصد بادام زمینى و تخمه آفتابگردان كشور وارداتى و از كشورهاى چین، هند، آرژانتین و كانادا به كشور وارد مى شود. عمده واردات بادام زمینى را از كشورهاى چین و هند است. واردات تخمه آفتابگردان غالبا از چین، آرژانتین و كانادا وارد مى شود

31- ایتالیا با تولید سالانه بیش از ۵۵۰ هزار تن روغن زیتون، به یكى از بزرگترین تولید كنندگان و صادر كنندگان روغن زیتون در جهان تبدیل شده است. درایتالیا شش هزار و صد و هشتاد كارخانه روغن كشى زیتون وجود دارد. 90 درصد از زیتون و روغن زیتون ایتالیا دراستان هاى جنوبى سیسیل، كالابریا و پولیا، تولید مى شود. اسپانیا، ایتالیا، یونان و پرتغال، ۷۰ درصد روغن زیتون جهان را تولید مى كنند. با وجودى كه بالاترین میزان تولید و مصرف روغن زیتون در كشورهاى حوزه مدیترانه متمركز شده است

32- ایران با تولید سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن سیر، رتبه سیزدهم تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده است . کشور چین با تولید حدود 12.5 میلیون تن سیر بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در جهان است . ایران در گذشته یکی از صادرکنندگان سیر به کشورهای اروپایی بوده اما به علت بی‌توجهی به این محصول امروز سایر کشورهای جهان مانند چین، کره، اسپانیا، مصر، تایلند، آرژانتین و آمریکا با عملکرد و تولید بالای این محصول و ارائه به موقع به بازار جزو صادرکنندگان اصلی این گیاه هستند . ایران سالانه حدود هزار تن سیر به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار دلار به کشور‌های آذربایجان، بلغارستان، عراق، روسیه، آلمان و امارات متحده عربی صادر می‌کند.

33- سرمایه گذاری در تولید محصولات تیشو ( مواد اولیه دستمال کاغذی- نوار بهداشتی و..) در کشور دارای توجیه اقتصادی است . مصرف داخلی این محصول بیش از 100 هزار تن و تولید داخلی 40 هزار تن است لذا هر ساله واردات زیادی از محصول تیشو از کشورهای اندونزی، چین ، عربستان ، مصر صورت می گیرد . قیمت وارداتی آن پایین تر از تولید داخلی است مواد اولیه مورد استفاده در تیشو خمیر کاغذ و کاغذ خرده است.

34- آمار گمرک ایران نشان می‌دهد: در 10 ماه نخست سال جاری، 998 هزار تن برنج به ارزش 996 میلیون دلار وارد کشور شده. این در حالی است که واردات برنج در 10 ماه اول سال 90 معادل یک میلیون و 260 هزارتن به ارزش 744 میلیون دلار بوده است. کشورهای هند، امارات متحده عربی و پاکستان 3 کشور عمده مبدا واردات برنج در سال جاری به شمار می‌آیند.در این مدت، واردات برنج از هند 672 هزار و 72 تن به ارزش 708 میلیون و 844 هزار دلار، از امارات 141 هزار و 335 تن به ارزش 137 میلیون و 453 هزار دلار و از پاکستان 119 هزار و 82 تن به ارزش 97 میلیون و 635 هزار دلار بوده است. همچنین 65 هزار و 840 تن برنج نیز به ارزش 52 میلیون و 154 هزار دلار از سایر کشورها در مدت زمان 10 ماه ابتدای سال جاری وارد کشور شده است.

 

34- به گزارش روابط عمومی گمركات استان آذربایجان‌غربی طی 10 ماهه سال‌جاری 1391 - بالغ بر 62 هزار تن سیب تولیدشده در باغ این استان به كشورهای عراق، تركیه، تركمنستان، پاكستان، تاجیكستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، مصر، كویت، سوریه، انگلستان، افغانستان و امارات متحده عربی صادر شد. این میزان كه 25 درصد كل سیب صادراتی كشور را تشكیل می‌دهد بالغ‌بر 49 میلیون و 680 هزار دلار ارزآوری داشته است.

35- امسال حدود 50 هزار تن عسل از حدود پنج میلیون و 330 هزار کلونی زنبور عسل تولید شده که نسبت به سال گذشته با افزایش 30 درصدی مواجه بوده که علت این افزایش تولید، به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و پرداخت وام‌های زودبازده است. اما سال تولید ملی برای زنبورداران هم بی حاشیه نگذشت و آنها با مشکلاتی از قبیل گرد و غبار، نخریدن عسل درجه یک از سوی کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی، نبود یارانه کوچ و مشکلات ناشی از صادرات فله‌ای عسل و ... دست و پنجه نرم کردند. یکی از دلایلی که باعث شد شیرینی عسل مرغوب ایرانی به کام ترکیه برود، بسته‌بندی ضعیف و صادرات فله‌ای این محصول بود؛ چراکه 40 درصد صادرات این محصول به ترکیه صورت گرفت و در آنجا با بسته‌بندی جدید و به نام این کشور به بازارهای اروپایی صادر شد.

