اين هفته، ماه و خورشيد در دورترين فاصله شان از زمين، به ما مي‌تابند.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ در اين هفته ماه و خورشيد در نقطه اوج خود قرار می‌گيرند. همچنين اين شب‌ها فرصت خوبی برای رصد سيارات است. چرا که نور ماه کم است و اجرام درخشان تر ديده مي‌شوند.
 
دوشنبه 9 تير

در حوالي ساعت 23:40 امشب ماه به دورترين نقطه مداری خود از زمين می رسد. در اين لحظه، تنها قمر زمين در فاصله‌ی حدود 406 هزار کيلومتری زمين به سر می‌برد. اگر اين حالت اوج ماه را با حالت حضيض آن مقايسه کنيد، به وضوح تغيير قطر ظاهری آنرا مشاهده خواهيد کرد. يکي از کاربردهای رصد ماه براي ستاره شناسان، در هنگام اوج محاسبه‌ فاصله‌ ماه است.




سه شنبه 10 تير

امشب موقعيت خوبي براي رصد سياره‌ی سرخ است. اين سياره در صورت فلکی مشهور سنبله با قدر ظاهری صفر نسبت به ستارگان اطرافش درخشان تر به نظر می‌رسد.


 
چهارشنبه 11 تير
در صبحگاه امروز، حوالی ساعت 4 صبح در افق شرقي شاهد سياره‌ی درخشان زهره خواهيد بود. قدر ظاهری اين سياره -4 خواهد بود.
 
پنجشنبه 12 تير
اگر تاکنون فکر می‌کرديد که فاصله‌ی زمين از خورشيد، دمای هوا را کنترل می‌کند، بايد در تفکرتان تجديد نظر کنيد. حوالی ساعت 4 صبح امروز، زمين در دورترين فاصله اش از خورشيد قرار دارد. فاصله‌ای معادل 152 ميليون کيلومتر! اين درحالی است که پيش بينی می‌شود دمای هوای تهران در اين روز همچون روز های قبل حدود 35 درجه سانتی گراد باشد!


 
شنبه 14 تير
امشب 7 روز از شروع ماه مبارک رمضان گذشته است و ماه در حالت تربيع اول خود قرار می‌گيرد. در ساعت 3:40 بعد از ظهر امروز دقيقا نيمی از قرص نزديک ماه توسط نور خورشيد روشن می‌شود.
 
يکشنبه 15 تير
حوالی ساعت 9 امشب ماه، مريخ و ستاره آلفای سنبله، منظره زيبايی را رقم می‌زنند.
همچنين در اين شب، سيارک‌هاس سرس و وستا، به يکديگر نزديکتر شده و از مسير هم عبور می‌کنند. قدر ظاهری اين دو سيارک به ترتيب 7.1 و 8 خواهد بود.



انتهای پیام/
برچسب ها: رصد ، آسمان ، ماه ، خورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.