36- بر اساس آمار وزارت كشاورزی آمریكا در سال 2010 و با لحاظ تولید 236 هزار تنی این كشور تولید پسته جهان در سال جاری به 632 هزار تن رسیده است كه 33 درصد از این رقم مربوط به ایران می باشد. تركیه با 110 هزار تن، سوریه با 65 هزار تن و اتحادیه اروپا با 10 هزار تن از دیگر تولیدكنندگان پسته جهان هستند . اتحادیه اروپا با 80 هزار تن بزرگترین وارد كننده پسته در سال جاری شناخته شده است و چین با 55 هزار تن و هنگ كنگ با 50 هزار تن در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

37- استان مازندران در سال 1391 از نظر شاخص سرمایه گذاری رتبه سیزدهم كشوری را دارا می باشد. در حال حاضر 3405 واحد تولیدی در استان در حال فعالیت می باشند كه 6/4 درصد از پروانه بهره برداری های موجود كشور را به خود اختصاص داده است. بیشترین میزان واحدهای تولیدی استان متعلق به شهرستان آمل و بابل به ترتیب با 578 و 496 فقره می باشد . بیشترین صنعت استان مربوط به صنعت كانی با 1201 فقره (35 درصد) و صنعت غذایی با 531 فقره (7/15 درصد) می باشد .


38- در سال 1391 بالغ بر یک میلیون و 289 هزار تن برنج به ارزش تقریبی یک میلیارد و 309 میلیون دلار وارد کشور شد. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران، در سال گذشته واردات برنج به کشور از نظر وزنی 15 درصد کاهش یافت؛ اما از نظر ارزشی با رشد 4 درصدی مواجه شد. هند اصلی‌ترین مبدا واردات برنج به ایران در سال 1390 بود؛ به طوری که سهم این کشور از واردات برنج به ایران از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب به 67 و 72 درصد رسید. در سال قبل، حدود 870 هزار تن برنج به ارزش تقریبی 943 میلیون دلار از هند وارد ایران شد.«امارات» و «پاکستان» نیز به ترتیب از نظر وزنی 13 و 10 درصد از واردات برنج ایران را به خود اختصاص دادند. 10 درصد از واردات برنج ایران در سال گذشته نیز از طریق دیگر کشورها انجام شد.

39- مهم‌ترین محصولاتی که در صنعت نساجی به کار گرفته می‌شود از مشتقات پتروشیمی و نخ است. از آنجا که از مهرماه 1391 نرخ ارز در محصولات پتروشیمی که در بورس عرضه می‌شد، از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای تغییر کرد، افزایش قیمتی را در محصولات این گروه کالایی صورت گرفته است. به همین دلیل حوزه نساجی نیز متاثر از تغییر قیمت‌ها در صنعت پتروشیمی با افزایش قیمت روبه‌رو شد. با این وجود محصولات نساجی مشمول قیمت‌گذاری توسط دولت نیست.

40- در سال 1391 بالغ بر 410 میلیون دلار کالا به کشور مصر صادر شده است . افرادی که قصد صادرات کالا دارند توجه کنند که این کشور پتانسیل بالایی در جذب کالاهای صادراتی ایران دارد . در این سال بالغ بر 6 میلیون دلار سیب درختی به این کشور صادر شده است . پسته - میگو - انگور - قطعات خودرو مهمترین کالاهای صادراتی ایران بوده است .

41- از سال گذشته تعیین تعرفه هاى صادراتى و گمركى براى صادرات زعفران در بسته بندى هاى متفاوت باعث كاهش نسبى صادرات زعفران نسبت شد. این تعرفه ها به گونه اى است كه براى صادرات زعفران با بسته بندى هاى بیش از ۳۰ گرم پنج درصد تعرفه گمركى اخذ مى شود كه این امر سبب شد بیش از ۶۰ درصد طلاى سرخ در بسته بندى هاى ۱۰ تا ۳۰ گرمى صادر شود و ارزشى بالغ بر ۳۱۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. هر كیلوگرم زعفران ایرانى در بازارهاى صادراتى حدود ۳۲۰۰ دلار بالغ بر ۱۱ میلیون تومان فروخته شد و كشورمان سال گذشته حدود ۱۲۶ تن زعفران به ارزش بالغ بر ۳۹۶ میلیون دلار كشورهاى مختلف صادر كرد. در حالى ایران به عنوان تامین كننده بیش از ۹۵ درصد زعفران در جهان به شمار مى رود كه اسپانیا به عنوان بزرگترین صادركننده طلاى سرخ ایران به دیگر كشورها و البته با نام و برند خود، تعیین كننده قیمت جهانى زعفران شده است.

42- ایا می دانید که بازار افغانستان و ترکمنستان از بهترین بازارهای صادراتی روغن خوراکی است . بازارهای کویت ، پاکستان و عمان از دیگر بازارهای صادراتی است . توجه داشته باشید که بعلت عملکرد ضعیف صادرکنندگان ایرانی ، بازارهای آسیای میانه در حال از دست رفتن است .
43- آیا میدانید کالاهایی همچون پسته - کشمش - خرما و میوه و کاشی و سرامیک از مهمترین کالاهای صادراتی ایران به اوکراین می باشد و کشور ما ازاین کشور فولاد و آهن و ذرت و تجهیزات وماشین آلات وارد می کند

44- ایا می دانید كه محصولات انواع پاستیل ، پودر ‍ژله ، پف پفی ،‌پودر نوشیدنی و بستنی شركت شیوا با برند "‌شیوا" در كشورهای حاشیه خلیج فارس و مالزی صادر می شود .


45- آیا می دانید كه محصولات كامبیزدر گروه محصولات انواع كنسرو ، ترشیجات ، مربا ،‌انواع سس ، محصولات خود رابا برند "‌كامی " به كاندا صادر می شود
46- بر طبق اعلام وزارت صنایع عراق از تیرماه 1392 ، واردات سیمان به عراق با ممنوعیت صورت می گیرد . این کشور اعلام نموده است که برای حمایت از تولید داخلی واردات سیمان را با عوارض بالا یا ممنوعیت در نظر می گیرد. این موضوع با وجود ظرفیت بالای تولید سیمان در کشور و مازاد آن ، صنعت سیمان را با مشکلات زیادی روبروی می نماید.

45- آمارهای گمرک جمهوری اسلامی از کاهش واردات گوشی تلفن همراه حکایت دارد. در دو ماه اول سال جاری 64 تن گوشی تلفن همراه به ارزش 15 میلیون و 806 هزار دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 42 درصد و به لحاظ ارزشی 36 درصد کاهش داشته است. 3 کشور عمده مبداء واردات گوشی تلفن همراه شامل امارات متحده عربی، جمهوری کره و ویتنام است.


46- ارزش صادرات لوازم خانگی در سال 1391 بالغ بر 288 میلیون دلار بوده است. عراق ، افغانستان ، ایتالیا ، امارات متحده عربی ، قزاقستان پنج كشور نخست هدف بازار لوازم خانگی ایران به شمار می آیند و دراین سال ۷۲ درصد از كل لوازم خانگی كشور به عراق صادر شده است. در میان پنج كشور هدف ، بیشترین صادرات در سال گذشته نسبت به سال ۹۰ ، مربوط به قزاقستان با ۱۳۱ درصد بوده است و رشد صادرات در سایر بازارهای صادراتی ایران همچون امارات متحده عربی با ۷۸.۸ درصد ، افغانستان ۴۶.۶ درصد ، ایتالیا ۲۷.۶ درصد و عراق ۳.۵ درصد بوده است .

47- میزان صادرات مبلمان در سال گذشته را ۳۰.۳میلیون دلار بوده است . عراق ، افغانستان ، تركمنستان ، تاجیكستان و جمهوری آذربایجان به عنوان پنج كشور اول هدف صادراتی مبلمان ایران است. دراین مدت سهم مبلمان به عراق ۴۳ درصد ، افغانستان ۳۷ درصد ، تركمنستان و تاجیكستان هر كدام ۴ درصد ، آذربایجان ۳ درصد و سایر كشورها ۹ درصد بوده است .

48- تولید كاشی وسرامیك دنیا در سال گذشته حدود 11 میلیارد متر مربع بوده است كه سهم ایران از این مقدار 455 میلیون متر مربع بوده است. ظرفیت تولید كاشی و سرامیك در ایران حدود 650 میلیون متر مربع است بر اساس آمار گمرك صادرات سال گذشته صادرات كاشی، سرامیك و ظروف چینی ایران بیش از 500 میلیون دلار بوده است. ایران در سال گذشته بعد از چین، ایتالیا و اسپانیا رتبه چهارم تولید و رتبه هشتم در صادرات جهانی را به دست آورده است. حدود 100 واحد كاشی و سرامیك با اشتغالزایی 40 هزار نفر به صورت مستقیم و 200 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در ایران فعال است.

49- عراق ، جمهوری آذربایجان ، اوكراین ، افغانستان و قزاقستان به عنوان پنج كشور هدف صادرات خودرو در سال 1391 محسوب می شود . دراین مدت به طور تقریب 98 درصد صادرات خودرو به عراق بوده است به طوری كه عملكرد صادرات به این كشور از میزان 144 میلیون دلار در سال 90 با رشدی بیش از 122 درصد به ارزش 319.3 میلیون دلار در سال 91 افزایش پیدا كرده است .

50- توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است. ایران 95 درصد زعفران را در جهان تولید می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند خطری برای ایران در بازار زعفران به شمار آید، اما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

 

برچسب ها: تجارت ، بازار ، تولید ، فرصت ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار